Ik zit eraan te denken voor een langere periode naar Curacao te gaan. Heb vooruitzicht op een baan. Nu heb ik in Nederland een koophuis wat ik niet kwijt wil. Als je voor langere tijd in Curacao moet je je echter uitschrijven bij de gemeente in Nederland waar je woont (?)(zie eerdere post). Hoe kan ik dan mijn koophuis aanhouden? En kan ik op Curacao ook een huis kopen dan? Of raden jullie me aan om te huren?
Bert, het feit dat je je in Nederland uitschrijft wil niet zeggen dat je geen huis meer kunt hebben in NL. Wij gaan waarschijnlijk ook naar een constructie dat wij in Nederland nog 1 of 2 appartementen in eigendom hebben, puur omdat we die niet snel genoeg kunnen verkopen waarschijnlijk. Dan zijn er mogelijkheden voor een hypotheek bij de juiste bank die de panden in NL met die in Curacao combineert. Maar we moeten ons hier ook nog verder in verdiepen. Als je huurt op Curacao is het sowieso geen probleem. Succes!
Let er wel op dat de hypotheekrente alleen van je hoofdverblijf aftrekbaar is en niet van alle woningen tezamen. De waarde van de andere appartementen komt in box 3 (vermogen), maar ook de schulden (hypotheek).
Jaap, dat klopt maar dat is nu ook al. Door omstandigheden verhuren wij die twee appartementen en alleen van ons huis waar we zelf wonen kunnen we hypotheekrente aftrekken. Sterker nog, wij verhuren in ons huis de bovenetages en over dat gedeelte mag je ook geen rente aftrekken. Maar ja daar staat dan weer tegenover dat we daar de kosten van ons huis van kunnen betalen, dus ach...
JAAP WIJ WILLEN OOK ONS HUIS IN VEGHEL GAAN VERHUREN, IK DACHT DAT JE GEEN RENTEAFTREK MEER HAD ALS JE WEG BENT UIT HOLLAND ???OF ALLEEN EEN GEDEELTE ?
olga zou je mij jouw emailadrs kunnen geven ik ben wel geinteresseerd in het huren van jullie huis,dan kan ik je daarover in de mail verder over vertellen
Olga, dat is ook zo. Je kunt alleen rente aftrekken van je hoofdverblijf (= waar je zelf woont) en dat heb je niet meer in Nederland als je op curacao woont en geemigreerd bent. Dus dan kun je in Nederland niets aftrekken. Daarintegen kun je op Curacao ook rente aftrekken tot een bepaalde grens, dus heb je daar het voordeel. Dus als je verhuurt zorg er dan in ieder geval voor dat al je kosten uit de huur betaald kunnen worden (en liefst iets meer ;-) ).