|
|
Curacao Forum antilianen
| antilianen |
IP: x |
| maria |
5/17/2006-6:09:56 AM |
zijn antillianen agressief?
ik wil graag naar de antillen, maar hoor verschillende verhalen
maria
|
| RE: antilianen |
| Ronald |
5/17/2006-2:47:41 PM |
Hahahahaha, ik moest erg lachen toen ik je bericht las. Waar haal je het vandaan dat antillianen agressief zijn?
Ik zal je proberen een aantal dingen over de antilliaan uit te leggen, die vaak verkeerd begrepen worden door de Europese Nederlander.
Om te beginnen moet ik melden dat DE antilliaan niet bestaat. Je zal op de antillen merken dat alle kleuren en culturen door elkaar en naast elkaar in harmonie leven. De mix van kleuren vind je dan ook door alle lagen van de bevolking. Het is niet zoals hier dat je weinig gekleurde mensen vind in de elitaire kringen. Rijk en arm gaan vele malen beter met elkaar om dan in NL.
Agressie is een term wat vaak verkeerd gebruikt wordt als het gaat om Antillianen. De antilliaan, van alle kleuren, is vaak erg gepassioneerd in zijn/haar expressie. Hierdoor communiceren ze op diverse niveaus. Lichaamstaal en de toon waarop je iets zegt zijn hele belangrijke factoren. De Antilliaan heeft vaak een hele grote trots. Ik noem het zelf een valse trots. Maar, door hun trots, voelen ze zich soms snel beledigd of verkeerd bejegend. Ze kunnen dan erg fel reageren. Zeker verbaal.
De antilliaan is een gezelligheidsmens, die als je ze als vriend hebt, je trouw zullen zijn. Echte vrienden op de Antillen, zijn ook echte vrienden. Ze zullen nooit over je roddelen of een slecht woord over je zeggen, en zullen je heftig verdedigen als iemand anders dat in hun bijzijn over jouw doet. Diezelfde trouwe antilliaanse vriend zal ook niet accepteren dat je slecht over hun praat achter hun rug. Als ze daar achter komen, zullen ze je dat vertellen en je waarschijnlijk nooit meer vergeven en totaal negeren. Loyaliteit en trots komen dan om de hoek kijken. Dus, vriendschappen zijn daar anders dan hier in NL!!!
De Antilliaan is erg gastvrij. Je hoeft nooit vooraf te bellen of een afspraak te maken om langs te komen. Kom je rond etenstijd en ze hebben eten in huis, dan zullen ze je uitnodigen te blijven eten. Wat ze hebben zullen ze dan met je delen. Sla dat niet zomaar af. Dat kan soms verkeerd vallen. Ze zijn vereerd als je als Europese nederlander hun gastvrijheid accepteerd.
De passie en vrijheidsgevoel van de antilliaan, ze zijn immers gewend buiten te leven, resulteert ook in het luidruchtig zijn. Hard praten en soms vol genegenheid `gespeelde agressie` naar elkaar tonen. Dit wordt hier in NL maar ook daar, verkeerd begrepen door de Europeaan. Je ziet daar vaak groepjes mensen buiten staan praten met elkaar en als je het niet zou weten, denk je dat ze de grootste ruzie hebben, terwijl het tegenovergestelde aan de hand is.
De antilliaan is erg vereerd en vind het ERG leuk als je als europese nederlander hun taal spreekt. Dus, als je echt opgenomen wilt voelen daar, zorg dat je papiamentu leert! Daardoor begrijp je ook de cultuur beter en ook hun gedrag en gedachtegang over bepaalde dingen.
Dus, degene die tegen jou verteld dat de antilliaan agressief is, moet je vragen hoe ze daarbij komen. Het is echt niet zo. En natuurlijk, net als hier in NL, zijn er uitzonderingen.
Ga lekker op vakantie op de Antillen en vorm je eigen mening over de Antilliaan.
Groetjes, Saludos,
Ronald (een Antilliaan, met toevallig hele hollandse namen)
|
| Anneke |
5/17/2006-9:18:14 PM |
Ronald, dat heb je super verwoord. Bijna lachwekkend ja, Maria niet aanvaqllend bedoeld, absoluut niet!!Maria les 1: accepteer ten alle tijde de mens hoe hij is en begin niet met alleen de negatieve dingen te ontdekken. Ik woon hier 12 jaar, ik leef nog:-)), liggen geen bolitabollen in mijn tuin. Waar jij ook woont, laat het Groningen, Amsterdam of Willemstad zijn, de veiligheid begint bij jezelf. Waar, met wie en hoe laat hang je rond, just as simple as that. Overal is wel iets. Kom nou eerst maar eens lekker op vakantie, zet je vakantiebril effies af en ontdek hoe de mens is.
groetjes Anneke
|
| JW |
5/18/2006-2:27:49 AM |
Ronald, Wat een super verhaal. Wij zijn van plan om in Januari 2007 te komen naar curacao. Mijn moeder is een en al negatief. Ik zal haar vanavond je verhaal voorlezen. Hopelijk trekt ze dan een beetje bij.
|
| Mieke |
5/18/2006-3:26:28 AM |
Een goedemorgen allemaal,
Ik wil graag reageren op die geweldige verwoording en beschrijving van Ronald. Tremendo !!!!!
Ronald begrijp ik het goed je woont zelf hier in Nederland, maar je bent een Antilliaan, kwam je hier om te studeren en gebleven? Ben je zelf nog van plan terug te gaan of niet?
Je kon het niet beter verwoorden, want heel veel Nederlanders die trekken hun conclusie voordat ze echt de moeite neemt om iemand te leren kennen. Wat voor mij het belangrijke essentie is in hetleven.
Bedankt voor het opkomen voor onze Antillianen.
Groeten,
Mieke
|
| Isa |
5/18/2006-8:34:21 AM |
Ik sluit me aan bij iedereen, wat goed Ronald!
We krijgen vaak vragen van mensen uit NL die bij ons willen boeken over agressie. Met jouw toestemming zal ik stukken van jouw prachtige mening naar deze mensen toesturen. Hopi bon!
|
| Ronald |
5/18/2006-4:20:16 PM |
Wow, ik had niet zo´n reaktie verwacht. Maar, het is goed te horen dat ik het allemaal niet zo verkeerd zie en dat meer mensen mijn mening delen.
Ik wilde alleen even mijn bijdrage doen aan het wegnemen van de rare idieen die men soms heeft over de Antillen. Maar, ik kan ze het soms ook niet kwalijk nemen. Hier krijgt men nauwelijks iets over de Antillen op school, terwijl wij daar moeten leren wie Willem van Oranje was en wat er allemaal in NL is gebeurd in de oorlog. Maar, weten ze dat Simon Bolivar, de bevrijder van Zuid America, zijn daden heeft kunnen doen mede door financiele ondersteuning van een Antilliaan, Luis Brion? Weet men in NL dat Madurodam is gebouwd ter nagedachtenis van een joodse Antilliaan, die voor NL vocht en in de oorlog is overleden? Zijn ouders waren rijke Bankiers op de Antillen en hebben via een stichting Madurodam laten realiseren. Weet men dit in NL? Dacht het niet...
De media in NL is tevens erg goed in het accentueren van de negatieve aspecten van de Antillen. En Rita Verdonk heeft er nog een schepje bovenop gegooid.
Veel mensen realiseren zich ook niet hoe de Antillen echt zijn. Twee recente voorbeelden uit eigen ervaring:
Na het volgen van de TV serie `Erik zoekt een huis op Curacao` zei een makamba vriend hetvolgende tegen mij(en ik ken hem al bijna 10 jr): `Wat doe je eigenlijk hier? Daar heb je echt alles.` Ik schrok een beetje van die opmerking. Blijkbaar heb ik al die tijd, die ik hem ken, nooit duidelijk naar voren laten komen dat je op Curacao alles hebt om een comfortabel leven te hebben. Maar, dat het mijn bewuste keuze was om hier te wonen en dat het geen noodzaak was. Zou hij echt hebben gedacht dat ik economische vluchteling was of zo? ...hahaha
Mijn nieuwe baas op Curacao was laatst hier in NL om hun huis te verkopen omdat ze voorlopig toch niet naar NL terugkeren. En hun makelaar(!) vroeg aan hun hoe ze op Curacao woonden. Of ze daar wel een stenen huis hebben of in een houten hut woonden? Dit is vorige maand gebeurd! Dus, zo ignorant kunnen mensen nog over de Antillen zijn anno 2006.
Mieke, ik ben inderdaad in NL komen studeren en ben blijven hangen. Maar na 18 jaar, ga ik eind juni terug om, nu het nog kan, van mijn ouders en de rest van de familie te genieten. Ik heb daar in no time een geweldige baan gevonden en zal daar mijn kunnen carriere voortzetten.
Isa, natuurlijk je mag delen van mijn tekst gebruiken. Alles om de verkeerde beeldvorming over de Antillen te veranderen. Corrigeer je wel even de grammaticale foutjes? Ik zag net een paar...:-))
Saludos,
Ronald
|
| Len |
5/18/2006-5:28:13 PM |
Je had het mooi omschreven Ronald. Maar het werkt twee kanten op: in NL zijn ze negatief over Curaçao, hier vreselijk negatief over NL. Zo werkt het helaas. Ik vind het eiland geweldig en kan lekker leven, zou ook niet terug willen naar rijtjes woning en om 18.00 uur etend NL :)
Maar NL heeft wel voordelen. Hoewel die voor ons minder waren in vergelijk met hier natuurlijk, anders waren we niet hier komen wonen...
Negatieve houding over en weer maakt de realiteit moeilijk en onderlinge verstandhoudingen ook. Dat is doodzonde want ik denk dat je het beste uit beiden kan halen. In samenwerking, begrip en realiteit.
|
| Anneke |
5/18/2006-8:21:23 PM |
Tja Ronald, zo zie je maar weer, wat je woorden te weeg hebben gebracht:-)). Ik woon hier nu 12 jaar(op Curacao), overal heb je voor- en nadelen. 1 ding vind ik wel, als je hier komt wonen en alles continu vergelijkt met `thuis`, zul je je hier nooit thuis voelen. Je thuis maak jezelf, daar waar je op dat moment woont. Ik, ik zeg altijd. ik heb 2 thuizen:-)). Ga graag naar Nederland, geniet van een regenbui op de fiets ( ja heus, nu wel), maar kom ik terug en lig op zondag lekker bij het strand met de kids, tja...dat is en blijft luxe hoor!Mensen die hier naar toekomen met het idee dat ze wel het eea zullen veranderen....mensen, beetje vernieuwing is nooit weg, maar kom niet met het idee dat je dat binnen 1 week voor elkaar hebt. Zo werkt dat niet! Dat zie je vaak gebeuren als men hier voor het werk naar toe komt en op hogere nivo`s gaat werken. Dat is pas hopi irritant!!!
|
| Ronald |
5/19/2006-4:36:26 PM |
Len, Anneke, het was zeker niet mijn bedoeling om enigzins negatief te zijn over Nederland. Anders was ik niet 18 jaar daar blijven wonen. Ik wilde alleen even illustreren dat beeldvorming heen en weer gebaseerd is op gebrek aan kennis van en begrip voor elkaar. Het is ook moeilijk als mens, met al je bagage, je mening te vormen op alleen feiten.
Ik ben me degelijk bewust van het verschillen tussen NL en Curacao. Ik zal ook heel lang op beide plekken het thuisgevoel hebben. En de wereld verander je niet in je eentje, maar je kan wel in je eentje de mensen in je direkte omgeving wat denkstof meegeven. Werken op Curacao is heel anders dan in NL. Ik heb gelukkig het verschil heel goed mogen ervaren toen ik voor de Rotterdamse vestiging van een Antilliaans bedrijf heb gewerkt. Het zal zeker wennen zijn, maar ik ken mijn eigen Antilliaanse cultuur en de NL cultuur met al hun voor- en nadelen. Dus, dat komt allemaal wel goed denk ik.
|
| Anneke |
5/19/2006-7:54:22 PM |
hi Ronald, zo kom je ook zeker niet over bij mij hoor. Juist niet!!! In dit zelfde forum bij de top `lokale bevolking` heb ik de schrijver verwezen naar deze, naar jouw stukje. Ik vond het juist heel positief. De beide culturen zijn mij nu ook goed bekend inmiddels. Alles went hoor:-)). kom je binnenkort deze kant op? Ik wens je alles succes op je nieuwe werkplek Ronald,
gr. Anneke
|
| Len |
5/20/2006-1:53:21 PM |
O, je kwam niet negatief over hoor, ik zei ook alleen maar dat beide kanten elkaar vaak te negatief afschilderen en dat dat jammer is voor een juiste voorstelling van de realiteit.
Ik zou dus niet meer terug willen naar NL, terwijl ik echt puur Hollands ben. Maar we hebben de keus heel bewust gemaakt, en met twee benen hier geland en niet 1 been nog in NL. Dan zal je nooit echt integreren hier zie ik bij veel mensen en dat is jammer...
|
| Mieke |
5/22/2006-3:45:00 AM |
Goedemorgen allemaal, Bon Siman!!
Ronald bedankt dat je me antwoordt gaf. Ik ben ook al 18 jaar hier, kennen we elkaar niet? Hoe je bij mij overkomt lijkt het dat ik jou ken. Ik kwam ook om te studeren maar bleef hangen, zoals bij nog veel mensen die ook komen studeren.
Hoe heb je werk kunnen vinden(zo snel) zo als je het zelf zegt. Ik heb ook plannen om terug te gaan maar werk is het probleem.
Na 18 jaar wil ik terug om vooral van mijn ouders en van de rest te genieten, en vooral om daar te werken. Maar hoe heb je alles kunnen regelen? Zou je me dat willen vertellen hoe ik het moet doen?
Als je het wil kunnen we hier over mailen,
GRoeten,
Mieke
|
| Ronald |
5/22/2006-9:16:29 AM |
Mieke,
Heb je toevallig in Breda gestudeerd? Ik heb lang geleden een Mieke uit Dominguito gekend, waarmee ik ook een tijdje een studentenflat mee deelde samen met een ander meisje uit Curacao.
Ik heb via Impacto Executive op Curacao werk gevonden. Vorig jaar voor de gein (echt!) mijn cv naar hun gestuurd. Immers, ik heb altijd geroepen daar snel werk te kunnen vinden. Dus, even testen.
Ze hadden gelijk een vacature voor me, maar ben daar niet serieus op in gegaan. Afgelopen maart hebben ze weer een vacature gestuurd en ik heb daar wel op gereageerd. En daarna is het balletje heel snel gaan rollen. Toevallig kwam mijn nieuwe baas naar NL voor Pasen en heb ik hem hier kunnen spreken. Eind april hoorde ik dat ik mocht komen. Salaris, verzekeringen, pensioen en vakantie waren ok geregeld. Levensstandaard en salarissen liggen wat lager dan in NL. Ik ga bruto ietjes achteruit, maar hou netto meer over dan in NL. Ik heb straks 22 vakantiedagen ipv 30 in NL, ik hoor dat dat veel is voor daar en ach, het weer is meestal mooi op Cur. De ziektekostenverzekering die mij hier 140 euro kost, wordt daar geheel door mijn werkgever betaald. 13e maand in december.... Dus, ik zou gek zijn als ik het niet zou doen.
Ik was helemaal niet van plan om nu gelijk naar Curacao te vertrekken eigenlijk. Maar, de gelegenheid biedt zich nu en ik heb besloten het te nemen. Je kan je voorstellen hoeveel er te regelen valt, voordat je weg kan. En dan ben ik nog alleen. Als je nog partner en kinderen hebt, is het moeilijk om zo hals over kop te vertrekken.
Lijstje gemaakt van alles wat geregeld moest worden en ben als een idioot gaan bellen....hoe regelen, wat precies, wanneer, etc. Alles in een spreadsheet bijgehouden om niks te vergeten. Appartement te koop gezet, binnen 2 weken verkocht! Nu ben ik wat inboedel aan het verkopen en spullen die later verscheept moeten worden aan het inpakken voor tijdelijke opslag.
Het is gewoon een kwestie van proberen, durven en natuurlijk (zeker in mijn geval) geluk hebben.
Dus, ga ervoor!
|
| Mieke |
5/22/2006-4:54:51 PM |
Is het toeval of niet? Maar je geloof het niet ik ben die ene Mieke!!!!
Ronald dat is zeker heel lang geleden, en ik zit nu wel met een brede smile, zo zie je maar weer de wereld is klein. Ik had jou gelijk herkend in die manier die je die dingen omschrijft en benoemd. Het is lang geleden, jeepie grappig en leuk. Dus je gaat terug joh, leuk voor je!!!
Ik ben benieuwd hoe het met je gaat en hoe en wat er allemaal in je leventje zo gebeurde.
He echt tof man, wil je niet verder over kletsen, leuk om weer wat te horen van een oude bekende.
Groetjes,
Mieke
|
| Antiliaantje |
5/23/2006-12:24:13 PM |
ANTILIANEN ZIJN GWN THE BEST AI AI
MIJN MOOIE GEBOORTELAND CURACAO..!
NU BEN WOON IICK AL 6 JAAR IN NEDERLAND HEB OMIN HEIMWEEE!!
WIL TRUGGGGG!!!
|
| Ronald |
5/23/2006-1:59:37 PM |
ANONIEM, wat jammer nou dat je door je reaktie juist alle vooroordelen over Antilliaanen bevestigt. Jammer! Bo no ta juda trese un bon beeld di nos asinaki (=je helpt op deze manier niet aan een betere beeldvorming). Ik hoop dat je er even over na zal denken.
Saludos, un ju di Korsow.
|
| Anneke |
5/23/2006-4:10:55 PM |
Kumbai Anoniem, no tur hende ta mes un kos bos sa. No laga niguin dal bo beis asina! Keda positief, ten mas ku stima Korsow, stima e pueblo, manera a bo mes. No lubida esei nunka!!!Kriminalidat ta tur kaminda na henter mundo anoniem, tur hende sa esei. pero Korsow ta menera un dorpje chiki, si un kos ta pasa, tja....nan ta blow up e story....
Dunanan e bon voorbeeld!
|
| Mieke |
5/24/2006-3:55:06 AM |
Bon Dia iedereen,
OOOw, wat jammer nou van die persoon die zichzelf als anoniem opgeeft.
E sorto di hendenan aki ta danja pa otro hende, door di hasi mahos ku e makambanan ta pensa ku tur Antillianonan ta meskos. Foei foei!! Eigenlijk moet men zulke opmerkingen geen aandacht geven, want dat is vaak wat bepaalde mensen juist willen, aandacht maar dat doen ze dan op een negatieve manier.
Jammer jammer.....Stoer willen zijn op een domme manier!!!
Echte zwarte Antilliaan(heb alleen een NL naam).
Pasa un bon dia verder iedereen
|
| Len |
5/24/2006-12:12:54 PM |
Vreselijk jammer zo`n anoniem. Bevestiging van wat velen denken. Jammer. Ik ben dus een NL-er die in Curaçao leeft en woont en ik geniet iedere dag van land en mensen.
|
| Ronald |
5/25/2006-7:23:18 AM |
Hallo allemaal. Ik vroeg me af of degene die dit verhaal heeft gestart, Maria, dit ook allemaal heeft gelezen. We hebben geen reaktie meer van haar gezien. Hmmm, was even nieuwsgierig naar haar reaktie en of dit haar een beetje heeft geholpen.
Groetjes,
Ronald
|
| Anneke |
5/25/2006-9:59:30 AM |
Hi Ronald, volgens mij heb ik jou een mail gestuurd mbt een apparement, of....er zijn natuurlijk meer hondjes die Vicky heten:-)). Heel veel succes met je voorbereidingen!!
groetjes Anneke
|
| maria |
5/25/2006-11:48:55 AM |
het is gelukt om een goede discussie op gang te brengen hehe!
dank jullie allemaal..........
|
| Ronald |
5/25/2006-4:55:40 PM |
Anneke,
Ik heb idd je mail gehad. Bedankt ervoor. Zal het in overweging nemen. Ik ga als ik op het eiland ben beter rondkijken. Ik zoek iets voor ene jaar denk ik tot ik een contract voor onbepaalde tijd heb en iets kan kopen.
|
| Anneke |
5/25/2006-10:32:58 PM |
Hi Ronald, dat kon haast niet missen. Groot gelijk om eerst iets te huren en dan beter snel kopen. Huur voor een paar maanden ok, maar zodra je enige zekerheid mocht krijgen...kopen!! Staat zat te koop momenteel!!!
|
| Jantje |
5/29/2006-12:05:43 PM |
whahahhahahaha Echt fa2 Over Diie Ene Anoniem Mannetje/vrOuwtje:D
Maarjh!
|
| Otrabandaboy |
5/30/2006-5:05:58 AM |
Dag allemaal,
Ronald ten eerste hartstikke bedankt voor jou uitleg aan Maria hoe de gemiddelde Antilliaan in elkaar steekt. Alles wat je verwoord hebt kwam heel herkenbaar over, zo zijn we inderdaad in het algemeen. Jou verhaal deed me goed, daar ik afgelopen weken een felle discussie aan het voeren ben met een mede student over Antillianen en Curacao, deze mede-student is zeer negatief over ons en onze eilanden (met name Curacao). Ik zal een andere keer jullie mening vragen over deze kwestie. Maar nu wilde ik jou Ronald graag bedanken dat je gewoon een Antilliaan ben zoals ik velen ken. Enne, even over Anoniem. Ik denk dat het hier om een grappenmaker gaat die nu hartstikke veel lol heeft. Ik moest wel lachen om de taal om eerlijk te zijn ;-). Maar deze manier van reageren is wel een van de vooroordelen die de ronde doen over ons hier in Nederland.
Hasta Pronto y Saludos,
Otrabandaboy
|
| tom |
5/30/2006-5:37:17 AM |
eenzijdige berichtgeving van nederland...............
nederland is het braafste jongetje van de klas toch?? pfffffffff
in nederland zijn er geen problemen, het komt hier dan ook nooit voor dat b.v. een vader een heel gezin uitmoord.(recentelijk in diverse delen van nederland!!)neeeee, nederland is een goed land(pfffff) die geen fouten maakt.
De gemiddelde nederlandse crimineel is zittende in het spaanse MARBELLA vaak ongrijpbaar voor justitie!!
maar als je 5km/h te hard rijd(en dit is geen geintje!!)krijg je een bekeuring van 15 euro........en als je die niet gauw betaald komen er (voordat het wk begint)5 agenten, met 2 overvalwagens voor je deur staan en vragen dan heel zieligjes om die 15 euro..... pffffffff mag ik effe braken hiervan.
het gaat heel erg goed hier in nederland, men discrimineerd eigen mensen, vandaar dat ik kan zeggen, ik ga naar korsou, ik hoef niet van te voren op vakantie, k`ga gewoon met mn dushi, korsou zal zeker niet zo`n rotte appel als nederland zijn!!, het kan alleen maar beter gaan op korsou, hier in hulanda alleen maar slechter.
dank u
tom
|
| kris |
5/30/2006-10:27:39 AM |
hey, ik ben kinesitherapeut, en werk momenteel in wellness,
graag zou ik naar curacao komen om te werken als massagetherapeut, of kinesist,
weet iemand adressen van mensen die dit werk zoeken,
en weet iemand of ik kan op stranden masseren, wat moet ik ervoor doen en zo,
groetjes,
!
|
| altijd positief |
6/6/2006-3:24:14 PM |
Hi,ik woon nu al 6 jaar in Curcao maar ik ben er niet geboren.
Ik ben een Nederlander/antillian dus gemixt. Ik vind dat Nl allen maar naar de problemen van Curacao kijkt nooit naar wat Curacao in werkelijkheid is.
Ik vind dat iedereen die er niet mee eens is wat Nl met de antillianen doet niet agresief moet worden.
Blijf vooral rustig je mag altijd zeggen wat je denkt maar blijf rustig geef een goede indruk.
Als je agresief wordt helpt het niet want dan denk je niet na.
Je kan b.v naar de tv gaan en die zijn zeker geintereseerd in je verhaal en mening.
Rita Verdonk doet niet leuk.
Want waarom komen antillianen naar nl??
Logisch om te Studeren.
Ze hebben niet altijd genoeg geld en daarom komen ze in de criminaliteit terecht.
Ze willen hun studie betalen, ze willen ook iet s doen en zijn in de samenleving.
Maar een ding is zeker als je aan Rita zal vragen of ze in een onze schoenen zal willen staan dan zal ze het niet doen.
Ze weet best dat Curacao het (Wat) Moeilijk heeft maar ze wil gewoon van Curacao af.
Ei, un kos so mi por bisa stemper keda riba bon kaminda i keda positivo.
Ps: Semper keda trata hende ku respect.
Mustra ku nos no ta bestia mane nan ta trata nos. Nos ta hende mes kos kunan.
Ik ben dus een NL-er/antillian en geniet elke dag van Curacao net zo als Len.
|
| nou............ |
6/6/2006-10:47:35 PM |
Sorry, pero hopi hende di nos, Surinam tambe, NO ta bai ps studie. Djis pa e Sociale Dienstuikering!!! Jammer pa nan ku tin bon petenties! Ora bo ta kana den A`dam R`dam Tilburg tur e stadnan grandi, wak bon rondo di bo ora bo ta tende hendenan papia bo idioma pero bruto si!!! Muchahomber jong!!!Hasi net net nada!!!!nan ta soro pa e mal nomber. Bon, nan ta `slachtoffer` di no cultuur/economie, majoria biah no tin tata na kas, mama tinku traka tur dia, tin biah anochi tambe!!! Any, e zinnetje`logisch pa studie` no ta berdat:-(((
|
| ruud |
6/7/2006-6:20:34 PM |
tja, nou,.. (je hebt geen naam geloof ik) ..
Gelukkig ken ik, als rasechte kabe`i keshi, voldoende andere antillianen, die hier serieus hun studie oppakken, hier een fantastische carriere maken, en dwars door alle vooroordelen en discriminatie hun mannetje staan.
Met heel veel respect zie ik dat jongeren afscheid nemen van hun familie, jaren in Nederland studeren, om wat te kunnen betekenen voor de antillaanse economie, om kennis te vergaren, en die te delen.. Hoe moeilijk moet dit zijn voor een vader, een moeder, en voor het kind??
Jammer dat je jezelf zo discrimineert, en bekritiseert. Pasobra, si bo ta bisa esei, bo ta wak den un spiel, i bo ta wak bo mes,..??? En natuurlijk zijn er profiteurs, maar die zijn er ook onder de Nederlanders, die vallen alleen niet op in de massa.
|
| Anneke |
6/9/2006-8:24:05 PM |
Hi Ruud, ach....als ze zich niet eens even indentificeren.....zonde van je tijd.....En je hebt gelijk hoor, straks staan er weer een heleboel hier op Hato in juli om aan hun toekomst te gaan werken, zonder uitkering:-))
gr. Anneke
|
| olga |
12/10/2006-4:04:28 PM |
ronald super verwoord niks aan toe te voegen
en op zulke forums heb je altijd mafdozen helaas, ook hierboven weer pfffff
ik moest ook wel lachen hoor ,om maria
maar je krijgt in holland zeker een verkeerd beeld van curacao ,iedereen die we vertelden dat we hier naar toe gingen ,had zijn oordeel al klaar bah bah
ook het andere forum dat er nu niet meer is ,kreeg je geen goed beeld van curacao jammer hoor, ook daar zaten heel erg veel mafdozen ,waardoor het hele forum naar zijn grootje is geholpen, negeren is wel het beste eigenlijk
|
| tom |
12/11/2006-6:25:48 AM |
ach laat de mensen maar denken in hulanda.
anders komen al die gasten hier.........en krijg je van die taferelen als ``friet van piet``, en kom je de buurman van de hoek tegen...........waar ik peersoonlijk niet op zit te wachten.
len zou preken van `een hoog jan sofat gehalte``
tom
|
| olga |
12/11/2006-8:20:25 AM |
wat is er nu weer mis met jansofat ??? tom?
ik woon er prettig hoor ,omringd door antellianen geen hollander te bekennen hoor!!!
|
| Jeroen |
12/11/2006-8:31:29 AM |
Hahahaha, jij zit écht niet te wachten op de Friet van Piet he? Nou ik ook niet hoor. En het Jan Sofat gehalte kwam van mij en sloeg op de mensen die ik zaterdag zag bij de pro slotverklaring manifestatie (waar bijna niemand over spreekt hier maar ja). En daar bedoelde ik mee: de upperclass, dat deel van de bevolking die het breed kunnen laten hangen.
Niets mis mee, als het je ding is. Het is overigens Antillianen Olga.
JJ
|
| tom |
12/11/2006-9:44:18 AM |
er is ook niets mis mee``, ik wilde alleen het jan sofat gehalte effe aanhalen.
voel je vooral niet aangesproken, beste olga!
de uitdrukking (b.v.): er uit zien als een turk........wil niet zeggen dat je er als een turk uitziet, maar dat je er een beetje smoetzig uitziet.......je begrijpt het wel he?
tom
|
| Jeroen |
12/11/2006-11:51:10 AM |
Afgezien van het feit dat ik die uitdrukking niet ken vind ik `m ook nog eens discriminerend en zeker geen voorbeeld van een uitdrukking die niks ernstigs te betekenen heeft.
He jammer nou, ik begon je net sympathiek te vinden met je Friet van Piet..
JJ
|
| tom |
12/11/2006-1:23:31 PM |
er uitzien als een turk is niet discriminerend bedoeld, staat zelfs in de vernieuwde dikke v dalen.........
zo zie je maar wat voor de ene doodgewoon is ,kan problematisch voor de ander zijn.
maar ach..........1 ding is duidelijk, mensen verschillen van mening.......en dat is maar goed ook.
met vr.gr
tom
|
| KENENE |
12/23/2006-2:13:38 AM |
\NIKS ERGWIE IS NIEWSSCHIRIG IK HEB EEN PROBLEEM[{(SEX MET MIJN VROUW}
WIE IS NIEWSSCHIRIG
|
| KENENE |
WIE IS NIEWSSCHIRIG
|
| KENENE |
WIE IS NIEWSSCHIRIG
|
| Sara |
12/27/2006-7:31:34 AM |
Welke gekke doe dat weer? Vieze onderwerpen midden in een goed gesprek gooien?...
Maar, ik wil ook effe iets zeggen. Er zijn inderdaad veel voorbeeldige Antillianen bestaande uit mensen geboren op Curacao, Bonaire, St. Maarten, Saba en St. Eustatius. Als we het over Antillen hebben, negatief bedoeld, valt het meestal meenens op de Curacaenaars, terwijl dat niet zo is. Ik en mijn vriendenkring bestaande uit meer dan 60 mensen zijn afkomstig van Curacao. De meesten zijn afgestudeerd en zijn nu werkzaam en anderen nog studerend. Maar dit is een heel klein groepje bestaande uit de grote groep Antillianen die het goed doen. Lieve mensen, dushinan, het is een kleine groep die het niet goed doet of heeft het niet ver kunnen schoppen wegens diverse omstandigheden.
Ik ben een voorbeeld van de afgestudeerden en werkenden. Ik ben al enkele jaren ehter voordat ik mijn dagopleiding heb afgerond, werkzaam bij de overheid. Het bevalt me prima, maar ben nu echt moe van de laatste economisch/sociale ontwikkelingen in Nederland en wil terugkeren naar mijn familie. Ik heb helaas geen familie (bloedverwanten) in Nederland en heb het alleen gedaan, jarenlang. Godzijdank met succes. Ik heb gelezen dat Ronald binnen de kortste tijd een baan heeft gevonden. Ik heb niet die ervaring. Mijn familie op Curacao adviseert om eerst te komen en dan zal het makkelijker worden. Maar met mijn sociaal-juridisch achtergrond moet ik zeggen dat het niet echt lukt. Mijn vraag aan een ieder is graag mij in te lichten en/of te helpen begrijpen wat er aan de hand is dat de overheid telkens weer na 3 maanden een antwoord op mijn sollicitatiebrieven schrijft. Ik ben jong (30-40) en heb veel werkervaring, schrikt dit misschien af? En lieve mensen, ik wil graag weten hoe ik aan een baan kan komen voordat ik hier wegga. Trouwens, ik durf heel wat en weet wat ik moet doen, maar soms geven de adviezen van anderen een betere inzicht in de situatie.
Ik wacht enthousiast op jullie reactie.
Groetjes en pasa bon dianan di fiesta.
Te despues (tot snel)
Sara
|
| Jeroen |
12/27/2006-9:05:22 AM |
Hoi Sara,
Nog eventjes iets over het beeld dat mensen hebben van Antillianen: vlak voor kerst kwam er een onderzoeksrapport uit waaruit bleek dat Antillianen het de laatste tijd opvallend goed doen. Steeds meer Antillianen maken deel uit van de middenklasse en ook de schoolresultaten gaan vooruit. Zo zie je dus gebeuren wat je eerder zag bij andere bevolkingsgroepen: na een trage start trekken de problemen bij en worden ook deze mensen succesvol. Je zag het bij de Surinamers in de jaren zeventig, begin jaren tachtig: destijds een `probleemgroep` maar er is twintig jaar overheen gegaan en nu zijn ze die naam bijna volledig kwijt, volledig geintegreerd en succesvol in de nederlandse samenleving. Dat gaat met de Antillianen ook gebeuren, pas maar op. Ik vind dat prachtig om te zien want het bewijst maar weer dat kortzichtig stoer beleid a la Verdonk op de lange duur alleen maar schade toebrengt en dat investeren in jongeren, mensen vertrouwen geven dat het goed komt, veel duurzamer en succesvoller is. Maar nou vraag ik je: hebben we dikke koppen in de krant gezien waarin deze onderzoeksresultaten juichend ontvangen werden? Nee dus. Het negatieve scoort nou eenmaal en als er iets positiefs te melden valt dan wordt dat onder het vloerkleed geschoven. Daarom misschien ten ovewrvloede complimenten aan Ronald voor zijn stukje. Ik ben het niet op alle punten met hem eens maar het laat tenminste een beeld zien dat veel Nederlanders niet kennen van de Antilliaan/Curacaoenaar.
Over jouw eigen situatie Sara: als jij het op eigen houtje in Nederland weet te redden dan lukt het jou zeker ook hier. Mijn ervaring is ook anders dan die van Ronald: voor mij was het niet zo makkelijk om hier een baan te vinden al moet ik zeggen dat dat misschien te maken heeft met mijn achtergrond als makamba en het feit dat ik werk zocht in de sociale sector, niet van oudsher de plek waar je makamba`s vindt (die zitten immers allemaal bij consultancybedrijven, advocatenkantoren, noem maar op). Het is me na veel bloed zweet en tranen toch gelukt, puur op wilskracht. Ik werk nu bij de overheid en ik herken sterk wat je zegt over het passieve gedrag van de overheidsmensen. Brieven schrijven helpt weinig. Hier zijn, mensen brutaal bezoeken, nabellen, nabellen en nog eens nabellen des te meer. En geduld he, heel veel geduld! Mijn aanstelling was in januari geregeld en ik kon uiteindelijk in juni aan de slag. Het moet langs allerlei schijven en dat kost dus erg veel tijd. Om een lang verhaal kort te maken: je moet echt hier naartoe komen. Kom een maandje, maak een plan, bezoek mensen, laat in je netwerk weten dat je werk zoekt en dan lukt het je zeker. Het eiland heeft goeie mensen met ervaring zoals jij nodig dus ik hoop dat je doorzet.
Succes!
Jeroen.
|
| Sara |
12/27/2006-7:33:26 PM |
Hoi Jeroen, bedankt voor je advies. Op zich denk ik inderdaad dat het me daar ook zou lukken net als hier. Maar het feit dat je een nieuw leven gaat beginnen maakt het eigenlijk spannender en risicovoller. Daarbij ben ik geen type om 3 maanden thuis te zitten niksen. We zien wel. Daarbij zit je met de `gekke gedachtengang` van veel mensen daar. De meesten denken van `oo, daar heb je weer zo eentje, die denkt veel meer te weten dan wij`. Dat is knap irritant. Maar ik zie wel wat ik tzt aan die gedachtengang kan doen wanneer ik daar aan de bak kom.
Verder bedankt, keep going strong en veel succes daar!
groetjes,
Sara
|
| Andy |
1/30/2007-6:33:46 AM |
Konta iedereen!
Allereerst wil ik zeggen dat het me echt heel goed doet zoveel positievisme (is dat goed Nederlands? :-)) te zien. Ik vind dat we dat niet genoeg zien/horen.
Ik woon nu 15 jaar in Nederland (ben geboren en getogen op Curacao)en ook voor mij is het verhaal van Ronald en de meeste anderen hier heel herkenbaar! Complimenten!
Ook ik wil nu toch graag terug naar huis (voor mij is er uiteindelijk toch één plek op de wereld waar ik me helemaal thuis voel en dat is Curacao) om, nu het nog kan van mijn ouders en mi dushi isla te genieten. Dit gevoel wordt nog eens versterkt door de ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving de laatste jaren. Ik vind dat er veel veranderd is in de 15 jaar dat ik hier zit. De laatste jaren voel ik me gewoon niet welkom in Nederland (in de eerste jaren had ik dat niet), ondanks het feit dat ook ik gewoon geintegreerd ben, een goede baan heb en belasting betaal etc. Soms vraag ik me af of het aan mij ligt. Is het echt zo veranderd, is het altijd zo geweest en gaan mijn ogen nu pas open, worden (misschien sinds Pim Fortuyn) verborgen sentimenten nu duidelijker merkbaar of ben ik er zelf gewoon gevoeliger (misschien wel overgevoelig) voor geworden?
Ik denk ook dat de meeste Nederlanders (incl. Rita) de Antillen, Antillianen en de Nederlandse verantwoordelijkheid daarbij liever kwijt dan rijk is.
Ik ga in ieder geval wel mijn best doen om naar huis te gaan zodat ik niet voor de rest van mijn leven een geintegreerde allochtoon hoef te zijn.
Te despues!
Andy
|
| Jeroen |
1/30/2007-10:31:28 AM |
Hi Andy,
Wat jij beschrijft is voor ons destijds een van de belangrijkste redenen geweest om te emigreren. En er emigreren trouwens steeds meer mensen uit Nederland, ik vermoed dat veel mensen dat gevoel wat jij beschrijft delen. Het is eigenlijk te triest voor woorden, maar sinds je `mag zeggen wat je denkt` (ook al heb je er niet goed over nagedacht) is er wel degelijk wat veranderd in Nederland. Wij vonden het in ieder geval verschrikkelijk.
Begrijp me goed, ook hier (Curacao) wordt volop gediscrimineerd, maar het is toch wel van een orde dan wat wij in Nederland meemaakten.
Jeroen.
|
| charisma |
1/31/2007-10:11:33 AM |
hoi andy en jeroen,
Discriminatie:
Ik ben zelf zeer gevoelig voor discriminatie.Maar het is toch raar voor woorden,ik ben iemand die zeer sociaal is,en ik kom helemaal niet tot mijn recht,want ik krijg gewoon geen feedback.........je wordt alleen maar afgekraakt als je een vrolijk en sociaal persoon bent,(ik spreek van mijn ervaring op de werkvloer in nederland)
Als ik goedemorgen zei,kreeg ik ook geen feedback,dus ik loop vrolijk door en zeg dan:dan niet goedemorgen.zucht zucht.
Maar het vreet je gewoon op van binnen.daarom ben ik ook al 3 jaar thuis,ben maar gaan studeren weer.
Hard worden kan ik niet,een harde huid krijgen of maken kan ik ook niet,zo zit ik niet in elkaar..............en het gevolg is dat ik het niet overleefde op mijn werk (mentaal)jammer genoeg.
Dus daarom dat ik ook inderdaad met de gedachten loop om naar curacao te gaan.Maar ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben.
Over dit onderwerp kan wel bladzijden vol schrijven,het enige wat mij eigenlijk stoort in dit land.
Ik wil absoluut niet negatief overkomen hoor,allen mijn ervaring delen.
Maar ja in elk land heb je zijn voor en tegens............
Ik vroeg mij af of de antilianen de nederlanders ook moeilijk maken op de werkvloer op curacao,wat betreft jezelf ontzettend veel bewijzen dat je het kunt als ``buitenlander``?
Trouwens als ik met kennissen over deze onderwerp spreek ,dan lijkt het net of ik de enige ben op de wereld die zo ``zwak `` of gevoelig is geweest om het niet aan te kunnen,dat kan ik eigenlijk niet geloven.
Ik vind dit wel moeilijk om dit even te vertellen over mij,zo dat is eruit.
groetjes charisma
|
| Randy |
1/31/2007-11:25:50 AM |
Ben het niet eens met Ronald dat Antillianen zo gastvrij zijn. Ze zijn heel gastvrij voor hun familieleden. Zelfs een achterachterkleinneefje maar voor de rest? Ik heb in Suriname voorheen gewoond en ik moet zeggen daar is het supergastvrij. In winkels zijn mensen beleefd en maken graag een praatje dat maak ik hier niet mee. Ook ben ik daar door alle collegas wel uitgenodigt bij hun thuis en soms zelf toen ik op straat liep door wildvreemden. of in een winkel bieden ze surinaamse producten aan. Wat wel is wanneer je met pech langs de kant staat er altijd een auto stopt en iemand je komt helpen. Ook merk ik niets van aggresief gedrag. Laatste keer dat ik in Nederland was en uitging schrok ik me echt. Wat een aggresieve mensen tijdens het uitgaan. Alleen maar iemand aankijken en je krijgt een kopstoop. Antillianen gaan uit om plezier te hebben en zijn van nature niet aggresief.
Charisma, als makamba hoor je er niet bij. je bent en blijft toch een makamba. En je krijgt extra klussen omdat makambas zogenaamd sneller werken.. Ook doe ik veel Nederlands correctiewerk voor mijn collegas.
|
| Jeroen |
1/31/2007-12:17:48 PM |
Randy,
Ben het deels met je eens. Ik vond Ronald`s verhaal inderdaad hier en daar doorslaan, het punt van gastvrijheid klopt wel ja (al is het vergeleken met Nederland hier natuurlijk nog steeds een warm bad, uitgezonderd het winkelpersoneel inderdaad).
`Je krijgt extra klussen`??? Waar dan? Ik kan me alleen voorstellen dat je als makamba wat sneller dingen naar je toe trekt vanwege het wat hogere werktempo in Nederland, maar dat je ze in de maag gesplitst krijgt als makamba: mij niet bekend.
JJ
|
| Jeroen |
1/31/2007-12:21:32 PM |
Charisma,
Knap dat je dit zo opschrijft, je openheid siert je! ik vind het juist een ontzettend goede eigenschap en zeker niet iets dat je zou moeten verstoppen.
Als ik hier om me heen kijk dan zie ik juist heel mensen groeten, dan is het dushi dit en dat, omhelzen, bon dia, bon siman, felis atardi, noem maar op! Volgens mij zou jij het hier geweldig naar je zin hebben: gewoon komen dus! :-)
JJ
|
| Randy |
1/31/2007-1:34:12 PM |
Jeroen,
Denk aan altijd notuleren, verslagen en rapporten maken, snellere deadlines, ook moet werk van collega’s gedaan worden die nogal vaak afwezig zijn (voornamelijk ziek wanneer er kindervakanties zijn en wanneer er familie over is vanuit NL). Echter als ik van een vakantie terugkom is mijn werk door niemand gedaan..
Inderdaad het dushi gehalte is wel erg hoog. Ook bij klanten bijvoorbeeld. Ik moest er erg aan wennen als je er voor in Nederland meteen ontslagen wordt wegens seksuele intimidatie en dergelijke.
Voor Charisma. Wat ook een verschil is is kritiek.. Meeste Antillianen kunnen daar niet tegen en je moet zeer op je woorden passen terwijl in Nederland je bijvoorbeeld je baas kan uitschelden en zeer hard kritiek geven en dan is dat normaal..
|
| charisma |
1/31/2007-2:18:59 PM |
Voor Randy:
over dat kritiek is bij mij al bekend,je moet het diplomatisch aanpakken inderdaad.Niet recht voor zijn raap.
Maar ik ken iemand in Nederland die zijn baas heeft bekritiseerd (een antillaanse geemancipeerde)maar zij is ontslagen,op een slinkse wijze.
Ja in Nederland is het mondeling overleven (bekvechten noem ik dat,echt zinloos soms),constant een tegenwoord hebben......doodmoe werd ik ervan.
Wel niet eerlijk dat ze je werk niet doen als je er niet bent.
En als je er wat van zou zeggen?
Is de werktempo wat lager vergeleken het nederlandse?,betekend het niet dan als ik daar zou komen,en me zou aanpassen aan hun werktempo,dat je dan minder hard werkt dan je nu doet.
Betekend niet dat ik niet wil hard werken,maar je werkt dan voor 2 mensen als je begrijpt wat ik bedoel.
Voor Jeroen:
Bedankt voor je positief bericht,ik vond het al moeilijk genoeg om het op te schrijven,omdat er op deze aarde zoveel harde mensen wonen ,en die misschien zullen zeggen,wat een zeikerd.
Want zodra je wat klaagt/praat over iets dan ben je dat.Dat is de mentaliteit hier.
Gewoon doorgaan.....zeggen ze dan.
Dus kon ik mijn ei niet kwijt snap ie.
Blij dat ik het hier kon doen.
ariba korsow
groetjes charisma
|
| Jeroen |
1/31/2007-9:13:55 PM |
Randy,
Je verhalen komen me bijna allemaal bekend voor, op een ding na dan: ik heb nog niet meegemaakt dat al dat werk je opgedrongen werd ofzo, wel dat ik het zelf ging doen. Dat lijkt me nogal een relevant verschil, vind het jammer voor je dat het kennelijk bij jou wel zo gelopen is.
Jeroen.
|
| R. van Dijk |
2/1/2007-4:23:00 PM |
De antillianen die ik ken zijn niet aggressief, maar wel grappig.
|
| Randy |
2/2/2007-12:44:12 PM |
Jeroen,
Het zit zo als het werk niet af is en dit niet mijn werk is en het werk is niet af omdat collega`s niet aanwezig zijn wordt ik er op aangesproken.. Het is een beetje dubbel moraal. Echter wanneer ik terug ben van vakantie en het werk is niet af wordt ik er ook op aangesproken.
Nadeel is wellicht dat er verschillende familieleden van de baas bij mij werken en daar gelden andere regels voor.
Maar ik wil er geen zielig verhaal van maken hoor.
Charisma, Op zich is het werktempo niet langzamer hier. Wat wel vaak meespeelt is geldgebrek waardoor bepaalde opdrachten blijven liggen. Je doet veel voorwerk maar uiteindelijk gaat alles in de kast. Een ander punt is wanneer je informatie moet krijgen van andere mensen buiten het bedrijf of van de overheid dan duurt dat erg lang.. Het ik bel u terug gebeurt vrijwel nooit of mensen weten niet wat je wilt of ze zeggen dat ze het niet hebben. Maar belangrijk is om alle correspondentie etc te bewaren en aanvragen schriftelijk doen zodat je wel aan je baas kan laten zien dat het niet aan jou ligt.
|
| DIRECTRICE |
2/5/2007-6:09:52 PM |
WAT EEN HOOG ZUIG GEHALTE HIER.
|
| charisma |
2/6/2007-2:02:40 PM |
directrice,
niet interessant?
ga je toch ergens anders kijken.....
|
| DIRECTRICE |
2/6/2007-2:51:01 PM |
DOEI
|
| shania |
2/6/2007-2:53:51 PM |
directrice hieboven heeft op meerdere forums commentaar zonder dat hij weet waar hij over praat, verveeld zich zeker of heeft thuis niets te vertellen.
als ik dit zo lees, dat stukje van Ronald, dan denk ik dat ik best daar zou willen wonen, doe ik als ik nog eens de loterij win of zo, kom ik bij jullie op curacao overwinteren, heerlijk. Ronald je bent een goede curacaopromotor TOP
|
| directrice |
2/7/2007-3:37:19 AM |
ehh...shania de hij is een zij,direcTRICE!!!!!!!!!!
en ik denk niet dat deze forum is bedoeld voor reclamemakers.
en wat is er PRECIES wat je stoort (o zo handig om te weten)dan kan ik mezelf verdedigen.
en als je niks concreets te zeggen hebt hou liever je....dicht.
en pfffffffffff wie was begonnen???????????????
|
| olga |
2/7/2007-8:08:39 AM |
nou directrice ,ik denk dat jij wel weer past hier in nederland met je opmerkingen, snap niet dat jij vliegen zo eng vind, je hebt je bekkie in elk geval prima bij je
|
| directrice |
2/8/2007-7:39:35 AM |
dank je olga,maar dat is denk ik een aandenken van 11 september.
|
| Katia |
2/9/2007-12:08:50 AM |
bon dia iedereen!
Ik ben een gekke Belg die in maart 2006 voor het eerst in haar uppie naar Curaçao ging. Vanaf het moment ik het vliegtuig uitstapte wist ik meteen dat ik thuis was en heb 3 weken van de heilzame werking van dushi korsou genoten!!! Ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld. En wat Antillianen betreft heb ik enkel goede ervaringen gehad. Tuurlijk heb je wel eens mensen die je liever niet tegen het lijf aanloopt. Maar dat is eveneens in België als in Nederland als Jakkamakka hoor! Heb je plannen om naar Curaçao te gaan? Doen!!!! Het zal je zeker en vast niet teleurstellen. Ik ben meteen verliefd geworden en vertrek maart 2007 voor 2 maanden naar mijn favoriete eilandje. Niet enkel om op vakantie te gaan, maar vooral om mijn emigratie voor te bereiden. Zo zie je maar wat 1 bezoekje aan Curaçao teweeg kan brengen he!!!! Ga gewoon zelf een kijkje nemen en ervaar dat het heerlijke mensen zijn die daar wonen! En wie weet betovert het u ook zoals het mij heeft gedaan! Hopi fun!!
|
| bob |
2/9/2007-5:21:53 AM |
en heb je aan je atras laten zitten? haaha
|
| Katia |
2/11/2007-3:39:10 AM |
Hahaha Bob! Heel leuk hoor maar de Belgen zijn slimmer dan men wel denkt hoor!!!!
|
| gagaga |
2/12/2007-6:55:55 AM |
denk nog slimmer als de nederlanders en socialer.
|
| fidelia |
4/11/2007-4:06:19 PM |
wat een romantische verhalen over Cur. Geweldig!Katia, ga ervoor!
|
<Terug naar Overzicht>
|