Retour Curacao vanaf €529, incl. belastingen & toeslagen met KLMg(16468894)a(1049501))
|
Curacao Forum Ik ben er stuk van
| Ik ben er stuk van |
IP: x |
| Mauria |
11/29/2006-8:05:20 AM |
Bron: Elsevier
De Eilandsraad van Curaçao heeft het slotakkoord over de nieuwe staatkundige relatie met Nederland verworpen. Een meerderheid vindt de Nederlandse invloed `koloniaal`.
Curacao wil meer bevoegdheden
Eilandsraad Curaçao wil meer autonomie
Volgens een meerderheid van de Eilandsraad (een soort gemeenteraad) moet er opnieuw worden onderhandeld. Nederland zou minder invloed moeten krijgen op justitieel terrein.
Invloed
Het als historisch bestempelde slotakkoord was op 2 november gesloten tussen Nederland, de Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten en was ter ratificatie voorgelegd aan de Eilandsraad. De partijen spraken onder meer af dat Nederland tachtig procent van de Antilliaanse staatsschuld (ongeveer 2,4 miljard euro) overneemt en dat Sint Maarten en Curaçao autonome eilanden worden. Den Haag zou volgens het akkoord invloed houden op justitieel en financieel gebied.
Voor een meerderheid van de Eilandsraad is dat laatste onaanvaardbaar. Leden noemden de invloed van Nederland gisteren ‘koloniaal’ en willen nieuwe onderhandelingen.
Maar minister van Koninksrijksrelaties Atzo Nicolaï (VVD) waarschuwde begin deze week al dat heropening van de onderhandelingen wat hem betreft niet aan de orde is.
Wat er nu gaat gebeuren is onduidelijk. Zeker is dat de staatkundige hervorming hierdoor vertraging oploopt.
|
| RE: Ik ben er stuk van |
| yvon |
11/29/2006-8:08:39 AM |
wat houd dat dat allemaal in ? snap er geen .... van
|
| Jeroen |
11/29/2006-8:53:35 AM |
Ik heb gisteren het debat gevolgd op TV en ik werd er toch wel een beetje triest van. Het had in mijn ogen heel weinig te msaken met de inhoud van het slotakkoord: ontzettend veel emoties, zware woorden en op de koop toe nog een tactische zet door `plotseling` voor te stellen dat Godett maar moest aanschuiven, een verzoek dat door PAR minster Dick geweigerd werd. Toen was de toon wel gezet en kon je het vervolg wel raden. Hypocrisie alom: meneer Wiels met zijn grote scheur die in Den Haag braaf mee onderhandelde en nu de indruk wekte alsof we met z`n allen overgeleverd zouden worden aan de slavenhandelaren als we dit akkoord zouden goedkeuren. Meneer Wiels, die bij de statenvergadering 200 stemmen kreeg geloof ik...
Laat ik hier maar ophouden. Ik vind het erg teleurstellend allemaal, al die emotionele kreten over autonomie hebben ons uiteindelijk niets gebracht.
JJ
|
| Mauria |
11/29/2006-9:12:12 AM |
Ja, helemaal mee eens. Curacao blijft u zitten met een mega schuld en er is nu geen kans meer op hulp vanuit Nederland. Kunnen de pensioenen volgend jaar nog wel betaald worden? Ik betwijfel het. Maar hoera, er is autonomie en geen her-kolonialisatie.
|
| Len |
11/29/2006-11:14:18 AM |
het is te triest voor woorden! PAR is eruit gestapt en terecht. Volgens mij snappen een aantal mensen het allemaal niet zo goed hoor. Autonomie is leuk als je het kan. Ze kunnen hier al niet eens de lonen voor de ambtenaren betalen en de obligatielening leverde al praktisch niets op. En nu? Velen dreigen niets meer te investeren...
Hiep hoera, koloniaal NL (slaat natuurlijk nergens op) hebben ``we`` wel op hun nummer gezet hoor! Stelletje sukkels hier en dat wil autonoom worden! Hoe dan????? En over Godett wil ik helemaal niet nadenken, wat een ei is dat zeg....
|
| Peter |
11/29/2006-12:30:35 PM |
Volgens mij staan we aan de vooravond van dramatische toestanden hier. Wat gaat er gebeuren als straks duizenden ambtenaren hun salaris niet meer krijgen? Nederland vindt het overigens wel prima zo. Het scheelt hen op korte termijn een hoop geld en veel tweede kamerleden waren toch al niet zo happy met alle toezeggingen die Nicolai heeft gedaan. We zullen zien.....
|
| Len |
11/29/2006-3:13:11 PM |
Zo dom! Ik kan er niet over uit. Nicolaï heeft egzegd dat er geen onderhandelingen nu mogelijk zijn en dat ze Curaçao op een zijspoor nu zetten... En dan? Snappen de politici dat hier niet? En nu is die FOL dus weer aan de ``macht`` omdat de PAR eruit is... wat een zooi voor zo`n mooi eiland.... balen :(
|
| Joan |
11/29/2006-8:47:23 PM |
Het is mij wel duidelijk waarom die autonomie op justitieel gebied zo belangrijk is:
dan kunnen politici tenminste Godett en eventueel andere collegae fraudeurs uit de Bon Futuro halen, zonder last te krijgen van vervelende rechters die bepalen dat iemand opgesloten moet worden.
Dat kun je toch best zelf bepalen als eerlijk politicus ?!?
|
| sergio |
11/30/2006-2:44:19 AM |
Waar hebben wij het over? Joan waarom beschuldig je een persoon zonder te weten wat er allemaal speelt?
|
| Jeroen |
11/30/2006-7:48:30 AM |
Sergio, leg jij het dan maar eens uit wat hier gebeurt want ik kan er met mijn pet nog steeds niet bij.
Jeroen.
|
| Peter |
11/30/2006-7:48:30 AM |
Beste Sergio, gelukkig hebben wij op dit eiland geen gecensureerde media. Dus als je bijvoorbeeld een serieuze krant leest, vind ik dat je aardig op de hoogte blijft van wat er gebeurt op dit eiland. En kan Joan, jij, ik en iedereen een redelijk beeld krijgen wat er allemaal speelt.
|
| Peter |
11/30/2006-7:51:52 AM |
Ik heb overigens vorige week het boek ``DE ANTILLEN BESTAAN NIET, de nadagen van een fictief land`` gelezen van Miriam Sluis. Zeer verhelderend mag ik wel zeggen.
|
| Len |
11/30/2006-11:56:03 AM |
Voor de wijzen onder ons..stem nu VOOR!! En zorg dat salarissen betaald kunnen worden, schulden afgelost, juist de armen onder ons zullen het moeilijk krijgen! Stem dus voor.... we hebben echt geen andere optie!
De eilandsraad heeft gesproken, De slotverklaring is afgewezen. Curacao
heeft zich daarmee zoals het er nu naar uitziet buitenspel geplaatst.
Deze beslissing is op een democratische wijze tot stand gekomen. Curacao
heeft haar volksvertegenwoordiging gekozen en deze op haar beurt heeft
de slotverklaring verworpen. De afgelopen weken hebben we verschillende
belangengroepen en individuen standpunten zien innemen, zowel voor als
tegen de slotverklaring. Objectief gezien leek de roep om een positieve
beslissing vanuit de samenleving veruit de boventoon te voeren. Een kans
uit miljoenen op weg naar nieuwe staatkundige verhoudingen verlost van
een niet te dragen schuldenlast. Dat alles in de wetenschap dat we op
een verantwoorde wijze met de nieuwe situatie om dienen te gaan. De
eilandsraad heeft anders besloten; uit naam van het volk. Het volk, dat
zijn wij. En wat denken wij nou echt van de slotverklaring.
24 uur lang wordt een alternatief referendum on-line gebracht. Op de
site www.slotverklaring.com http://www.slotverklaring.com kunt u uw
mening
kenbaar maken. Slotverklaring: ja of nee. Wetenschappelijk onderbouwd is
het
niet. Vanaf
donderdagmorgen 10 uur tot vrijdagmorgen 10 uur kunt u uw stem kenbaar
maken. Daarna zal de uitslag bekend worden gemaakt via dezelfde site
www.slotverklaring.com . Het resultaat zal worden aangeboden aan de
eilandsraad.
Laat uw stem horen
|
| Auria |
11/30/2006-4:51:36 PM |
Fantastisch initiatief.
|
| Len |
11/30/2006-5:24:59 PM |
dus voor gestemd??
|
| Joan |
12/1/2006-10:58:15 AM |
Het volk heeft zijn stem laten horen:
VOOR 9953 (82%)
TEGEN 2239 (18%)
TOTAAL 12192 (100%)
Geachte raadsleden van de Eilandsraad,
Het zal u niet ontgaan zijn dat Curacao zijn stem heeft laten horen. De afgelopen 24 uur hebben inwoners van Curacao gebruik gemaakt van de mogelijkheid om massaal via de internetsite www.slotverklaring.com hun mening te geven over de slotverklaring. Wat bedoeld was als een kleine actie om mensen de mogelijkheid te geven om te reageren op uw besluit om tegen de slotverklaring te stemmen, is uitgegroeid tot duizenden reacties. Niet alleen via de site en in de vorm van mails zijn de reacties binnengestroomd. Ook de telefoon heeft roodgloeiend gestaan met reacties van mensen die niet over internet beschikken.
Zoals eerder gesteld is dit onderzoek niet wetenschappelijk opgezet, op de methodiek kan wat aangemerkt worden. Ook de vraagstelling ja / nee geeft geen ruimte voor nuance. Maar helder is het antwoord wel geworden. Deze actie is niet bedoeld om mensen tegen elkaar op te zetten. We kunnen alleen maar hopen dat we in gezamenlijkheid de goede beslissingen nemen om verder te bouwen aan een positieve toekomst voor een autonoom Curacao.
12192 stemmen waarvan 82 % ja zegt tegen de slotverklaring. Een helder signaal uit de samenleving. Dit resultaat vraagt om een professioneel vervolg. Bied de inwoners van Curacao de mogelijkheid om in de vorm van een bindend referendum hun stem op een formele wijze aan u kenbaar te maken.
Maarten de Jong Apresiabel miembro di Konsejo insular,
E pueblo di Korsou a vota! Den e 24 oranan ku a pasa habitantenan di nos isla a hasi uso di e posibilidat pa duna nan opinion via www.slotverklaring.com .
Loke a kuminsa komo un akshon chikitu pa duna hende un ch è ns pa reakshoná riba Bo desishon pa rechasá e slotverklaring, a krese bira miles di reakshon. E reakshonan no a bini djis via e website i mails, pero tambe via telefon siudadanonan a duna nan opinion.
Manera menshoná anteriormente, e akshon aki no ta unu sientífiko. E kotestanan posibel SI i NÒ no ta duna espasio pa ``nuance``. Pero e kontesta a keda hopi klaro. E akshon aki nò ta pa krea tenshon entre nos pueblo. Nos ta spera ku huntu nos por yega na e desishonan bon pa nos sigi traha riba un futuro positivo pa un Korsou autonomo den Reino.
12192 voto, di kwa 82 % ta bisa SÍ na e slotverklaring. Un signal hopi klaro for di nos komunidat. E resultado aki ta pidi pa sigi ku`ne profeshonalmente. Nos ta pidi pa duna e pueblo di Korsou e posibilidat pa duna su voto na un moda mas formal via di un referendum.
Maarten de Jong
Curaçao stemt massaal VOOR de slotverklaring
U hebt uw stem laten horen. U hebt samen met duizenden inwoners van Curaçao uw mening gegeven over de slotverklaring.
Los van een helder ja / nee zijn er enorm veel suggesties binnengekomen over mogelijke vervolgacties. Algemene opmerking is daarbij: Laat deze actie niet eenmalig zijn, houd het vuur warm totdat er een referendum is. Al deze voorstellen vragen om een gecoördineerde aanpak. Hebt u een suggestie om onze raadsleden op een positieve wijze ``bij de les`` te houden mailt u dan naar info@slotverklaring.com .
Begin komende week krijgt u te horen wie de verdere acties gaat coördineren.
Maarten de Jong
informatie over de slotverklaring is te vinden op www.curacao-gov.an
|
| Jeroen |
12/1/2006-1:50:29 PM |
Wat een fantastisch resultaat! Natuurlijk valt er het nodige aan te merken op de manier waarop dit onderzoekje afgenomen is, toch hoop ik dat de uitslag LUID EN DUIDELIJK begrepen wordt door de Eilandsraad en dat het de start mag zijn van nog veel meer acties. Want laten we eerlijk zijn: de tegenstemmers hebben in de media de afgelopen weken vrij spel gehad om onzin en anti-nederlandse gevoelens aan te wakkeren. Wat kwam er uit de ja-hoek? Ik kreeg een krantje over de slotverklaring, op de dag dat de Eilandsraad vergaderde...niet handig.
JJ
|
| Len |
12/1/2006-2:34:46 PM |
kijk, dit geeft dus wel aan wat er eigenlijk gaande is! Ik hoop op meer acties. En als ik de Amigoe lees, zijn velen het niet eens met de Eilandsraad... gelukkig maar, of het nog gaat werken? Ik hoop het , en dan dus juist mn voor de mensen die het niet zo goed hebben als ik. Want daar ligt juist het gevaar, velen zonder echte info, zonder goede achtergrond, zonder baan etc. die horen maar 1 ding: NL heeft nog invloed? NEEEEEEE dus! Als je goed nadenkt weet je dat dit de enige mogelijkheid was voor ons. Maar velen hebben geen goede opleiding, baan en geen info. En die kiezen tegen zonder eigenlijke mening. Er zijn ook mensen die het kunnen onderbouwen hoor, maar die tel ik dan niet mee in de grote groep die nee zegt. Want die zeggen alleen maar nee tegen NL en hiermee ook nee tegen vooruitgang en geld. Jammer....
Ik hoop dat we nog een kans krijgen!!
|
| Len |
12/1/2006-3:19:21 PM |
Len, voor de eerlijkheid moet ik er wel bij zeggen dat ik Amigoe en ook het AD ontzettende pro-PAR kranten zijn. Het stuk dat bijvoorbeeld gisteren op de voorpagina stond van de Amigoe over de mailactie van Maarten vond ik pure reclame, zó overgetikt uit de mail!
Feit blijft dat ik echt héél weinig meer hoor van het contra-geluid, alle agressie en euforie lijkt als sneeuw voor de zon verdwenen, waar zijn al die tegenstemmers gebleven? Maar goed, ik zit er niet mee, laten ze zich fijn opsluiten in een donker kamertje en overdenken wat ze het land aangedaan hebben.
JJ
|
| JAMMER |
| Gianni |
4/10/2007-9:34:41 AM |
Curaçao kampt al jaren met werkloosheid. Continu hoor je dat de overheid niks of weinig tegen dit kan doen. Flauwe kul vind ik. Natuurlijk kan de overheid wel wat tegen doen.
De laatste 15 a 20 jaar is visserij zo achteruit gegaan dat een heel groep vissers niet eens de moeite nemen de zee op te varen. Als de overheid het goed plant zouden deze vissers toch van de zee profiteren.
Ten eerste moet de overheid een paar zones rondom het eiland als verbieden om te vissen. Daar gaat een groep vissers aan de slag na een cursus viskwekerij gevolgd te hebben. Zij voeden de vissen op zee zelf. Na een of twee jaar zullen er genoeg vissen zijn en deze gaan verder van het verboden gebied zwemmen.
De andere vissers die al die tijd aan wal zaten moeten in de wachtperiode hun bootjes opknappen een kleurtje (allemaal uniform) geven, hengel en andere vissersgerei plus reddingsvesten, enzovoorts aanschaffen. De overheid en bijvoorbeeld een (hypotheek)bank lenen de vissers een bepaald bedrag om cursussen talen (engels, spaans en nederlands) en communicatie te volgen.
Vervolgens gaan deze vissers als een soort zeetaxi/sightseeing met toeristen die het leuk vinden op zee. De toeristen kunnen kiezen van te voren om te gaan hengelen of een trip in de vissersboot te maken. Als de vissers zich verenigen als een cooperatief kunnen zij de kosten en winst verdelen. Iedereen blij.
Zij betalen natuurlijk hun lening van de cursussen en opknapbeurt van hun bootjes en maken het makkelijker voor andere vissers ook een lening te kunnen sluiten in de toekomst.
Als men deze activiteit op bepaalde stranden uitvoert dan kunnen andere mensen ook hiervan leven, door bijvoorbeeld een vistent of snorkelverhuurtent, douche en toilet tegen betaling of iets in die geest te beginnen. Taxi`s en bussen profiteren ook door de toeristen tegen klantvriendelijke prijzen naar en van de stranden te vervoeren. De stranden worden ook voorzien van een EHBO post die overdag bemand moet zijn met getrainde mensen. Landurige werklozen worden als strandwachters (na een cursus gevolgd te hebben) ingezet voor de veiligheid van een ieder op de stranden.
Dus zoals je ziet hoef je niet al te moeilijk doen over investeringen. Een kleine investering brengt een heleboel in beweging, een soort sneeuwbal effect.
Gianni
|
IP:190.2.169.218 x |
| curacaosenaar |
2/10/2008-6:49:22 PM |
curacao is ee netjes eiland ok, niet stoer van mijn eiland praten maar de politieken zijn zo dam !
|
IP:200.26.217.35 x |
| ASINA |
2/11/2008-6:20:09 AM |
Wat denk je van het volk, die ze kiest?????
|
IP:190.4.134.172 x |
| santa |
6/8/2008-12:44:00 PM |
ongelooflijk hoe weinig jullie allemaal weten over dit eiland. Het is al erg genoeg als nederlandse dagbladen hun lezersvolk misleiden met allerlei leugens en allerlei misvattingen. Dat nederlanders die op dit eiland recentelijk zijn beland blijk geven analfabeet te zijn voor de lokale politiek en zulke denigrerende opvattingen ophouden vrees ik dat er een tijd zal komen dat wij en hen, op dit 444km2 stuk eiland elkaar, zullen ``opeten``. Ik raad U aan LEN, je overbeladen bagage Azie/midden Oosten, eens te ledigen en dit Zuid Amerikaans kontinent te leren kennen en de ware historie wat nader te bekijken en begrijpen. Natuurlijk wordt je dan heel gauw wakker. Dat volkeren onder de Evenaar het te lang hebben uitgehouden tegen het barbaarse Noorden, die heden pronken met wat zij in het naaste verleden uit deze en andere regio`s hebben leeggeplunderd, daar moet je stuk van zijn. Maar ja, het al maar door verzetten van je morele bakens, daar wordt je mee in de gene, aan moeder aarde bij geboorte gepresenteerd. Als dit eiland uit indiaanse stammen bestond, dat liep jij hier wat stilletjes bij. Ten lange laste, zover van huis waan je je niet ware het niet dat je niets hebt en iets zoekt. Zoek het maar, dat doet je al 400 jaren. Laat je venijn in de straat waar je in nederland woonde achter, wie weet kun je daarmee in de WW111 je dorst dit keer lessen.
|
<Terug naar Overzicht>
|