|
|
Curacao Forum O mijn Curacao
| O mijn Curacao |
IP: x |
| Sara |
4/6/2007-4:52:40 AM |
Hello Fellows,
Met pijn in mijn hart zat ik vanochtend een stukje uit de online krant van Amigoe te lezen. Ik volg de hele scene van Korsou Outonomo al een poos niet meer, het spijt me zeer. Reden waarom ik dat niet meer doe is omdat ik mezelf echt schaam voor `nos politikonan` op Curacao. Er is hoe dan ook een goed voorstel neergelegd in de slotverklaring enkele beslissingen waren echt hard maar in zijn geheel was het toch zeer voordelig. Je moet toch ergens beginnen. En naar mijn inziens kon je de supervisie termijn van Nederland beperken tot 20 of 30 jaar en na deze periode zal er dan bezien worden hoe verder. Het was allen de kwestie dan van akkoord gaan met de slotverklaring met enkele wijzigingen en/of aanpassingen, Curacao schulden vrij maken zodat je dan een goed nieuw begin kan maken. Op die manier kan je gelijk gefocust zijn op verdere goede ontwikkelingen. Er zijn kapabele mensen die hun werk correct en goed kunnen oppakken en voortzetten. Maar `nos politikonan` hebben gekozen om een puinhoop van te maken. De reactie van de Kvk en CBA waren duidelijk. Hoe denkt Monte de puin op die manier op te lossen, een adviesrapport opstellen die belangrijke en/of cruciale beslisonderwerpen negeert. Ik vraag me af hoe ze nu hierbij komen. Het is triest dat mensen met zo`n achtergrond waarvan je denkt dat ze kennis van zaken hebben er zo`n puinzooi van maken. Als burger heb je niet zoveel stem, echter naar de burgers wordt er niet eens meer geluisterd want de eerdere bijeenkomsten/overleggen/vergadering, enz, enz is inderdaad naar het grofvuil gestort. Dus de bevolking heeft zijn stem laten horen en alsnog gaan ze als geiten door de modder, de kreet van de bevolking die met zware maatschappelijke- en economische problemen zit te negeren. Het lijkt alsof een leeghoofdig mens zonder kennis van zaken oftewel duidelijke feiten beslissingen neemt en een rapport opstelt waarvan je moet huilen. Ondertussen wordt de bevolking zwaar gedupeerd. Het gaat nu (is altijd zo geweest) om de echo, wie heeft het laatste woord of wat denkt Nederland wel wij doen het beter (kan maar wanneer) en als maar blijven modderen. Soms denk ik dat er nooit een einde aan komt. De bevolking van Curacao, mijn familie en ook jou familie, ``sterft`` terwijl anderen rijk blijven leven, hun stoel in de BC, 2e kamer of waar dan ook in de politieke s..., als dolle honden waken. Waar gaan we heen?! Wij hier in Nederland kunnen niet zoveel doen want ons stem wordt (tijdelijk) niet meer gehoord, want wij wonen hier met een goede vaste baan, huisje, boompje, beestje. Wij twijfelen erg of wij naar Curacao willen in de huidige situatie. Wij vinden het een puinhoop. Maar wij kunnen er wel wat aan doen door in Den Haag te gaan staan en eisen dat men op Curacao een halt toe roepen, maar hoever kom je dan.........
Tristu pero berdad. Toch pasa un felis dia y konfia den Senjor.
Sara
|
| RE: O mijn Curacao |
| Peter |
4/6/2007-1:55:31 PM |
Beste Sara, juist NU kunnen de inwoners van Curaçao er wat aan doen !!!! 20 april op de partij gaan stemmen die voor de slotverklaring is. PAR of PNP bijvoorbeeld. Dus als jij je familieleden of bekenden in Curaçao daar van kan overtuigen zijn we misschien weer een stapje verder.
|
| Sara |
4/8/2007-4:44:17 AM |
Hoi Peter,
De teleurstelling is groot onder de bevolking en men zijn daar ook de vertrouwen kwijt in de politiek. Kijk, jaar in jaar uit worden door de politicus van alles aan de bevolking belooft, maar er is tot heden weinig waar gemaakt. De bevolking wordt zwaar gedupeerd ze laten hun stem veelvuldig horen, maar de politika is doofstom geworden inmiddels zijn ze, de bevolking, het vertrouwen kwijt. Ruzie make, onverstandige beslissingen, alleen kijkende naar hun eigen portemonee hoe ze dat kunnen vullen, enz enz. Er moet toch na 20 april heel wat gebeuren. Wie de stok en voortouw zal nemen is wel weer een verassing!
Soms denk ik, als ik een kans krijg om wat adviezen te geven daar. Ik denk velen die nu op de betreffende stoelen zitten zullen niet echt blij zijn. Ik denk dat ik daarom ook niet de kans krijg. Mijn CV spreekt misschien voor zichzelf, net als velen die samen met mij in hetzelfde bootje zitten. De kansen zijn klein daar dus blijven we hier in Nederland.
Peter, ik denk dat een campange opgezet moet worden om de vertrouwen van de bevolking te winnen. Velen gaan stemmen door traditie omdat hun ouders en voorouders op de desbetreffende partij hebben gestemd niet omdat ze weten waarvoor ze staan. Niet omdat ze bekend zijn met de inhoud van de plannen van het partij dus.
Ik heb niets meer toe te voegen.
Ik wens je (en je familie) fijne Pasen en geniet zoveel en goed mogelijk van het leven.
Sara
|
| Tula |
4/8/2007-7:35:24 PM |
Niks van O mijn Curacao wat betreft de slotverklaring. O mijn Curacao wat betreft de mongolen nu die aanstaande verkiezingen voor PAR gaan stemmen!!
De politici hebben er toen goed aan gedaan de overeenkomst te verwerpen. De voorwaarden in de slotverklaring waren van neo-kolonialistische aard.
In hoofdstuk II Financien staat:
2.Nederland is bereid de geconsilideerde schuld van de nieuwe entiteiten Curacao en Sint Maarten te saneren tot het niveau van de rentelastnorm
Artikel 5 zegt weer Nederland is onder voorwaarden bereid tot een gefaseerde overname van de geconsilideerde schuld van het Land.
1.Het terugbrengen van de schuld tot de rentelastnorm is niet voldoende om potentie te scheppen voor een land.
2. De voorwaarden voor de overname van de schuld tot rentelastnorm zijn niet billijk.
In hoofdlijnen komt er een koloniale financiële en justitiële toezicht.
Het financieel en justitieel toezicht zal een nieuwe koloniale tijdperk stimuleren met Apartheid. Door deze vreselijke landverraders van PAR hebben we al te maken met een overbelasting van makamba’s op ons eiland. Het was in 2003,in het kader van zakelijk Curacao en het stimuleren van de economie dat ze de voorwaarden voor het binnenkomen van Europese Nederlanders hebben versoepeld. Nu hebben we te maken met 15000 tot 20000 Europese Nederlanders. 1000 zuipende stagestudenten. En 100000…den… Nederlandse toeristen. Ze hebben betere banen en posities. Dit is Apartheid. Was Curacao niet een Afro-Caribisch eiland? Waarvoor heeft Tula gevochten in 1795 en Papa Wilson Godett in 1969? Zullen wij over 50 jaar nog zonder probleem op HATO kunnen uitstappen?
Geen Sociale Zekerheid
Daarbij komt nog dat de sociale zekerheid niet veel op zal veruitgaan. De eilandjes Saba, Bonaire, St Eustatius die ingestemd hebben om provincie te worden van Nederland zullen al niet de Sociale Zekerheid krijgen van Nederland.
Het gevolg voor Curacao is dat er meer van de lokale bevolking naar Nederland zal gaan i.p.v terug te keren.
Wie wel vooruitgaan? Makamba-gemeenschap en gevoelloze hielenlikkers
Wat vooruit zal gaan als de schuldenproblematiek teruggedrongen wordt is de werkgelegenheid in de non-profit. De profit-sector is redelijk onafhankelijk maar ook hier zal men de positieve effecten zien. Echter wie zal deze banen innemen???
Ik twijfel geen moment dat de uitvoering van de slotverklaring positieve gevolgen zal hebben voor de makamba gemeenschap op Curacao. Daarom zijn ze allemaal voor.
Maar de Afro_Curacaoenaar verliest zijn autonomie en entiteit. De hoogopgeleide Afro-Curacaoenaars zullen wellicht blijven fungeren als hielenlikkers van de elitaire groep en de opkomende makamba
gemeenschap.
Wie achteruit gaan? De Afro-Curacaoenaar en de onderklasse
Voor de arme Afro-Curacaoenaar komt er een minieme verbetering. En een onvoldoende sociale zekerheid zodat als de afro-curacaoenaar zijn baan verliest hij naar Nederland zal moeten gaan.
Mensen hoeveel van ons moesten zo met tegenzin het eiland verlaten? Niemand op Curacao heeft een complete familie want de helft van Curacao zit in Nederland. Onze grootouders gaan hun oude dag zonder hun kinderen te zien. Morgen zijn ze misschien niet meer, maar toch krijgen ze niet de kans om hun laatste dagen met de familie door te brengen.
De sociale ontwikkelingen op het eiland ruiken naar Apartheid. Wij verliezen het eiland. Op den duur worden de makamba`s evenveel of meer dan ons.
Wij weten dat de economische macht de politieke koers bepaalt. Wie betaalt die bepaalt. De afro-curacaoenaar kreeg na 1969 weliswaar de politieke macht maar had weinig beleidsruimte. De elitaire groep en Nederland maakten de dienst uit. Daarnaast heeft de afro-curacaose politici het klein beetje dat we hadden misbruikt. Echter dit verschijnsel komt voor in alle natiën. Mensen die roepen dat alleen de afro-curacaose politici Curacao kapot heeft gemaakt, die zijn gek. We weten dat deze wereld een wereld is van blanken onder mekaar, die lobbyen voor hun natie, infrastructuur, werkgelegenheid en sociale zekerheid. Daarom gaat de wereld op den lange duur ook ten onder want het is niet recht. Toen Nederland gevallen was na de tweede wereld oorlog hielp Amerika haar met opstaan o.a via de Marshall plan. Monaco is het bewijs dat een klein landje vermogend kan zijn. Want velen roepen: ja, het komt omdat Curacao te klein is. Niemand hielp ons op sociaal gebied. Er kwam geld binnen maar het ging overal behalve de onderklasse. Het gevolg was migratie en verandering van de bevolking.
De afro-curacaoenaar moet daarom leren de economie in eigen handen te nemen in plaats van over te laten aan een joods/portugeze elitaire groep. Wat heeft deze gemeenschap uiteindelijk voor Curacao gedaan? Ze hebben makamba’s binnen laten komen. Ze hebben geen ondernemingskapitaal geleend aan de Afro-Curacaoenaar. Als wij de ecomonie niet in handen kunnen nemen omdat wij te zwart zijn dan zal niemand de economie in handen nemen. Wij moeten opstaan en zeggen als wij niet op Curacao kunnen leven dan zal niemand op Curacao leven!
Ik ben geen hielenlikker en ik ga liever dood dan een leven van lafaard te leven. Als er geen Afro-curacaoenaar meer is die me begrijpt. Dan zullen de Haitianen mij begrijpen want hun zijn tenminste wel echte zonen van Toussaint L’ouverture.
|
| Junny |
4/9/2007-8:44:32 AM |
Bijzonder verhaal maar heb je ook een constructieve oplossing? Een oplossing wat minstens of wellicht beter zal zijn dan de slotverklaring? Ben erg benieuwd.
|
| Peter |
4/9/2007-9:35:29 AM |
Altijd maar de slachtofferrol spelen. Maar constructief iets doen? Ho maar..... En trouwens over Haiti gesproken, de situatie daar wens je toch enkel land toe. (Ja, ik ben er een geweest dus ik weet waar ik het over heb)
|
| Sara |
4/9/2007-5:25:21 PM |
Tula,
Ik heb het goed begrepen. De feiten zijn mij duidelijk en wat nu??? Want jij weet zo goed als ik dat de politici daar al jaren bezig zijn een zooitje te maken. Ik weet dat het de schuld is van Nederland omdat ze geld hebben overgemaakt maar hebben niet feitelijk in de gaten gehouden wat er daadwerkelijk met die gelden zijn gebeurt. Wat is nu de mogelijke oplossing. Wat moet Monte dan nog wijzigen want die rapport van hem is ook niet echt in ons voordeel. In het begin zal wel meegewapperd worden, weer de bevolking blij maken met een dooie mus... en later, 1 jaar na dato... Tja, de kans is groot dat alleen Monte en zijn compagnon (bij wijze van spreken) op die dure stoelen zullen blijven zitten. En trouwens.. ipv blanken op de stoelen te zetten kunnen ze ons eigen mensen, door werving & selectie daar neerzetten. Maar weetje wat er gebeurt. Je woont in Nederland met je afgeronde studie en werkervaring, stuur je 1000 sollicitatiebrieven... Geloof me, geen enkele gunstige reactie meer nog er woordt van de 20 brieven 18 na 3 maanden op gereageerd. Nou, geloof me. Dan heb raak je gedemotiveerd.
Tula, onze mensen wachten op en oplossing. And Proud brings to downfall, daarom is het ons nog steeds niet gelukt om duidelijk vooruit te gaan omdat onze trots ons in de weg staat. Wij wachten op een oplossing, een gunstige ....
De groeten,
Sara
|
| fidelia |
4/10/2007-2:39:35 AM |
Goh, jongens, wat zijn jullie toch goed op de hoogte van de politieke situatie op onze dushi Corsow. Sara, wat mij betreft mag jij de puinzooi (waar je het vaak over hebt in je debat) gaan opruimen op Curacao. Volgens mij heb je wel de nodige capaciteiten om de politiek in te gaan, of vergis ik me soms? Het is jammer dat juist de mensen die hoog opgeleid zijn hier in Nederland blijven ``plakken``. Het ontbreekt de meesten aan moed om de grote stap te wagen. De meesten zijn na hun studie hier blijven zitten, ondanks de steeds groter wordende haat jegens vreemdelingen. Wij wonen in het noorden van het land, waar je deze haat heel duidelijk voelt, op straat, op je werk, etc! Je voelt je (steeds meer)een derderangs burger. Als hulpverlener kom ik vaak in gezinnen waar het barst van de vooroordelen. Maar daar ging dit onderwerp niet over, hahaha! Of ik me geroepen voel om de troep daar op te ruimen.... ik denk niet dat ik daar geschikt voor ben met mijn (bescheiden) Hbo achtergrond. Ik denk dat je daarvoor talenten moet werven met een academische achtergrond, en die heb je genoeg hier in Nederland!
groetjes,
Fidelia
|
| tom |
4/10/2007-9:11:37 AM |
sara gaat niet in nedertand blijven, geloof mij maar.
overigens is iemand, wie die iemand ook is al snel een bedreiging voor domme politici op korsow.reden genoeg dus om hoog opgeleide mensen met een behoorlijk denkvermogen buiten de deur te houden.concurrentie, of b.v. een klokkenluider is een directe bedreiging voor mensen die daar op het roversnest zitten,immers blijft men graag hoog en droog zitten, en het liefst onschendbaar.
overigens betwijfel ik ofdat nederland met haar haarlemmerdijkjes de sociale zekerheid op de andere eilandjes vooruit helpt, ook in de praktijk.En tuurlijk is de macamba op een bepaalde manier voortgetrokken.overigens gaat de antilliaanse ondernemers inclusief de hindoe`s daar ook niet helemaal vrijuit, door goedkoop personeel uit Z-amerika aan te nemen, die na werktijd haar korte rokje omhoog doet voor de baas.ook zijn er mensen die in nederland als nederlander ernstig gediscrimineerd voelen en worden, en dus weggaan, zoals ik b.v., terwijl ik bijna macamba ben er ook zo uitzie.overigens is het natuurlijk niet helemaal waar dat curacaose politiek het eiland heeft kapot gemaakt, maar dergelijke werkwijze heeft zeker geen vruchten afgeworpen!
nederland en anderen hebben de boel ge- en misbruikt, de curacaose politiek is niet in staat geweest deze apartheid aan te pakken, en nog niet, erg klote allemaal(fouten, en trots spelen inderdaad een rol)
als zwarte op korsow gediscrimineerd te worden is hetzelfde als macamba in nederland te worden gediscrimineerd, ikzelf maak het al jaren mee.Nee, die (klote) blanken zijn teringvolk, ofdat dat nu op korsow is of waar dan ook, van mij mag hier een atoombom vallen als ik uit ned. weg ben!!!
ik word liever in de cariben/ Z-amerika op straat beroofd en geliquideerd dan dat ik bij dit stelletje nazaten van nsb-ers blijf hangen, bah wat voel ik me used, en het woord schaamte word 1000 maal overtroffen als ik aan de kanker mentaliteit van die klote nederlanders hier denk.
mag ik effe kotsen..............buhhhhhhhhhhh.
tom
|
| Redu |
4/10/2007-9:18:43 AM |
geweldig Tom, jij komt met geen oplossingen!! wel een grote bek maar nooit met een oplossing.. ben jij lid van de MAN, FOL, PLKP, MSL, NPA??
|
| tom |
4/10/2007-9:41:25 AM |
ten eerste leef ik in nederland, ben dus van geen ene partij lid!
in nederland heb ik gestemt op de partij voor de dieren!
dat ik met geen 1 oplossing kom(welke wil je hebben misschien heb ik nog iets in mn truckendoos voor u), dat heeft u goed opgemerkt, had ik die wel, of misschien heb ik hem wel, zou dat gewicht in de schaal leggen denk je??
hier in ned. betekent de politiek en de meeste macamba`s niets voor mij, dus ik automatisch niets voor hun!!
op korsow ga ik me wel op een bepaalde manier inzetten voor mens en/of dier, omdat d ie mensen en dieren het verdienen!
tja en dat kan niet direct mijn armen zijn wel lang maar reiken niet van ned. tot korsow!
en die grote bek van me heb ik hier gekregen in ned., van mn eigen volk geleerd, anders loopt men over je heen, en word er misbruik van je gemaakt, waarna je als zwerfhond word afgedankt.
dank u
tom
den haag
|
| osepa |
4/10/2007-9:49:27 AM |
precies rustig tom na span swa relax
|
| karl |
4/10/2007-9:51:01 AM |
tom steekt heftig van wal, maar vanwaar je frustie reactie beste redu
|
| TOM |
4/10/2007-10:16:21 AM |
kom op dan met die oplossing van u!
|
| Peter |
4/10/2007-12:11:05 PM |
Oplossing: Slotverklaring door de Eilandsraad goed laten keuren. In een klap zijn de financien dan op orde. Door Den Haag wordt er dan ``helaas`` een oogje in het zeil gehouden of er goed omgegaan wordt met de financien. Investeerders zijn dan weer bereid zaken te doen met Curacao. Werkloosheid daalt, veel banen voor lokale mensen dus. Caribische NLers kunnen weer terugkomen om hier aan het werk te gaan, want er is weer perspectief. En als we dan weer een jaar of 5 verder zijn is NL wellicht bereid de toezichthouder terug te halen. Iedereen blij en gelukkig!!! Het enige wat de inwoners hiervoor hoeven te doen is 20 april stemmen op de PAR. Simpel toch. (wat een geweldige oplossing eigenlijk, heb ik niet zelf bedacht overigens)
|
| Louisa |
4/10/2007-7:15:37 PM |
Oplossing is geen politieke partijen meer in Curacao. Die mensen zitten er alleen voor EIGEN belang en PARTIJ belang niet voor het volk. Ik wil welvaart voor mijn eiland en de huidige partijen willen dat niet.
|
| Peter |
4/10/2007-8:55:45 PM |
Louisa, jij doelt neem ik aan op het huidige bestuurscollege. Dat die voor hun eigen belang bezig zijn ben ik helemaal met je eens. Maar de PAR is daar namelijk samen met de PNP uitgestapt, nadat de eilandsraad had besloten om het slotakkoord te verwerpen. De PAR en PNP zijn altijd voor de slotverklaring geweest en nog. En dus ook na 20 april.
|
| dushi |
4/11/2007-2:14:01 PM |
daarom stemmen wij ook op de PAR !!!!!
|
| anja |
4/12/2007-12:10:06 AM |
Beste mensen allemaal,
Met verwondering heb ik al jullie heftigheid, frustratie en boosheid gelezen. Ik ben een makamba, geboren in Breda en heb de rest van m`n leven op de Antillen gewoond. Ik sta no 11 op de lijst van de PLKP, sinds februari van dit jaar.
Al dat wantrouwen en al die onwaarheden over hoe het op Curacao gaat hebben jullie zeker daar in Nederland opgestoken.
Wij bezoeken elke dag wijken en buurten. Nemen vrijwillig de tijd om naar mensen en al hun problemen te luisteren. Werken in onderwijs, sport en zijn kleine ondernemingen. En weet je.........er gaan eigenlijk een heleboel dingen wel goed op Curacao. Overal kom je positieve, hardwerkende en vooral beleefde en vriendelijke mensen tegen. Tja, in vergelijking met de nederlandse welvaartsstaat is er nog aardig wat te `verbeteren`. Betreft De slotverklaring: Daar zit een groot knelpunt in dat door geen van jullie wordt onderkend. De nieuwe staatkundige positie die wij in willen gaan wordt gekoppeld aan `een kadootje van Nederland`` als wij het goed doen. Daarmee creeer je een machtsverhouding. Een volk en een land of eiland heeft het recht om helemaal zelf uit te maken hoe ze zich ontwikkeld. Dat staat LOS VAN DE FINANCIELE POSITIE van een land.
Curacao heeft gekozen voor Autonomie binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Dat betekent dus dat we SAMEN gaan werken aan een nieuwe structuur binnen het koninkrijk.
En niet dat moeder Nederland eens even komt uitmaken wat voor ONS het beste is. Zoals Staatsecretaris Ank Bijleveld ons vorige maand blijmoedig kwam vertellen.(tussen haakjes. Het zal een lekkere boel worden als mevrouw Bijleveld net zo over ons denkt als jullie!! Dan kunnen we met ons 100.000 het beste maar direct van de brug afspringen)
En ook moet ze niet komen vertellen dat de Slotverklaring een `Klip en Klaar` document is. Zelfs onze zeer gerespecteerde mevrouw Suzy Camelia-Romer heeft in diverse fora aangegeven dat er veel haken en ogen aan dit contract zitten.
Mijns inziens zal de Slotverklaring alleen maar meer tweestrijd en desintregatie zaaien. Het allesslechtste wat er kan gebeuren in Democratische Rechtstaat!! Daarbij staatde slotverklaring voor de instandhouding van de huidige politiek. In de afgelopen jaren, waar financieel zo verschikkelijk veel fout is gegaan, waren het zowel op Lands- als op Eilandsniveau de PAR en de PNP die op het pluche zaten. Zij zullen blijven zitten! En wel op 3 niveua`s tegelijk. Zijnde op eilandsniveau, op Landsniveau en in het nieuwe orgaan ``Toezichthouder``. En wat gebeurd er dan ? Nederland neemt gefraseerd een rentlast over waardoor gefraseerd ruimte op de begroting zal ontstaan. En waar gaat dat geld naar toe, zoals altijd? Naar alle adviseurs, accountants, conferenties, interinsulaire vergaderingen, etc. En ja,uiteraard zullen al die `betrokkenen` hun eigen welvaart best goed in de gaten houden! En voor de doodgewone arbeider?? Daar wordt ook aan gedacht!! Vooral bij campagneleuzen. Die in een golf van grove geldverspilling over ons eiland uitwasemt.
En omdat de geschiedenis nu eenmaal loopt zoals die moet lopen, zal bij het alsnog tekenen van de Slotverklaring een heleboel weerstand worden opgeroepen. Dat wordt weer vechten in de Staten!!
Waarom `Bosnan yu di Korsou` oordelen jullie zo hard en ongenaakbaar over ons?
De oplossing?. De slotverklaring wordt voor goed van tafel gehaald. Er komen nieuwe onderhandelingen. De Staatkundige herstrukturering wordt uit de politiek gehaald. De Nederlandse Antillen worden ontmanteld naar richtlijnen van eerder uitgebrachte rapporten. Weg met die extra laag `politikeria!` Curacao moet zelf de broek ophouden. Nederland hoeft niet steeds `bang te zijn` dat we er niets van terecht brengen. het heeft nooit `gemoeten`. Daarom is er zo gemakkelijk met al dat nederlandse geld in het verleden om gegaan!
Ondertusssen heeft bijna elk mens op Curacao een kopie van de volledige slotverklaring in huis. Zowel in Papiamentu als in het Nederlands. Eindelijk is dit volk zich echt bewust. En ja hoor! Het is alweer fout! De hele situatie rond die Slotverklaring heeft afgedwongen dat men serieus nadenkt over hoe we financieel uit de problemen moeten komen. En dan zal het eerste rapport van Carle Monte wellicht nog helemaal niet volledig zijn. Maar het is dan ook het eerste. en ja, het wordt weer helemaal afgekraakt tot op de bodem. Denk er maar eens over na. Als je wilt dat een kind beter gaat presteren dan is het allelaatse wat je hem steeds moet vertellen dat hij er geen moer van kan!! En dat is wat deze slotverklaring met de bevolking van Curacao doet. Kom dan helpen als jullie het daar zo goed weten? Het is echt niet fijn om zoveel gif over je uitgespoten te krijgen. Ik schaam me eigenlijk voor jullie daar aan de andere kant van de wereld.
Gelukkig zijn er vele van de jongere generatie al wel terug naar Curacao gekomen. Ze werken in de gezondheidszorg, in het onderwijs en runnen NGO stichtingen. Ze zullen ook in de Politiek gaan en kapabel zijn om dit land, zonder bloedvergieten, haat en nijd, te leiden naar een beter bestaan. Dat is toekomst! Duim maar voor ons aller welzijn , meer kunnen jullie daar niet doen!
|
| Peter |
4/12/2007-8:40:40 AM |
Mijn god, de PlKP !!!! De partij die voor afschaffing is van Nederlands in het onderwijs. En al die honderden kinderen elk jaar maar afgewezen worden van de slechts 4 scholen die Nederlands als instructietaal hebben om dat zoveel ouders een beetje toekomst voor hun kinderen willen hebben. (alle overige scholen hebben papiaments als instructietaal. De kinderen van de politici gaan overigens in de regel wel naar NL-scholen). En dan meneeer Cova die in zijn eentje wel even gaat regelen dat Curaçao maar onder Venezuela moet vallen. Laat me niet lachen..... En ook bij deze partij geldt weer: geen oplossing !!!! Terwijl Curaçao toch zeer duidelijk een groot financieel probleem heeft. En een toezicht funtie van Den Haag is toch wel heel wat anders dan dat Den Haag ``bepaalt`` wat er gebeurt. Als je een bedrijf hebt dat gefincancieerd wordt door een bank, mag je ook precies doen zoals jij het wilt. Maar de bank wil wel toezicht houden of zijn geld wel goed besteed wordt. En nee, ik woon op Curaçao en niet in NL.
|
| Gerardo |
4/12/2007-12:40:17 PM |
Anja, je weet net zo goed dat jongeren niet staan te springen om de politiek in te gaan omdat ze geen stem mogen hebben. Ze moeten doen wat de godfather van de partijen willen. Welke jongeren hebben de laatste tijden gezien? Asjes? Schotte? Constancia en wat hebben zij precies gedaan behalve onzettend veel geld gekost?
Trouwens met de statenverkiezingen was het VOLK!! waar jij voor opkomt al heel duidelijk met wiens beleid ze het eens en oneens zijn. en WIJ het volk willen zelf stemmen over de slotverklaring! geef ons het referendum! en wij betalen jullie!
|
| jente |
4/16/2007-3:38:36 PM |
laat de PAR Zege vieren.....
|
IP:190.4.150.26 x |
| ASINA |
11/16/2007-12:06:36 PM |
Even een misverstandje uit de weg ruimen. Het volk heeft bij referendum gekozen om het traject naar een RTC te volgen. Daarvoor dient de door het volk uitgekozen regering te zorgen en niemand zeker de oppositie niet heeft ook nog maar iets over de SV te zeggen. Je kan niet zeggen om maar even een stap uit het traject niet te volgen. Na de RTC mag het volk weer per referendum beslissen.
|
IP:84.31.131.69 x |
| politicus |
12/5/2007-8:22:08 PM |
ik kwam dit artikel tegen en het verklaart een hoop (als het zo is) , nu gaan wij politicus leven als echte olie sjeiks ,bevolking mag gewoon doorkreperen .
Schuldensanering gunstig voor de Antillen?
Geachte lezers,
ruim 3 weken geleden ben ik op Curaçao aangekomen. Niet als toerist, maar op uitnodiging van een vriend, die na 28 jaar in Nederland gewoond te hebben teruggekeerd is naar zijn geboorte-eiland Curaçao omdat hij zich zorgen maakt over de problemen hier. Ik verblijf als gast in zijn huis. Vanaf de eerste dag dat ik hier ben, ben ik begonnen met het praten met mensen: voor en tegenstanders van de slotverklaring, mensen die de band met Nederland niet los durven laten, mensen die onafhankelijkheid nastreven, mensen die het niets uitmaakt. In feite met iedereen, politiek actief of niet. Ik wil mijn eigen beeld vormen.
Al na een paar dagen vertelde iemand mij over het gerucht dat er hier op het eiland olie gevonden is. Dat leek mij niet onwaarschijnlijk, gezien de ligging van dit eiland ten opzichte van Venezuela, een van de grootste olieproducerende landen ter wereld. Vanmiddag heb ik een gesprek gehad met iemand uit de oppositie en heb hem dit gerucht voorgelegd. Hij vertelde me dat het geen gerucht is. Dat er seismologische rapporten liggen uit 1982, die aantonen dat er inderdaad op 2 plaatsen olie is op dit eiland. Alleen zit die olie heel diep, op meer dan 2000 meter. In 1982 bestond er nog geen technologie om die olie naar boven te halen, nu echter wel.
Dan is er het gegeven dat de raffinaderij `Isla` verkocht gaat worden. Ik vroeg me al een paar dagen af of er dan niet opnieuw interesse van de koninklijke Shell zou zijn voor deze raffinaderij. Een aantal mensen hebben me al verteld over de jaren dat Shell hier was en gigantische winsten heeft gemaakt waarvan niemand precies weet hoeveel, maar waarvan Hare majesteit als grootaandeelhouder ongetwijfeld een groot deel van heeft mogen opstrijken. Ze hebben de technologie om de olie naar boven te halen en het geld om de raffinaderij te moderniseren. En bevestigde dezelfde meneer waar ik vanmiddag mee sprak dat Shell zich inderdaad al als potentiele koper heeft aangediend. Waarom was ik niet verbaasd?
Dus vroeg ik me tegelijkertijd af, of Hare Majesteit, grootaandeelhouder van de koninklijke Shell, niet stiekem een rol had gespeeld bij de schuldensanering. En jawel, mijn voorgevoel klopte: afgelopen donderdag, 29 november, schrijven jullie een artikel over de grote invloed die ze heeft gehad en de druk die ze achter de schermen heeft uitgeoefend om de schuldensanering toe te kennen. Mijn mening over de zogenaamde schulden van Curaçao laat ik hier even in het midden. Alleen geloof ik niet in haar `barmhartigheid`. Als grootaandeelhouder heeft ze er alle belang bij dat deze schuldensanering doorgaat. Die hangt echt niet aan een zijden draadje. Het is een ijzeren ketting, waarmee Nederland opnieuw beslag kan leggen op de bodemschatten van dit eiland, zonder dat de lokale bevolking er van mee profiteert. Met de toezichthouders die hier gaan vertellen hoe het moet is het plaatje compleet. En zal dit de zoveelste methode zijn van Nederland om zichzelf te verrijken ten koste van de mensen hier. Zij, die we vroeger in Nederland liefdevol `prinses Glimlach` noemden, is uitgegroeid tot een ijzeren vorstin, die niet is geïnteresseerd in het welzijn van de mensen hier, maar vooral in haar toekomstige bankafschriften. Die niet glimlacht, maar lacht in haar vuistje.
|
| politicus |
12/5/2007-8:22:20 PM |
ik kwam dit artikel tegen en het verklaart een hoop (als het zo is) , nu gaan wij politicus leven als echte olie sjeiks ,bevolking mag gewoon doorkreperen .
Geachte lezers,
ruim 3 weken geleden ben ik op Curaçao aangekomen. Niet als toerist, maar op uitnodiging van een vriend, die na 28 jaar in Nederland gewoond te hebben teruggekeerd is naar zijn geboorte-eiland Curaçao omdat hij zich zorgen maakt over de problemen hier. Ik verblijf als gast in zijn huis. Vanaf de eerste dag dat ik hier ben, ben ik begonnen met het praten met mensen: voor en tegenstanders van de slotverklaring, mensen die de band met Nederland niet los durven laten, mensen die onafhankelijkheid nastreven, mensen die het niets uitmaakt. In feite met iedereen, politiek actief of niet. Ik wil mijn eigen beeld vormen.
Al na een paar dagen vertelde iemand mij over het gerucht dat er hier op het eiland olie gevonden is. Dat leek mij niet onwaarschijnlijk, gezien de ligging van dit eiland ten opzichte van Venezuela, een van de grootste olieproducerende landen ter wereld. Vanmiddag heb ik een gesprek gehad met iemand uit de oppositie en heb hem dit gerucht voorgelegd. Hij vertelde me dat het geen gerucht is. Dat er seismologische rapporten liggen uit 1982, die aantonen dat er inderdaad op 2 plaatsen olie is op dit eiland. Alleen zit die olie heel diep, op meer dan 2000 meter. In 1982 bestond er nog geen technologie om die olie naar boven te halen, nu echter wel.
Dan is er het gegeven dat de raffinaderij `Isla` verkocht gaat worden. Ik vroeg me al een paar dagen af of er dan niet opnieuw interesse van de koninklijke Shell zou zijn voor deze raffinaderij. Een aantal mensen hebben me al verteld over de jaren dat Shell hier was en gigantische winsten heeft gemaakt waarvan niemand precies weet hoeveel, maar waarvan Hare majesteit als grootaandeelhouder ongetwijfeld een groot deel van heeft mogen opstrijken. Ze hebben de technologie om de olie naar boven te halen en het geld om de raffinaderij te moderniseren. En bevestigde dezelfde meneer waar ik vanmiddag mee sprak dat Shell zich inderdaad al als potentiele koper heeft aangediend. Waarom was ik niet verbaasd?
Dus vroeg ik me tegelijkertijd af, of Hare Majesteit, grootaandeelhouder van de koninklijke Shell, niet stiekem een rol had gespeeld bij de schuldensanering. En jawel, mijn voorgevoel klopte: afgelopen donderdag, 29 november, schrijven jullie een artikel over de grote invloed die ze heeft gehad en de druk die ze achter de schermen heeft uitgeoefend om de schuldensanering toe te kennen. Mijn mening over de zogenaamde schulden van Curaçao laat ik hier even in het midden. Alleen geloof ik niet in haar `barmhartigheid`. Als grootaandeelhouder heeft ze er alle belang bij dat deze schuldensanering doorgaat. Die hangt echt niet aan een zijden draadje. Het is een ijzeren ketting, waarmee Nederland opnieuw beslag kan leggen op de bodemschatten van dit eiland, zonder dat de lokale bevolking er van mee profiteert. Met de toezichthouders die hier gaan vertellen hoe het moet is het plaatje compleet. En zal dit de zoveelste methode zijn van Nederland om zichzelf te verrijken ten koste van de mensen hier. Zij, die we vroeger in Nederland liefdevol `prinses Glimlach` noemden, is uitgegroeid tot een ijzeren vorstin, die niet is geïnteresseerd in het welzijn van de mensen hier, maar vooral in haar toekomstige bankafschriften. Die niet glimlacht, maar lacht in haar vuistje.
|
| politicus |
12/5/2007-8:22:40 PM |
Geachte lezers,
|
| politicus |
12/5/2007-8:23:08 PM |
Geachte lezers,
|
IP:190.4.138.35 x |
| ASINA |
12/6/2007-6:24:50 AM |
Stop reading comic books.
|
IP:190.4.138.35 x |
| ASINA |
12/6/2007-6:25:14 AM |
Stop reading comic books.