|
|
Curacao Forum kosten levensonderhoud, papiamentu leren
| kosten levensonderhoud, papiamentu leren |
IP: x |
| Peetje |
11/22/2006-9:17:08 AM |
Hallo allemaal,
Wij hebben concrete plannen om naar Curacao te emigreren.
Om de salarisonderhandeling en extra kosten goed overzichtelijk krijgen hebben we toch wat hulp nodig, want we komen er niet uit.
Wij, stel en twee kinders, vragen ons af wat het zou kosten om een gemeubileerd huisje te huren, hoeveel we bij normaal gebruik kwijt zouden zijn aan electra en water, hoe hoog de ziektekosten- en pensioenpremies zijn en wat een Nederlandstalige school (waarvan een voor speciaal e/o bijzonder onderwijs) voor onze twee kereltjes (4 en 10 jaar oud) per maand kost. Geen internationale school hoor, het liefst een openbare, maar als dat door de taal de eerste jaren niet kan, dan toch een particuliere school.
Helaas zijn de verschillende sites die we tot nu toe hebben bezocht niet erg duidelijk en ook het boek van Dos Mundos geeft geen echt antwoord op de vraag hoe het zit met belastingen (loon) op Curacao, heeft iemand misschien advies?
Ook zijn we benieuwd hoeveel geld we zouden moeten uittreken voor de dagelijkse boodschappen. Als we dan ook nog zo af en toe eens uit eten kunnen gaan en op een strandbed kunnen liggen zijn we helemaal happy.
En tot slot zouden wij graag papiamentu willen leren spreken, bestaat daar misschien een boek over? Of een Cdrom, cursus, alles wat ons kan helpen de taal te leren spreken en begrijpen.
Wie-o-wie kan ons hierin raad geven??
Alvast heel hartelijk bedankt!
Groet, Petra.
|
| RE: kosten levensonderhoud, papiamentu leren |
| JaapB |
11/23/2006-6:22:32 AM |
Beste Petra, je hebt een heleboel vragen waar ik een week voor nodig heb om ze te beantwoorden. Probeer eerst zelf even op internet te zoeken en kom dan met wat specifiekere vragen, want je bent echt niet de eerste en enige met deze vragen. Alle vragen zijn al eens gesteld en beantwoord.
Om je toch een beetje tevreden te stellen: kijk eens op Marktplaats naar een cursus Papiamentu. Ik heb hem daar ook vandaan. Voor 40 euro heb je een (kopie van een) boek en een CD-Rom.
Veel succes!
|
| Peetje |
11/23/2006-10:10:03 AM |
Hoi Jaap,
Joh, dat ik daar nou zelf niet aan gedacht heb... ;)
Maar serieus:
Het punt is dat ik de meeste sites allang bezocht heb, maar dat er veel verschillende antwoorden worden gegeven die elkaar vaak tegenspreken. Zo weet ik inmiddels heus wel dat water en electra duurder zijn op Curacao, maar hoeveel je er nou werkelijk aan kwijt bent per maand heb ik nergens duidelijk kunnen terugvinden.
En dat je dagelijkse boodschappen duurder zijn was ik al wel achter, maar wederom; Hoeveel wij daar voor zouden moeten uittrekken wordt weer nergens verteld.
Qua scholen blijken alleen de prive en de echt `elitaire` scholen vaak een (goed werkende) website te hebben, en laat dat nou net iets zijn wat we, als het even kan, echt niet willen doen omdat we gewoon erg graag tussen de Curacaoenaren willen leven en niet in een soort van omhooggevallen Hollandse enclave.
Daarom ook deze posting inclusief gezinsgrootte, hopend op antwoorden van mensen met `praktijkervaring`.
In ieder geval wel heel hartelijk bedankt voor je Marktplaats tip! Ik had zo`n beetje iedere verkoopsite al bezocht, maar deze dus niet. Inderdaad gevonden :)
Groet, Petra
|
| Len |
11/23/2006-12:09:29 PM |
Hai Petra,
allemaal begrijpelijke vragen waar idd iedereen mee zat. Boodschappen? Tshja, ga uit dat luxe produkten wat duurder zijn dan in NL en vlees en groenten goedkoper. Cola en chips is prijziger, biefstuk en rundergehakt stukken goedkoper, dus om te zeggen: dit ben je kwijt, dat gaat niet helemaal. Ik ben per week, met man en drie kinderen en drie honden (die vers eten en dus geen brokken) zo`n 280 naf kwijt. Soms meer. Ik was dit echter in NL ook om en nabij kwijt. Water en elektra? Hmmm, ik betaalde in mijn huurhuis, zo`n 650 gulden geloof ik. En dat met 2 koelkasten, 1 vriezer, 1 airco die 8 uur draaide per nacht en 3 ventilatoren (voor de kids) die 7 uur draaiden per nacht en 3 airco`s die 1 uur draaiden per nacht. één tv en video die zo nu en dan aanstond.
Nu heb ik een ander huis met zwembad en dripsysteem en ben ik duurder uit uiteraard.
Je kan echt wel met boodschappen goed kijken waar je koopt. Ik koop bij Centrum en Vreugdehill, maar voor bier, cola en frisdranken ga ik nu tegenwoordig naar een minimarket die stukken goedkoper daarin is.
Ga op zoek met drinken naar bv de ``illegale`` cola. Die kost ipv 4,95 naf, maar 2,95 naf. Zelfde met bier, koop je Polar (met die vrouwen, en grijskleur) betaal je minder dan de Polar (donkerblauw) zonder die vrouwen.
Ga je voor de Lassierijst, dan betaal je meer dan als je Blue Ribbon ofzo koopt. En dat geldt voor veel produkten.
Qua huur, ook dat loopt ernstig uiteen. Wij wilden iets huren met 4 slaapkamers en in een redelijke buurt, en waren 2200 naf per maand kwijt excl. elektra en water natuurlijk (ongemeubileerd) . Het kan goedkoper, maar bij ons toen niet omdat wij 4 slaapkamers wilden ( en een aparte kamer cq appartement voor gasten).
Wat ze hier ook doen is prepaid elektra, dan hou je het ook goed in de gaten wat je kwijt bent aan Aqualectra, want je moet zelf vooraf je stroom betalen. net al bij je mobiele telefoon (ook dat is een vereiste geworden op het eiland hier)...
Qua scholen, mijn kinderen zitten op een NL talige school en betalen per jaar 175 gulden per kind aan de oudervereniging. Dan moet je wel zelf nog de uniformen kopen (broeken of rokken, poloshirten, badges, gymshirten, gymbroeken). En ook vaak nog andere materialen. Ze zijn hier gek op fundraisings activiteiten om extra geld in te zamelen, maar dat heb je zelf in de hand natuurlijk.
Cursus Papiamentu kun je hier volgen voor volwassenen, kinderen ben ik ook hopeloos nog op zoek. Ik heb een cd-tje met basisbeginselen gekopieerd. Via iemand van school. En mijn man heeft een cursus gedaan via zijn werk. Dat boek heb ik hier, maar als je dat alleen moet doen is het wel moeilijk zonder begeleiding.
Ik heb ook nog een oud boek op mijn pc staan, die is gescand (leerboek van heel vroeger, maar heel duidelijk)... Dus er zijn mogelijkheden, maar het beste is wat basis kennen en zoveel mogelijk luisteren en proberen terug te praten. Dat vinden ze hier top, en je leert er veel van!
Succes en stel gewoon je vragen hoor!
Len
|
| Peetje |
11/24/2006-6:26:23 AM |
Goedemorgen Len,
Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord, we zijn er erg mee geholpen.
Ook hier doen we bewust de boodschappen en zijn we regelmatig te vinden bij de lidl en de aldi, en mijden we AH daar waar mogelijk. Dus dat moet op het eiland ook zeker lukken, ik hoef echt niet zo nodig lassie, de rijst smaakt hetzelfde als een grote zak van de lidl... Zo niet beter door het zachte prijsje ;)
Mag ik je vragen naar welke school je kinderen gaan? Wij denken voor de jongste een leuke openbare te hebben gevonden in euhm, waar was het ook alweer... Jasmijnweg dacht ik, de walbeeckschool o.i.d. Voor de oudste, met al zijn afkortingen (ADHD, autisme en nog wat `leuke` termen) zijn we nog zoekende naar speciaal onderwijs.
Je mag me altijd even mailen hoor ( petra@petreddi.com ), als je wilt natuurlijk.
Groetjes, Petra.
---------------------
Ook goedemorgen Jaap,
Jij ook bedankt hoor!!
Door ons gemiddelde verbruik hier te bekijken en te vergelijken met Curacao zijn we erachter dat het allemaal wel mee zal vallen. En inderdaad door de vele idiote NL belastingen en heffingen die afvallen zullen we per saldo iets goedkoper uitzijn op Curacao. Ook is er nu wat meer duidelijkheid over de loonbelasting op het eiland (Jippiejahooooo, dat valt mee zeg :) waardoor we een realistische berekening kunnen maken. Inmiddels ook een paar website bezocht van verzekeraars op het eiland, met dank aan de vele advertenties in het dos mundos boek ;) Ook dat blijkt niet half zo erg te zijn als dat boek ons wil laten geloven...
Wij gaan dan ook vol vertrouwen onze droom leven straks, op -om vast een beetje te oefenen- dushi korsou!
Als god in frankrijk hoeven wij echt niet te leven, we hebben niet voor niets een relaxt caribisch eiland uitgezocht.
Groetjes, Petra.
PS: Voel je vrij het mailadres te gebruiken :)
|
| JaapB |
11/24/2006-9:36:09 AM |
Hoi Petra,
Misschien kan ik het nog iets beter en beknopter uitleggen door te stellen dat de vaste lasten (belastingen, huur, verwarming, ed) veel lager uitkomen dan in Nederland en dat je meer ruimte hebt in de variabele kosten, zoals boodschappen, kleding, ed. Per saldo kan je dan minder kwijt zijn dan in Nederland. Je hebt dan ook meer vrijheid om je variable kosten in te delen. Hou er wel rekening mee dat je nog 15% eilandelijke opcenten moet betalen over je belasting.
T.a.v. verzekeringen, zou ik je willen aanraden om ook eens te kijken naar verzekeringsmaatschappijen die het wonen in het buitenland in hun polis opnemen. Zo kan je met een zorgverzekeing van IZA gewoon in het buitenland wonen. Je premie betaal je in Nederland. Autoverzekeringen zijn naar mijn mening wat goedkoper dan in Nederland. Wel bij je vertrek een no-claim verklaring vragen aan je verzekeringsmaatschappij, want dat scheelt soms aanzienlijk. Ik kreeg 80% korting op de verzekeringspremie. Overigens eet ik alleen maar de Blue Ribbon rijst, want die is nog lekkerder dan de Lassie.
|
| Jeroen |
11/24/2006-3:41:44 PM |
Petra,
Nog een tip: ik heb net een cursus papiamentu afgerond bij deze heren: http://www.conversatie.com
Ik ben er erg enthousiast over deze cursus, met name de heer Cova is een erg goed leraar, warm aanbevolen dus!
Groeten,
Jeroen.
|
<Terug naar Overzicht>
|