Curacao Forum

Curacao Forum Voortgezet onderwijs

Voortgezet onderwijs IP: x
Inge 2/2/2005-4:08:27 AM
Wij gaan deze zomer op Curacao wonen waar mijn zoon het eerste jaar van het voortgezetonderwijs zal beginnen. Waarschijnlijk (heeft nu Citotoets) zal het advies MAVO/HAVO zijn. Radulphus en Stuyvesant zijn vanaf HAVO waardoor ik op zoek ben naar een goede MAVO die gemengd is waar ook nederlandse kinderen op zitten. Mijn zoon is erg introvert en ziet er erg tegenop om te verhuizen en zijn vriendjes hier achter te laten waardoor ik ook graag voor hem in contact kom met kinderen van 11, 12 jaar die ook in Nederland hebben gewoond en die hem misschien wat kunnen vertellen over de scholen etc. Hij heeft wel al een aantal jaren in Curacao gewoond tot zijn zesde en met regelmaat zijn we op vakantie geweest waardoor het niet onbekend voor hem is.
Waarschijnlijk gaan we wonen in de buurt van Santa Rosa, Abrahamsz

RE: Voortgezet onderwijs IP: x
karl Gerritse 2/13/2005-10:18:57 AM
Beste Inge

ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het abel tasman college is ook een hele goede school. Het is een soortement van ``dochterschool`` van Het Luzac College die al een paar vestegingen heeft in Nederland. jouw kind kan de laatste 2 examenjaren in een jaar doen dus i.p.v. 4 jaar mavo 3 jaar. maar het diploma heeft wel evenveel waarde als dat van een gewone mavo-school. Ook zitten op het abel tasman, veel nederlandse kinderen. kijkt u zelf maar op www.abeltasmancollege.net [uw kind kan hier zowel mavo, havo, als atheneum en gymnasium doen]

greetings,

Karl Gerritse

karl Gerritse 2/13/2005-10:19:43 AM
Laat even weten wat je van het abel tasman colege vind.

jean pierre 2/15/2005-5:45:16 AM
de adviserende instantie op curacao is SGE. u kunt advies vragen aan mevrouw gwenny kateman, zij is hoofd van de SGE.
gwennykateman@hotmail.com

Inge 4/15/2005-1:29:25 PM
Albert tasman heb ikgeinformeerd maar dat gaat ongeveer 40.000,00 Nafl per jaar kosten wel erg veeeeel geld dus dat wordt niks ga nu waarschijnlijk Marnix of Albert Sweizer proberen

Arjun 4/21/2005-5:12:41 PM
Een van die twee is een goede keus. Ik heb zelf ook een jaartje op abel tasman gezeten, en ik zal het qua kwaliteit zeker aanraden, maar qua lesgeld absoluut niet.

Veel vrienden en kennissen zaten op de marnix mavo. Ik weet alleen niet hoe een nederlands sprekend kind zich zal mengen tussen de veelal papiamentstaligen (alhoewel nederlands de officiele taal is en blijft).

Arjun 4/21/2005-5:15:22 PM
Er is wel een prive school, het verspucci college genaamd. Hier wordt uitsluitend nederlands gesproken, maar ik weet niet of deze ook voorziet in MAVO. Het biedt het nederlandse systeem, zoals het nu in Nederland geniet. Maar volgens mij is de prijs, dus het lesgeld ook wat aan de hoge kant.

Succes!!!

julienne 3/30/2006-2:02:22 PM
wij zitten met hetzelfde probleem mijn zoon doet hier havo/vmbo T en ook ik weet niet waar we het beste op kunnen inschrijven? Havo lijkt hier voor hem te hoog maar is dat ook op curacao zo ?
we vertrekken in augustus en dan moet hij naar de 2e klas daar.
vrienden van ons hebben een zoon op het rudulfers en die roepen erover maar dat is alleen havo!!
groetjes,

Jordania 6/28/2006-6:22:29 PM
Ik kom zelf ook uit curacao en heb de mavo gedaan op de Albert Schweitzer, dat is een goede school en het les geld is ook betaalbaar, nl 500 a 600 antilliaanse gldns. Verder heb ik ook nog de havo gedaan op Radulphus College wat ook een hele goeie school is.De leeraren en zijn goed opgeleid en bereiden de kinderen dan ook goed voor op hun centraal schriftelijk examen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes op Curacao!!

Len 6/28/2006-8:44:01 PM
De verhalen zijn verschillend over de scholen. Radulphus is een aardige school, totdat je de geslaagden% bekijkt.
Vespucci heeft van alles, en mavo en VWO 100% geslaagd, HAVO 92% las ik net in de krant. Op het Radulphus zijn er van de 60 kinderen, maar 8 ofzo naar het VWO gegaan (na de brugklas).
Veel leraren doen maar wat.... helaas... ik zit nog niet met het probleem omdat mijn oudste volgend jaar naar de 5e klas gaat (lagere school) maar ben me wel aan het orienteren nu!!

Abrahams is leuk! Ik woon op Sta. Catharina...

Tracy Pater 7/24/2006-5:47:47 AM
Ik heb zelf op Marnix Mavo gezeten. En ik zou u Marnix Mavo aanraden aangezien zij een normale prijs hebben en ook een Nederlandse school is.
Albert schweitzer is ook geen slechte school het is ook een Nederlandse school. Wat Abel Tasman en Vespucci betreft zijn ze wel een goede scholen maar hun prijzen zijn wel errrruggg pittig.

Groetjes,
Tracy

mimi 9/13/2006-11:34:47 AM
hi ik heb zelf ook op marnix gezeten en als een leerling zijnde is het geen prettige school om naar toe te gaan. marnix is veel strenger vergelegen met de nederlandse scholen. dit zal voor je zoon geen prettje worden en om moeilijkheden te voorkomen zou ik toch abel tasman en \vespucci aanraden. hier zitten meer kinderen die het zelfde zijn als uw zoon. ivbm nederlandse opvoeding.
de reden dat ik marnix en albert switser afraad is om de volgende reden
punt 1 je moet met een aktentas (koffer) naar school\
punt 2 als nederlander word je gediscrimineerd, hier bedoel ik mee dat je vaak op je donder krijgt terwijl je niets doet.
punt 3 je mag de poort niet uit, je bent een soort van gevangenen op school. de pauze is saai en de leslokalen wordt je ziek van. dit komt doordat de ene wel airco heeft en de ander weer een fan.
punt 4 de wc is te ranzig voor woorden. er heeft als voorbeeld een rat meer dan 4 weken gelegen.
ik kan zo nog wel een paar dingen opnoemen maar dan zou ik morgen nog niet klaar zijn. het belangrijkste van alles is dat het lijkt of ze je leven zuur te maken.
nog even toch nog over albert switser: deze school heeft weinig nederlandse kinderen en is vergeleken niet een leuke school om op te zitten.
ik vind het heel vervelend voor uw zoon om naar curacao te gaan. 13 is geen leeftijd om op een eiland te zitten. hij gaat zich daar snel vervelen. dit kan lijden tot niet gepast gedrag ( vb blowen)

Peter 9/13/2006-12:04:59 PM
Zeg Mimi, verder gaat het wel een beetje goed met je? Ik word bijna depressief van je verhaal.

Isa 9/13/2006-12:55:46 PM
13 is geen leeftijd om op een eiland te zitten? Er zitten anders hier genoeg 13-jarigen, hoor! En ze blowen heus niet allemaal....

Het lijkt me wel logisch dat je de schoolpoort niet (meer) uit mag gaan, je wordt geacht les te volgen en niet op straat te gaan slenteren.

Isa

Joffrey Spierin 12/25/2006-7:33:52 PM
Heb als zestienjarige(1991) een jaartje op de Marnixmavo gezeten en kwam recht uit Nederland. De Marnixmavo is mijns inziens een prima school. (ben zelf inmiddels docent en conrector)
Heb er examen gedaan en ben een hele jaar mijns inziens prima welkom geheten door zowel de Antilliaanse als de Nederlandse leerlingen, de docenten waren gewoonweg prima! En ja het is er strenger dan hier in nederland en ja je moet een koffertje bij je hebben om je boeken goed te houden maar dat zegt ook iets over het studieklimaat! Ik moet echt ontkrachten wat er hierboven beschreven staat! Ok roken is verboden op school en wat dan nog? Ok er wordt van je verwacht dat je op school bent en dan? Was toendertijd een Mavo die de opleiding nog serieus nam en de docenten nemen de leerlingen serieues en vice versa. Prima school en als je kind havo potentie heeft komt die er zeker uit!

hero smit 1/3/2007-5:18:50 PM
Nou dat is wel leuk om al die verhalen te lezen over m.n. de Marnix en Schweitzer.Op beide scholen ben ik docent geweest.Met name aan de Schweitzer heb ik heel goede herinneringen.Maar goed dat is al weer 25 jaar geleden...
maar de school is nog steeds een goede keuze.Zie hun eigen jaarverslag van vorig jaar:Met trots vertellen de beide bestuursleden dat de beide mavo-scholen Marnix en Dr. Albert Schweitzer jaarlijks om beurten de school zijn met het hoogst aantal geslaagden. Vorig jaar was dat 93%. Volgens de voorzitter ligt dat grotendeels aan het feit dat de scholen Nederlands als instructietaal handhaven. ``Het probleem van de meeste kinderen is dat ze het examen niet kunnen lezen. Ze begrijpen niet wat er wordt gevraagd. En waarom niet? Omdat ze het Nederlands niet goed beheersen.`` Tijdens de discussies over het invoeren van Papiamentu als instructietaal heeft de VPCO altijd haar poot stijf gehouden en zich afgezet tegen dit voorstel. Andy Kusters: ``Niet alleen wij, als bestuur, zijn van mening dat het Nederlands moet worden gehandhaafd, maar het is ook de uitspraak geweest van de algemene ledenvergadering. DUS......AJO!

Angela 1/11/2007-1:52:07 PM
Hey! Ik zit in het laatste jaar van VMBO-TL en wil doorstromen naar de havo. Toen ik over het luzac op curacao las vond ik dat echt geweldig! Maar heb een vraagje wannt het luzac is nogal duur. Geld dit ook voor het abel tasman op curacao?
Wat kost het Abel Tasman College op Curacao?
Groetjes!

judith 1/11/2007-4:42:17 PM
Hoi len, wij gaan eind dit jaar als alles goed is naar curacao. Ik heb gelzen dat jullie kids op het pire college zitten, dat heet nu wel anders vigdis of zoiets uit mijn hoofd.
Ik wil tzt mijn kids daar ook op hebben aangezien ze nu ook op een rk school zitten. Het sweitser zit vol heb ik begrepen, dus gaan ze naar all waarschijnlijkheid naar het pire toe. Lijkt me een leuke school aan de verhalen te horen en misschien zie ik je daar eens Len lees een hoop van je op dit forum maar ben eigenlijk ook wel heel nieuwschierig wie er achter zit :)In positieve zin. Onze kids zijn nu 9 en 7 dus komen misschien wel bij elkaar in de klas wie zou het zeggen... Dus ik zou zeggen Ayo en misschien ooit tot ziens

RE: Voortgezet onderwijs IP:216.152.171.77 x
Johan 8/31/2007-11:06:21 AM
Wel, wel, wat een leuke, maar soms wel erg persoonlijke verhalen over het onderwijs op Curacao. Misschien wel goed om te weten voor mensen die uit Nederland hier komen. Het Abel Tasmancollege (waar ook het Luzac zit) en het Vespucci College zijn Nederlandstalige prive scholen. Er is ook nog een Engelstalige International School. De andere scholen worden door de overheid gesubsidieerd. Er zijn VSBO-scholen,te vergelijken met het VMBO, en er zijn (apart daarvan)Havo/Vwo-scholen. Al die scholen zijn in principe Nederlandstalig. Op alle scholen is het Papiamentu een verplicht vak, maar scholen houden er wel rekening mee dat iemand die taal voor het eerst leert. We hopen wel dat ouders het aanleren van die taal stimuleren. Alleen als je kunt aantonen dat je maar voor korte tijd (2 of 3 jaar) op het eiland zal verblijven, wil de inspectie nog wel eens vrijstelling voor het vak geven. En verder: de Nederlandse Antillen heeft een voortgezet onderwijs dat redelijk veel lijkt op het Nederlandse, maar het wel een beetje anders en heeft z`n eigen wetgeving. De diploma`s worden in Nederland wel erkend (en andersom). Voor meer informatie: Directie Onderwijs, Sport en Cultuur, tel. 5999-4343700.

<Terug naar Overzicht>

Antwoord
Naam Uw IP Adres wordt opgeslagen wanneer u een boodschap achter laat.
Titel
Antwoord
Deltaworks Webdesign

copyright 2007 by Deltaworks Inc.