Mijn vriendin gaat een jaar studeren op curacao en ik wil graag met haar mee. Ik ben dan ook op zoek naar een baan op curacao, weet iemand misschien iets voor mij?
Als het niet lukt wil ik gewoon t haar mee reizen en zodra ik daadwerkelijk in Curacao ben een baan zoeken. Weet iemand hoe lang ik dan mag blijven en welke papieren ik dan nodig heb? Want met een verblijfsvergunning heb een een bewijs van voldoende middelen nodig, wat ik dus op het moment nog niet heb (zoals een werkovereenkomst). Is het anders ook mogelijk om dat bewijs te krijgen als je een x bedrag op je bankrekening hebt staan? En zo ja, hoeveel heb ik dan nodig?
Het zijn een heleboel vragen in een keer, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met een Nederlands paspoort mag je officieel een half jaar als toerist verblijven.. maar officieus zo lang als je wilt. Ze zullen nooit een Nederlander Curacao uitgooien. (Zou Nederland eens met een Antilliaan moeten proberen.. :-)) Allemaal geen probleem dus..
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar een aantal jaren geleden kon je volstaan met het hebben van een credit card. Een credit card op jouw naam zou voldoende bewijs van middelen zijn.
Overigens is het zo dat je een toeristen visum na een half jaar eenmalig met nog een half jaar kan verlengen. Dan moet je wel even naar de vreemdelingen politie (bij Suffisant/Rio Canario aan de ring) zoals ik destijds ook heb gedaan.
Je kan een verblijfs- en werkvergunning aanvragen, zoals ik destijds ook heb gedaan, maar het verwerken van de aanvraag duurde bij mij niet 6 weken zoals aangegeven maar 6 maanden. Dus heb ik vele maanden ``illegaal`` gewerkt. Ten tijde van de aanvraag mag je niet op het eiland verblijven, echter kon ik de benodigde vergunningen persoonlijk komen afhalen ... Tja, het blijven de Antillen.
Tegenwoordig zou het makkelijker moeten zijn aangezien de wet veranderd is. Vergunningen zijn niet meer nodig. In de praktijk ligt het helaas nog anders ...
Ga je naar de Antillen en heb je (nog) geen vergunningen, zeg dan bij de douane dat je komt vakantievieren. Dit was de tip die ik destijds van het Antillenhuis persoonlijk kreeg! Overigens vertelde het Antillenhuis mij ook over die credit card ...
Op het bericht van Jan zou ik nog even willen reageren.
Bij binnenkomt op het vliegveld komt er in je paspoort een stempel met datum. Blijf je langer dan een half jaar op Curacao op basis van een toeristenvisum, dan zullen ze je niks maken bij vertrek. Kom je echter (spoedig) terug, dan pakken ze je! Hebben ze ook bij een vriendin van mij gedaan. En ja hoor, ook met een NL-paspoort zetten ze je dan op het vliegtuig terug.