Curacao Forum

Curacao Forum Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat?

Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP: x
Een Antilliaan 10/22/2006-5:34:11 AM
Het lijk mij een heel gek idee dat de Nederlandse Antillen weg gaat. Hoe moet het met onze mooie eilandjes?

Het lijkt alsof de zwarten niets meer mogen hebben! Alles wordt van hun afgenomen. Het is heel triets.

En onze rechten? Alles wat onze voorouders hebben opgebouwd, is het voor niets geweest?
Ik weet niet wat voor gevoel ik hierbij moet hebben/of krijgen.

Is dit onderwerp een discussie waard?

Help........

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP: x
Jeroen 10/22/2006-11:49:19 PM
Hallo `Antilliaan` ,

Het heeft mij verbaasd dat tot nu toe niemand dit onderwerp aangeboord heeft: het is inderdaad wel iets waar je even stil bij moet staan denk ik. Ik denk dat de redelijk geruisloze manier waarop nu de Antillen ophouden te bestaan bewijst dat `De Antillen` nooit bestaan hebben. Het is een kunstmatig iets, een land dat nooit een eenheid heeft gehad. Wat heeft een Sabaan met een Curacaoenaar? Niets toch? Er zit 1000 kilometer zee tussen beide: mag je dan verwachten dat die mensen zich landgenoten voelen? Ik merk aan mezelf bijvoorbeeld dat ik sinds mijn komst hier op Curacao het woord Antilliasan helemaal niet meer gebruik omdat het me niets zegt: Curacaoenaar wel, daar kan ik me iets bij voorstellen.

Voor de goede orde: ik ben maar een makamba met beperkte kennis van zaken, maar zo komen `De Antillen` op mij over. Het is een gekunsteld iets geweest en het valt nu weer uit elkaar omdat niemand, behalve Statia, er voor heeft willen strijden. Wat mij betreft dus heel logisch, en ik word er dan ook niet echt weemoedig van.

Tenslotte: je moet me eens uitleggen wat dit met racisme te maken heeft want ik zie de link niet. Voor zover ik weet hebben de eilanden en haar bewoners zelf de beslissing genomen om het Land op te heffen. En naar mijn idee komt het met die rechten wel goed hoor, zeker als je op Sint Maarten of Curacao woont. Woon je op een van de K3 dan is het een ander verhaal, maar ook dan geldt dat men er zelf voor gekozen heeft.

We zullen zien of dit onderwerp een discussie waard wordt...

Jeroen.

Een Antilliaan 10/23/2006-3:14:32 AM
Prettig dat je je mening uit. Toppie!!

Rasisme wil ik het niet zo snel noemen, het heeft gewoon te maken met de geschiedenis van de eilanden. Wat generaties na generaties hebben opgebouwd. Voor hun heeft het heel veel waarde dat de eilanden hun trots en normen behouden.

Het is voor een Hollander misschien moeilijk te begrijpen welke gevoelens dit allemaal met zich meeweegt. Begrijp me goed: het heeft niets maar niets met discriminatie te maken...maar ik denk misschien meer van trots.

Het trieste van dit hele gebeurtenis vind ik, dat de gewone burgers die hebben dit allemaal niet gevraagd. Die mensen die daar zitten en die zich politieken noemen die hebben er gewoon een zooitje gemaakt en wie moet er dan voor boeten.......tja je snapt het al de gewone burgers. Het enige wat ze(gewone burgers) is een oprechte manier van leven, met werk en goede fassiliteiten. Maar daar krijgen ze naar m.i iets te weinig kans hiervoor. Als je goed kijkt de organisaties/bedrijven die daar op curacao hun zaak komen zetten....wat doen ze ... ze nemen bijna of geen lokale mensen. Nee ze laten mensen van nederland komen om die werkplekken te vullen. Triest neem de lokale mensen in dienst en lijdt ze dan op voor die functie`s , als je echt iets voor de samenlevening wilt doen. Zo zijn beide partijen happy en tevreden.

Het is net hoe ieder dit beleefd en ervaart. Ik vind dat iedereen zeker goed hierover moet nadenken en stil staan, vooral wat er allemaal gaat veranderen, en is dat tengoede en voor wie?

Een Antilliaan

een macamba 10/23/2006-4:37:08 AM
Het zal wel aan mij liggen hoor maar was curacao niet beter af geweest als het een provincie van nederland was geworden met alle voordelen van dien. Natuurlijk zullen er ook nadelen aan zijn, maar denk eens aan de sociale zekerheid die er dan zou zijn.
En de grens tussen arm en rijk zal veel minder groot zijn, het is echt schandalig hoe sommige mensen in armoede leven, en ik ben wel een macamba maar heb het met mijn eigen ogen gezien en ik vind het schandalig dat sommige mensen echt als vorsten leven en andere zelfs geen een stroom hebben in hun huis wat eigenlijk nog geen eens een huis genoemd mag worden.
Maar ja, dat is mijn mening hoor !

Curacaoënaar 10/23/2006-5:50:30 AM
Met alle respect!!!

Er zijn inderdaad mensen die in hele bare omstandigheden leven wat in mijn ogen echt niet mag. Want die verdienen het niet.

Maar als we ook over de grens van arm en rijk praten. Is het u niet opgevallen dat de meeste rijke mensen met grote huizen, en alle luxe die je er maar kan permiteren... van wie dat zijn? Ja van de Macamba`s.

Luister ik ontken niet dat er iets echt moet veranderen op Curacao, echt niet er moet degelijk iets gebeuren. Nog een ding als je vroeger allemaal kijk er was ook het verschil tussen mensen die minder of meer hadden dan elkaar. Maar...de mensen waren tevreden!! Ze vochten om beter te worden ze hoefden niet meer te hebben maar wilden een tevreden bestaan.
Maar wat er de laatste jaren is ontstaan, dat de generatie die nu opgroeien die zien dat er steeds meer``mensen`van buiten af komen(Macamba`s) en die komen grote huizen bouwen die zetten grote bedrijven op Curacao neer, en als ze nog die jonge generatie`s nou meebetrekken in die welvaart door een kans een baan te bieden dan creeër je samen aan een goede opbouw aan de curacaose samenleven. En dan krijgen die jonge generatie niet dat beeld van ``shit`` wat hebben we voor toekomst nog, we zijn kansloos en kiezen de makkelijke en domme manier om in de criminaliteit te komen.

Dus ik vraag me echt af of het beter wordt als Curacao een gemeente wordt van Nederland. Wordt de kloof van rijk en arm niet alleen maar groter zo. En gaat de houding van de macamba`s ook niet argogant op Curacao.......zo van wij hebben het voor het zeggen en jullie die hier geboren niet....Een beetje wat er op Nederland gebeurd.... Je voelt je niet welkom meer .... Je kansen worden steeds kleiner????

Vergis ik me dat

tom 10/23/2006-5:53:53 AM
de slechtste optie die er is/ was geweest is curacao een provincie van nederland te laten zijn!
nu kan je zeggen nadat korsow zelfstandig is, of word, dat dit gedeelte van de antillen, curacao op zich zelf gaat draaien, dus zn trots, en gedeeltelijk zn geschiedenis behoud, het word anders, maar de geschiedenis verdwijnt natuurlijk niet helemaal!
k`heb diverse kennissen en familie op korsow, er is er niet 1 die zegt dat korsow provincie van nederland moet worden, en uiteraard zouden er dan weer nederlandse regeltjes, wetjes komen, en misschien ook wel het nederlandse belasting stelsel, waar je strontberoerd van word, daar zit een curacaoenaar niet op te wachten, overigens ik als vertrekkende macamba naar korsow ook niet!
ook is het zo, dat als je in het leven vooruit wil, voortgang wil maken, het beter wil gaan krijgen met zn allen, je soms eerst een paar stappen achteruit gaat, eer je weer naar voren toe gaat, maar dit zal m.i. een tijdelijke kwestie zijn, ik vind dan ook dat mensen niet bang hoeven te zijn hiervoor, je moet het als een goede investering van het land zien.
verders vind ik dat curacao straks de enige eiland is die het op een zelfstandige manier goed gaat doen, dus trots kan zijn, zich niet hoeft te schamen.Wat de rest doet is hun keuze, maar korsow zal haar eigen koers varen, en ja...........dat de antillen uit elkaar zijn gevallen is een feit, men heeft immers gekozen.
curacao heeft ballen, en gaat zelfstandig, goed zo korsow!!
verder zal het onderwijs beter moeten worden zodat niet allen de macamba`s of in nederland gestudeerde antillianen een kans op de arbeidsmarkt krijgen, er zal een omslag moeten komen, maar dat komt goed!
het algemene beeld van de nederlandse ondernemer op korsow wat ik momenteel heb, is:zo goedkoop mogelijk, stagiare, kost niets, het goekoop, of voor niets iemand in dienst nemen is hun prioriteit in plaats van locals in dienst nemen die voor een evenwichtige toeristenindustrie kunnen zorgen, die stagiare of venezolaanse is straks weer terug naar eigen land.
ook vergeet de ondernemer dat als dit op deze maner verder aantrekt, de toeristen industrie, ook deze ervan zal profiteren, maar men kiest voor het snelle geld, en ikke, ikke, ikke(er word niet diep nagedacht hierover!!).ook zal iemand er dan voor gaan kiezen om te gaan werken i.p.v. andere zaken waar men tussen beide bijna toe gedwongen word!!
dus: de ondernemer is mede verantwoordelijk voor dit probleem, evenals macamba makelaars die exorbitant hoge prijzen vragen op hun website voor een huis, men maakt de markt kapot, de markt is zwaar overgewaardeerd, erg jammer.
de nederlandse ondernemer(vergeet de hindoe`s op korsow niet!!) gaat over lijken, dat heeft hij immers hier in nederland geleerd, het zijn gewoon doodordinaire zakkenvullers!
Stel ik ga met mn dushi uiteten, ga ik niet naareen macamba, maar wel bij een antilliaan eten (anders krig je van die ``friet van piet`` taferelen, bah!!

groetjes,
tom

Eric 10/23/2006-6:37:58 AM
De meningen zijn echt verdeeld.

Dit is zeker een onderwerp om over na te denken mensen!!!!!!

Jeroen 10/23/2006-9:00:09 AM
Dat kun je wel zeggen Eric, zeer interessant! Ik snap overigens niet waarom er zoveel mensen anoniem menen te moeten reageren. Je kunt toch gewoon je naam vermelden?

Okee, dus de discussie gaat nu ineens niet meer over het uiteen vallen van de Nederlandse Antillen, maar over de invloeden die ons eiland bedreigen. Ik ga in ieder geval voor een gedeelte met de redenering van Tom mee: ik vind de keuze voor een status aparte binnen het koninkrijk heel verstandig. Ik zou het echt een stap terug in de tijd vinden om provincie van Nederland te worden. Kolonies zijn niet meer van deze tijd: Curacao heeft veel meer met Zuid Amerika met Europa. De band met Nederland zal altijd wel blijven bestaan, maar de toekomst van het eiland ligt niet daar, maar hier. Daar hoort dus bij dat je langzaam los weekt van Nederland en je in gaat stellen op je plekje binnen Zuid-Amerika. Curacao is nu nog niet toe aan zelfstandigheid: de politiek is daar niet klaar voor, en de mensen eerlijk gezegd ook niet. Wat dat betreft is Status Aparte dus een prima tussenfase om wat te leren over zelfstandigheid. Aruba leert ons dat een klein eiland best op eigen benen kan staan, evenals Barbados. Kortom: ik heb er wel vertrouwen in..op termijn dan.

Dat verhaal van die Makamba`s en de werkgelegenheid, sorry Tom maar dat vind ik echt niet terecht op bepaalde plekken. Ook ik erger me rot aan een bepaald slag Nederlanders op het eiland, die respectloos en zonder enig inzicht van de cultuur zich verrijken over de ruggen van de Curacaoenaars (vaak types die het in eigen land niet hebben kunnen redden). Maar helaas: zo werkt de markt! En als je toch wat wilt als Curacaoenaar dan zul je dus slimmer en sneller moeten zijn dan de Makamba. Dat lijkt me een hele mooie uitdaging, en een heel wat gezondere denkwijze dan altijd maar weer het hulpeloze slachtoffer spelen. En dat je hoogopgeleide Antillianen gelijk trekt met makamba`s als het gaat om bedreigingen, dat vind ik écht erg. Het lijkt me juist dat daar een oplossing van het probleem zit: die lui moeten gewoon terugkomen naar Curacao! Hup, verantwoordelijkheid nemen, je boeltje pakken en hier je kansen grijpen. Geloof me nou: de bevoliking hier kan het echt niet alleen, en het heeft geen enkele zin om daar vanuit te gaan. Denk je nou echt dat wij mensen hier nét zo goed kunnen opleiden als in NL en de USA? Kom nou, dat kan toch niet, zijn we veel te klein voor.

Okee tot zover, anders wordt de bijdrage veel te lang.

Jeroen.

tom 10/23/2006-11:40:49 AM
ik vergelijk de afgestudeerde macamba absoluut niet met de afgestudeerde antilliaan!, althans dit is niet mijn bedoeling!
het komt er in de praktijk wel op neer dat er functies worden vervuld door die zelfde afgestudeerde macamba/antilliaan, en de locals kunnen niet/wel die zelfde functies vervullen, vaker niet dan wel! het niveau ligt inderdaad anders, ergg jammer.
maar in de praktijk betekent dit dat de local in sommige gevallen weinig kans maakt, men klaagt immers niet voor niets.
maar goed een ieder mag zn visie hebben, rima zelfs!
tom

tom

posty 10/23/2006-9:37:15 PM
het zullen toch altijd de antillen blijven alleen een status aparte zoals aruba, daar zal het eiland echt niet slechter van worden lijkt mij want dan blijft het geld wat hier verdiend wordt tenminste op het eiland en verdwijnt niet naar de andere kleine eilandjes die niks in te brengen hebben.

Arthur 10/24/2006-3:05:02 AM
Goh... ik denk dat ik veel hebt gemist.
Kan iemand me het nou echt vertellen hoe het in elkaar zit, hoe moet het plaatje uizien een gemeente van Nederland.

Wat gaat er veranderen, en heeft het consequenties voor de Antillianen die in Nederland wonen?

Dus wat gaat er veranderen en hoe moet je dat allemaal zien.

Arthur

Jeroen 10/24/2006-8:36:41 AM
Goeie vraag, maar ik vrees dat je nog even op het antwoord moet wachten. Ik heb begrepepen dat alle voorwaarden etc. nog uitgewerkt moeten worden. Nederland heeft in ieder geval aangegegeven dat ze niet van plan zijn om het voorzieningenniveau op de K3 op te trekken naar het niveau van andere Nederlandse gemeenten. Dus geen verhoogde uitkeringen, dat vonden ze niet zo leuk op de K3....

Jeroen.

Antixxx 10/24/2006-9:28:10 AM
Het is jammer maar ja we kunnen niks aan doen aan hoe de wereld in elkaar zit. Ik vind dat Curaçao en St. Maarten wel enige raakvlakken hadden. We zijn dezelfde creoolse ras: in meer of mindere mate zwart gemengd met blank. We delen gemeenschappelijke muziekstijlen. Van Bonaire vind ik helemaal een schande. Het is hetzelfde volk. Als we rijk waren zoals de mensen van Florida hadden we een brug gebouwd tussen Curacao en Bonaire zoals bij de Florida Keys en was het probleem opgelost. Het is ook treurig dat Bonaire, Statia en Saba openbare lichamen van Nederland worden zonder dezelfde sociale zekerheid. Dus geen uitkering. Tot de openbare lichamen behoren de gemeenten en waterschappen in NL. Nu wordt het gemeenten, waterschappen en eilandgebieden . Het is dan treurig dat eilandgebieden een lagere status krijgen dan het ijsselmeer en de deltawerken want naar deze waterschappen gaan jaarlijks bedragen toe die de eilandgebieden Bonaire, Saba en St. Eustatius alleen maar van kunnen dromen. Zij zullen niet eens een uitkering krijgen. Ze zeggen het is onder andere om massa immigratie te voorkomen.
Meestal idealisten en mensen met het meeste gevoel zijn kleine mensen. En de mensen die groot zijn en wel iets eraan kunnen doen zijn zakkenvullers. Dat is het probleem.
Betreffende de toestroom van Europese Nederlanders en wegstroom van Antillianen; het is onder andere de schuld van de media. Hen hebben de caribbean geprofileerd als “tropical paradise”. Het gevolg is dat makamba’s hier rust zoeken. Curaçao is bon madrasta, mal mama zoals ze zeggen. De wegstroom van Antillianen heeft te maken met de rijkdom die ze op TV zien. Daarnaast het systeem van rijkdomvergelijking en hebzucht: “ mijn buurman rijdt in een toyota Yaris, ik rijd ineen Datsun, mijn buurman heeft een “satelite dish”. Ik heb Venevision”. Ik ben ook weggegaan met mijn ouders door financiële achteruitgang. Niet mijn beslissing. Maar aan de andere kant ik weet ze zouden mij geplaagd hebben op school als ik in het houten huis van mijn oma moest wonen en niet de Nike Air Max mode van toen kon dragen.

Het is jammer maar ik heb het leven op een gegevent moment elke dag geaccepteerd; leef en laat leven. Verder het zal wel weer goed gaan met Curacao en voor de anderen die daar zijn of die terug kunnen gaan.

Peter 10/24/2006-1:12:21 PM
Ach, wat maakt het eigenlijk uit of de eilanden gezamenlijk onder de noemer Nederlandse Antillen vallen of apart zijn. De naam op zich klinkt misschien wel leuk, maar in de praktijk is het alleen maar lastig met die verschillende regeringslagen. Vorig jaar hebben de eilanden zelf gekozen wat ze het liefst willen en dat moeten we dan respecteren. Ik hoop alleen dat de regeringsleiders op Curaçao hun persoonlijke meningen op zij kunnen zetten voor het belang van het eiland. Raken we eindelijk eens van die immense schuld af en worden zaken zoals het onderwijs hopelijk verbeterd.

robbie 10/24/2006-6:08:44 PM
``Het is ook treurig dat Bonaire, Statia en Saba openbare lichamen van Nederland worden zonder dezelfde sociale zekerheid. Dus geen uitkering``

om op een detail van het verhaal van Antixxx terug te komen: De mensen op deze eilanden hebben wel degelijk de beschikking tot een sociaal vangnet, het enige verschil is dat de hoogte van de uitkeringen niet zo hoog zijn als in NL, maar aangepast op het lokale kosten- en welvaartsniveau. De enige reden hiervoor is dat je op deze eilanden ook met veel minder geld kan leven dan in NL, dus als je mensen dan een uitkering op NL-niveau geeft dan zou niemand ooit nog gaan werken.

Antixxx 10/25/2006-9:21:48 AM
Ik citeer uit de amigoe van 14 okt 2006

‘Geen tropische uitkering’
14 Okt, 2006, 17:43 (GMT -04:00)

Dit zijn de woorden van Will Jonhson(WIPM, Saba):

Een veel genoemd punt in de onderhandelingen is de sociale zekerheid. Uitkeringen en pensioenen op Nederlands niveau zouden een aanzuigende werking kunnen hebben op inwoners uit de regio en zelfs Nederland. Afgesproken is dat er een stelsel komt dat ‘een structureel houdbaar niveau van voorzieningen mogelijk maakt’. Johnson daarover tegenover de Wereldomroep: “Nederlanders die verwachten een tropische uitkering te kunnen krijgen, raad ik aan in Nederland te blijven, want dat zal niet gebeuren.”

Misschien bedoeld Johnson met Nederlanders; de Nederlands-Antillianen in Nederland want daar zit de grootste groep kansarmen die zitten loeren op een uitkering in de zon.

robbie 10/25/2006-10:04:10 AM
dat zou goed kunnen. zij zouden dan wel een uitkering kunnen krijgen maar dan eentje aangepast op het lokale kostenniveau zodat je geen uitkeringstrekkers krijgt die vervolgens in nieuwe BMW`s gaan rondrijden

robbie 10/25/2006-10:05:06 AM
wat ik trouwens niemand misgun maar dan wel uit eigen zak

Steven 10/26/2006-5:16:35 AM
Weet iemand wanneer de uitslag bekend wordt en of het ook daadwerkelijk door gaat.

Steven

robbie 10/26/2006-12:14:28 PM
blijf www.amigoe.com of www.antillen.nu volgen, daar kan je veel info vinden

Covenflower 10/29/2006-3:48:36 PM
Nederlandse Antillen mogen nooit weg gaan. Zorg voor een financiele oppepper. Bijvoorbeeld: schaf de pensionado regeling af. Verander de wet dat bij sollicitaties eigen volk voorgaat. Die dubieuze praktijken van de Hollandse makelaars zijn ook hier bekend. Woekeren is het enige waar zij aan denken. De Antillianen kunnen dit werk ook. En tegen eerlijke prijzen.
Trouwens, als een Antilliaan praat over een makamba bedoelen ze dan iedere Hollander ermee?
Ik ben zelf een Limburger en heb totaal geen affiniteit met Hollanders. Zijn meestal arrogant, zakelijk en hooghartig. Een Limburger daarentegen is bescheiden en hartelijk en relaxed in zijn omgang. Niet erg zakelijk en werkt slechts om een leuk leven te hebben. Echte levensgenieters dus. Althans schaar ik mezelf onder deze categorie.
Ben zelf van plan om naar Curacao te gaan verhuizen. Ik wacht wel nog even tot ik zekerheid heb dat Curacao een Nederlandse gemeente word. Dat voorkomt mij veel bureaucratische rompslomp. Dan hoef ik mij slechts in Sittard uit te schrijven en in Willemstaad in te schrijven. Althans ik hoop dat het zo zal gaan. Mochten er onder u insiders zijn die iets meer weten, reageer dan even hierop.

Bedankt

Covenflower

Peter 10/30/2006-9:03:53 AM
Ja hoor, een Limburger is net zo macamba als een Amsterdammer. Verder zal Curaçao geen gemeente worden van Nederland, daar de bevolking vorig jaar gestemd heeft om autonoom te blijven dmv een status aparte zoals Aruba. Dus je kunt dan misschien beter in Nederland blijven als je opziet tegen de ``bureaucratische rompslomp``. En hoe bedoel je eigenlijk bescheiden (...) ?

Jeroen 10/30/2006-11:15:05 AM
Als ik Covenflower zo hoor dan is een status aparte voor Limburg ook geen slecht idee :-) En verder sluit ik me aan bij Peter: als u wacht totdat Curacao een gemeente wordt dan kunt u lang wachten want dat gaat nooit gebeuren. En mochten de Antillen of Curacao een wet krijgen waarin eigen volk eerst komt dan ben ik weg: dan ben je namelijk geen haar beter dan Verdonk, dat lijkt me niet de juiste weg om te bewandelen.

Een bescheiden, ingetogen onzakelijke Tukker (maar toch heel erg Makamba)

tom 10/30/2006-12:29:29 PM
tja.............die hollandse huisjesmelkers c.q. geboren slavendrijvers,zogenaamde ``makelaars`` die zijn er wel, erg jammer.
en toch.......ik volg de markt zo`n 2 jaar en heb geconstateerd dat het bij sommige niet zo hard gaat.Anders gezegd er zitten er tussen die het zout in de pap niet verdienen.zo zie je b.v. dat als men een huis niet binnen een bepaalde tijd verkoopt, men gefustreerd raakt, en men de prijs nog hoger, soms bijna 0,5/1,5 keer zo hoog maakt.met sommige boten/jachtmakelaars is dit hetzelfde laken een pak,erg jammer.
maar ja, de nederlander heeft deze oplichtingspraktijken van de nederlandse staat/politici geleerd, ze zijn met hetzelfde sop overgoten.
dus mensen goed opletten, en laat uzelf niet naaien!

groetjes,
tom

Pat 11/2/2006-6:36:36 PM
Het is zover .. de kogel is door de kerk ..

per 1 juli 2007 hebben Curacao en St. Maarten de Status Aparte

Jeroen 11/3/2006-7:47:17 AM
Niet helemaal waar...akkoord moet eerst nog goedgekeurd worden door de Eilandsraden...

JJ

Xander 11/4/2006-4:03:51 AM
Als Nederlander die in Belgie woont en die ruim 10 jaar op de verschillende eilanden (maar met name op Bonaire) komt, is het mijn bescheiden mening dat alles beter was dan de Antillen (tussen tafellaken en servet) blijven voortzetten. Het hangt nu van Curacao zelf af hoe het verder gaat en dat is een niet mis te verstane verantwoordelijkheid. Geen vangnet meer. Om bijv. Bonaire te vergelijken met een `kolonie`, een situatie die `niet van deze tijd is` is nonsens. Bonaire kiest zelf voor het Franse model van Martinique, Guadeloupe, Mustique etc. Ik vind het persoonlijk zeer coulant van Nederland dat ze de keuze aan de eilanden zelf hebben overgelaten. In elk geval zijn Bonaire, Saba en Statia vanaf nu verzekerd van welvaart (net als inderdaad: Texel, Vlieland, de Zeeuwse eilanden, Drenthe etc). Er wordt dus niet meer gekeken of bijv. Drenthe wel `bijdraagt`. Dus als er een gat in de weg is in Drenthe, wordt het gewoon gerepareerd. Zo gaat dat straks ook op Bonaire, Saba en Statia. Waarschijnlijk zullen de inwoners van deze drie eilanden een Europees paspoort gaan krijgen waarmee hun mogelijkheden veel minder beperkt zijn dan die van Curacao, St.Maarten en Aruba. Vrij reizen en WONEN binnen EU, vrij reizen naar USA en de rest van de wereld. Het is dus maar net hoe je naar de materie kijkt.

De grote angst van een eiland als Bonaire is dat de gelukzoekers die het eiland hebben verlaten voor NL (en dat zijn er nogal wat), weer massaal terugkomen als de uitkeringen op hetzelfde niveau als in NL zitten. Het is louter DAAROM dat voorlopig aan de hoogte van de uitkeringen niet wordt getornd. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn (invoering EURO, duurder worden van huizen en voorzieningen etc.) voordat ook de uitkeringen op hetzelfde niveau komen. Dit is dus niet een kwestie van achterstellen maar van gezond beleid.

Verder zie ik zoveel mensen naar achteren kijken, hun historie etc.. Allemaal belangrijk. Maar ik zou ook iedereen willen vragen om vooruit te kijken. De gulden is ingewisseld voor de EURO, Nederland gaat op in Europa, Europa gaat op in de wereld die steeds kleiner wordt. De toekomst hangt grotendeels van jezelf af.

Xander.

tom 11/4/2006-6:06:12 AM
uitkeringen hier en daar op hetelfde niveau?
je kunt geen appels met peren vergelijken.
de uitkeringen op bonaire of elders zullen nooit dezelfde hoogte hebben als in nederland, zelfs als de euro word ingevoerd betwijfel ik dit.
kortom nog vele haken en ogen.

groetjes

tom

Covenflower 11/4/2006-10:54:05 AM
Beste Peter

Ondanks de bureucratische rompslomp zal ik toch naar Curacao verhuizen. Daar zie ik absoluut niet tegen op. Het was echter gemakkelijker geweest als Curacao een Nederlandse gemeente zou worden. Dan was het een kwestie van hier uitschrijven en in Willemstad inschrijven.

Met bescheiden bedoelde ik enige terughoudendheid, niet alles beter proberen te weten, niet hooghartig zijn en tamelijk introvert in de omgang. Dit is uiteraard generaliserend en gaat niet voor iedere Limburger op. Het tegenovergestelde gaat echter soms niet op voor een ``Hollander``.

Covenflower

Jan 11/6/2006-1:58:17 AM
Hallo Antilliaan.Waarom geen voornaam? Dit is een heikel punt, jullie mogen nu zelf gaan proberen om de eilanden te gaan besturen en ik neem aan dat dit altijd wel op jullie verlanglijstje heeft gestaan. Ons bemoeizuchtige landje (Nederland) trekt voor een gedeelte zijn handjes terug.....maar pas op want zodra er weer profit te halen valt zijn onze christen democraten en de rest van het hypocriete Den Haag er als de kippen bij om het een en ander weer terug te draaien.Nog even wat anders: ik ben nu 50 jaar en werk vanaf mijn 17e in het buitenland, discriminatie komt niet in mijn woordenboek voor want daar heb ik teveel mensen van allerlei rassen voor gekend maar in Nederland hebben we in de grote steden flink veel overlast van criminele Antillianen ( dit is gewoon een feit). Ik denk dat het een goed idee is om deze mensen weer terug te laten gaan naar de Antillen en mee te laten helpen om er een goed en levenswaardige eilandengroep van te maken. Pas voor een ding op.. wordt geen Suriname!!!

Jan 11/6/2006-2:28:45 AM
Hallo covenflower, tsjonge jonge, ik ben een Hollander en ken aardig wat `leuke, aardige, sympathieke` limburgers wat mij betreft is het gros daarvan niet recht doorzee en eerlijk gezegd tegen het achterbakse aan. Dan maar liever wat jij er van maakt dan wat ik nu ingetypt heb.`Dit heeft niets met de Antillen te maken maar je vroeg er duidelijk om. welterusten. jan

tobias & patric 11/6/2006-1:05:02 PM
en de winaar is ...... bonaire saba en statia
en waarom .... vertel mij eens wat er is veranderd tussen curacao en st maarten een centrale bank en het zelfde juridisch stelsel (dan kan james murray alleen nog worden verplaatst tuusen st maarten en Cur)
de andere eilanden hebben dit probleem straks niet die gaan achteuit zitten en laten ned de rest doen per slot van rekening zijn zij gemeente geworden plus dat straks vrij handels verkeer is tussen bonaire saba en statia en de europese unie (dus geen invoerrechten meer ).Wat weer een impuls is voor het caribisch gebied .Ik zie straks een freezone openene op bonaire die zijn weerga niet kent .En wat krijgt Cur er voor terug alleen een verlaging van de schulden want je kan niet van kwijtschelding praten als je een paar procent laat staan van een paar miljard .
ik heb zelf in de wsnp gezeten en kreeg daar een schone lei voor terug en dan hoef echt niet nog een en keer de rente te gaan betalen
nee echt hoor de andere eilanden zijn de winaars en niet curacao
wat wel zo is dat de regering nu meer adem heeft want die hoeft nu niet meer de helft van de inkomsten te betalen aan nederland voor afbetaling van de nationale schuld
Want iedereen zegt wel dat er alleen maar geld wordt gepompt in de antillen maar de grotste inkomsten van het eiland vloeide weer terug naar nederland voor aflossing
dus inkomsten belasting blijft op het eiland ,inkomsten rafinaderij blijft in de kas en die inkomsten komen nu ten goed van het eiland

Xander 11/6/2006-11:14:08 PM
Met de laatste post helemaal eens. Zie http://www.bonaireinsider.com/pdfs/20061011-K3-MemoOfUnderstanding.pdf voor de volledige afspraken. De drie eilanden worden onderdeel van de EU. Inderdaad: vrije vestiging en reizen binnen EU, een EU paspoort, de EUR als betaalmiddel en verzekerd van welvaart.

tom 11/7/2006-7:21:25 AM
hoe kunnen we hier over ``winnaars`` spreken.........kom op zeg heren......de race is nog niet eens begonnen!
curacao word zelfstandig!
de rest krijgt nederlandse regels, wetten, en nog meer ned. invloeden, bij het idee alleen al zou ik moeten braken......bah!
for example: als zetbaas in een kroeg ben je zelf niet de baas, maar surrogaat baas, tocch?
baas in eigen huis is gewoon het beste.
maar goed gelukkig heeft iedereen zn eigen opinie, anders komen straks al die macamba`s naar korsow...........schiet ook niet echt op!

we wachten het allemaal af.
tom

Jeroen 11/7/2006-10:15:59 AM
Heren, ik raad jullie aan om eens met een vertegenwoordiger van een Nederlandse gemeente te gaan praten. Veel gemeentes gaan gebukt onder betutteling en regulering door provincie en landelijke overheid: die gemeente status kent dan wel een aantal rechten, maar er staan ook heel wat verplichtingen tegenover. Ik ben écht benieuwd hoe dat uit gaat werken in de Antilliaanse context, het lijkt me héél erg voorbarig om nu al te gaan roepen dat de K3 de winnaars zijn.

De K3 worden onderdeel van de EU: Xander mag het nonsens vinden, maar ik vind het écht een stap terug in de tijd en een vreemd idee. Maar goed, het volk heeft gekozen...

Eén ding is zeker: het worden spannende tijden op de eilanden..

JJ

eric 11/7/2006-12:19:35 PM
Dus het is beter dat Curacao nu een status aparte heeft net als Aruba?
En moet je nou echt zo blij zijn met de euro als betaalmiddel?
En wat heeft zon europees paspoort voor een zin?

marchie 11/7/2006-1:04:55 PM
5 miljard! En een extra bonus van nog eens 500 miljoen! Dat is astronomisch veel geld dat curacao krijgt. Waarom zijn jullei allemala zo negatief? Zijn jullie ook zo negatief over Sinterklaas? Dat paard laaat hij zomaar overal poepen, laat hem terug gaan naar Spanje met z`n luidruchtige pieten..

tobias & patric 11/7/2006-2:54:05 PM
sinds waneer krijgt Cur 5 miljard ???
die worde ``kwijtgescholden``(lees mijn vorige post) dus krijgen ze dat niet
wel kunnen ze nu weer lenen onder toezicht waar ik compleet mee eens ben
want dat was de grootse fout die is begaan in het verleden om maar iedere keer geld te lenen en dan niet te vragen waar het naar toe gaat
Das een beetje de fout van nederland ,want als je een huis koopt van een ton wil de bank nog net niet weten welke kleur je het huis verft en dan heb je het over een ton niet over miljoenen

marchie 11/8/2006-8:04:39 AM
Het verschil tussen geven en kwijtschelden is er niet. Alleen boekhouders moeten die actie een andere plek geven op de balans.

Er moet toch een enrome last van de Curacaose schouders zijn gevallen? Dus nog een keer: waarom zo negatief?

ex-Curacaoënaar 11/10/2006-4:05:26 PM
Aan de ene kant vind ik het geen goed idee dat Curacao een status aparte wil/krijgt. Ik ben op Curacao opgegroeid en woon nu in Nederland. Ik denk dat Curacao Nederland nodig heeft ook al is dat moeilijk om toe te geven / te erkennen. Maar Nederland maakt hier misbruik van dus daarom snap ik dat Curacao een Status aparte wil. Misbruik: Ik heb laatst nog een programma op tv gezien dat ging over Curacao en dan met name over een wijk in Punda denk ik, die opgeknapt moest worden en veiliger moest worden vanwege de tjollers etc. ook ging het over plannen dat er meer huizen moesten worden gebouwd en luxe appartementen etc. Maar daar zou meer ruimte nodig voor zijn dan er op die plek is. Dus er zouden huizen die in goede staat zijn en waar hardwerkende mensen wonen (huizen die in die omgeving van de bouwplannen staan), gesloopt moeten worden, mensen zouden zelf een ander huis moeten zoeken of er zou een huis aan hun toegewezen worden. Mensen die die plannen voor Curacao hebben komen allemaal `vers` uit Nederland, wonen net op Curacao, zeggen hoeveel ze van curacao en de mensen houden, ze doen een beetje leuk bij iedereen, (wat ik dus echt iets typisch Nederlands vind, heel sneaky en vals) Ze zeggen wat voor mooie buurt het wel niet is en dat toeristen dit heel mooi zullen vinden etc.. Maar dan komen ze met hun plannen en dan blijkt het dat mensen hun huizen moeten afstaan. Vervolgens proberen de Antillianen met hun erover te praten en willen ze weten wat hun te wachten staat. Maar een duidelijk antwoord krijgt men niet! Het antwoord datz e krijgen is: We weten het allemaal niet zeker, we kunnen u niets vertellen. `Maar u heeft toch plannen`? `Ja meneer, we hebben wel 10 plannen, maar of uw huis blijft staan ofniet, of u het nu opknapt voor een paar duizend gulden of niet, we kunnen u niks vertellen, maar het kan dat uw huis weg moet, we weten het niet zeker en we kunnen ook niet vertellen wanneer we het wel zeker weten`..
Nou sorry hoor, maar hier erger ik mij zo aan! Hoe kan je als Nederlander die wel even een mooi plannetje heeft praten tegen iemand die daar woont en werkt. hoe kan je een plan hebben om mensen uit hun huizen te zetten, die nog wel in goede staat zijn, voor toerisme? Ik weet wel dat Curacao voor een deel leeft van toerisme, maar moet het dan op zo`n manier?
Aan de andere kant kan ik dus heel goed begrijpen dat Curacao een status aparte wil. alleen al vanwege dit, Dat Nederland de boel wil besturen, terwijl ze Curacao niet echt begrijpen. En laten we toegeven: met Verdonk maakt nederland zich ook niet geliefd.
Ik ben wel bang voor meer `uitting van haat` tegen Nederlanders op Curacao.
Ik kan wel met oprecht hart zeggen dat ik van curacao hou. Van de mentaliteit, het saamhorigheidsgevoel van de mensen. Ik weet zeker dat de mensen op Curacao open staan voor nieuwe dingen, maar wij als Nederlanders hebben daar al te vaak misbruik van gemaakt.
Laten we met z`n allen een goede beslissing nemen.

Randy Curiel 11/15/2006-4:15:49 PM
Dit is een resultaat van onze politici. Vooral die voor het volk opkomen waren ook degene die de schatkist hebben leeggerooft. Onze trots ALM/DCa dankzin de PLKP naar de gronde.. en zomeer.
Dit akkoort is een zegen voor Curacao! Eindelijk controle op onze politici die al 50 jaar laten zien niet te vertrouwen zijn en geen LANDSbelang kennen maar wel EIGENbelang en PARTIJbelang.

Toch van de zotte dat er na het akkoord de Eilandsraad vergadering niet doorging omdat de meneeren geen zin hadden. Nee laten ze maar nu 10 jaar zien dat ze het wel kunnen en dan kunnen we weer praten met Nederland.

Tim 11/16/2006-5:12:41 PM
Het is goed dat het opgeheven wordt. Hoewel de Nederlanders zich er in het verleden niet altijd even netjes hebben gedragen, zijn de Antillen te ver verwijderd van Nederland. De Antillianen schreeuwen altijd hard dat ze alles zelf willen regelen en onafhankelijk van Nederland willen zijn. Nou laat het dan zo zijn. Laat Curacao een autonome staat zijn, maar dat Nederland de door de Antillen gemaakte schulden overneemt is natuurlijk belachelijk. Door het wanbeleid op die eilanden is armoede en criminaliteit explosief gestegen en door steeds maar geld her en der bij te lenen, probeert men deze problemen aan te pakken. De ervaring leert dat het natuurlijk een bodemloze put is. Laat ze eens met een sluitende begroting komen en de financiele situatie op orde brengen.
De geldkraan uit Nederland moet echter helemaal worden dichtgedraaid! Dit heeft Nederland al klauwen met geld gekost en dat geld kunnen we veel beter zelf besteden.

Peter 11/17/2006-3:26:08 PM
Tim, in welke plaats woon jij als ik vragen mag?

tom 11/17/2006-5:09:29 PM
nederland kan het geld beter besteden??
zeker die 60 miljoen die ze onlangs aan die stenengooiende palestijnen hebben gegeven, niet geleend, maar gewoon gegeven, beste tim!!
als colonie hebben ze juist recht gehad op dat geld, en er uiteraard allemaal heerlijk ervan genoten!
ik juich het toe.
het was/is pakken of gepakt worden, korsow heeft gepakt, een pluim voor korsow.
laten we de bouwfraude hier in nederland niet vergeten, beste tim, fraude , corruptie etc is /was dichter bij huis dan dat jij jezelf van te voren had kunnen bedenken!,dat zijn dan zgn onze ``eigen mensen``
mag ik effe braken..........buhhhhhhh!!
wie niet steelt of erft blijft werken tot ie sterft, nie waar?

tom

Mandingo 11/23/2006-9:30:51 AM
Ik vindt het een goed idee !!!
De curacaoenaars die hier in nederland werken, moeten allemaal teruggaan naar curacao om mee te helpen met de opbouw.

AG 11/23/2006-9:54:31 AM
Mandingo,

Die mensen moeten wel werk hebben en de salarissen liggen hier lager. En mensen houden hier niet van mensen met kritiek en makamba pretus. Ook moet je lid worden van 1 partij.

Joan 11/27/2006-8:04:28 AM
Ben benieuwd wat de Eilandsraad morgen doet. Ik persoonlijk vermoed dat ze de zaak gaan rekken en aandringen op: meer informatie/een referendum/anders. Een gevoel van trots versluierd het besef dat er al jarenlang een puinhoop gemaakt is door de politiek. Is men bang dat in de toekomst de eigen zakken minder gevuld kunnen worden ?!?
Hopelijk beseffen ze zich wel dat de bodem van de schatkist allang eruit is en dat als ze zo doorgaan 5000 ambtenaren in december zonder salaris zullen zitten. Dan moeten ze natuurlijk niet aankloppen bij nederland maar hun eigen autonomie bewijzen om dit even zelf op te lossen.
Veel wijsheid gewenst, dames en heren politici.

Jeroen 11/27/2006-11:23:57 AM
Deze oproep leek me hier wel op z`n plek (en ook nog eens goed voor je Papiaments!):

SENDE LUS PA E SLOTAKKOORD!      LICHTEN AAN VOOR HET SLOTAKKOORD!   

Por fabor, forward e mensaje aki na bo mailinglist / Aub dit bericht doorsturen naar uw mailinglijst

Pueblo di Kòrsou ta pará dilanti di un desishon krusial. Djamars 28 di novèmber Slotakkoord ta para riba agènda di reunion di Eilandsraad. Riba e dia aki, miembronan di Eilandsraad kisas lo tuma e desishon di mas importante di e siglo aki den nòmber di e pueblo ku nan ta representá. Ta bai pa aseptá òf rechasá e Slotakkoord ku a bai negoshá na Ulanda.

De bevolking van Curacao staat aan de vooravond van een cruciale beslissing. Op dinsdag 28 november 2006 staat namelijk het slotakkoord op de agenda van de vergadering van de eilandsraad. Op deze dag zullen de 21 leden van de eilandsraad misschien wel de belangrijkste beslissing van deze eeuw nemen namens het volk dat zij vertegenwoordigen. Het zal gaan om het het wel of niet bekrachtigen van het slotakkoord dat onlangs is onderhandeld in Nederland.

Den e simannan ku a pasa tabatin hopi komentario tokante e Slotakkoord aki. Tin hende ta kontra, otro ta parsialmente kontra, otro ta pensa ku e totalidat mester pisa mas tantu ku e puntonan negativo, i tin un mayoria silensioso ku ta 100% pro e Slotakkoord.

In de afgelopen weken is er veel te doen geweest over dit slotakkoord. Sommigen zijn ertegen, sommige zijn er gedeeltelijk tegen, anderen menen dat het slotakkoord in z’n totaliteit moet worden bezien waardoor de mindere punten relatief gezien niet opwegen tegen de vele positieve punten en ‘last but not least’ is er een overgrote meerderheid die 100% voor het slotakkoord is.

A bira tempu pa e mayoria silensioso aki mustra nan kara. Ta importante pa e 21 miembronan di Eilandsraad realisá ku nan tin ku representá deseo di pueblo na lugá di nan mes idea. Ta importante pa e 21 miembronan di Eilandsraad realisá ku tin gruponan grandi ku ta deseá stabilidat,òrdu, trankilidat i bista riba un futuro digno sin tin ku biba i keda kordá konstantemente riba e konsekuenshanan di desenianan di akshonnan iresponsabel dor di nos mandatarionan.

Het is nu de tijd dat de ‘silent majority’ zich laat zien. Het is belangrijk dat de 21 leden van de eilandsraad beseffen dat ze de wens van het volk moeten vertegenwoordigen en niet hun eigen inzicht. Het is belangrijk dat de 21 leden van de eilandsraad beseffen dat grote groepen mensen op dit eiland verlangen naar stabiliteit, orde, rust en zicht op een waardige toekomst zonder constant teruggezet en/of teruggefloten te moeten worden door de gevolgen van decennias van ondoordachte acties van onze gezagdragers.

Nos, komo miembronan di e mayoria silensioso aki por i tin ku duna e siñal aki AWOR. No ku bòrchi di protesta, no ku gritamentu, no ku lemanan polítiko i argumentashon no fundá, no ku lantamentu of violensha, pero ku un akshon ku ta kuadra ku e mayoria silensioso: “Sende bo lus pa Slotakkoord”.

Wij, als leden van de ‘silent majority’, kunnen en moeten NU dit teken geven. Niet met protestborden, niet met schreeuwerige taferelen, niet met verkapte politieke leuzen en schijnargumenten, niet met opruiende acties, maar met een actie dat aansluit bij het moraal van de ‘silent majority: “Lichten aan voor het slotakkoord”.

Sende bo lus di outo durante dia for di awe te ku djamars 28 di novèmber ora bo ta subi kaya.
Mustra ku bo ke bai ku brio í e Slotakkoord den man pa un futuro nobo komo Pais Kòrsou den Reino Ulandes.
Doe vanaf vandaag tot en met dinsdag 28 november de lichten van je auto overdag aan als je de straat opgaat. Laat zien dat je met goede moed én met het slotakkoord in de hand wilt gaan voor een nieuwe toekomst als Land Curacao binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Boneiru, Saba, Sint Eustatius i hasta Sint Maarten ta asina leu kaba. No laga yega asina leu ku e Slotakkoord no ta haña sufisiente voto den Eilandsraad paso e ora ei nos ta hopi leu fo’i kas. Tin un dicho ta bisa: “wak pa bo no pèrdè e saku plùs e kangreu”

Bonaire, Saba, St. Eustatius en zelfs St. Maarten zijn al zover. Laat het vooral niet gebeuren dat dit slotakkoord geen meerderheid der stemmen in de eilandsraad krijgt want dat zijn we erg ver van huis. In het papiaments is er een gezegde dat luidt: ‘wak pa bo no perde e saku plus e kangrew’ (waak ervoor om niet èn de zak èn de kreeft te verliezen).

Partisipá masal, pa asina e 21 miembronan di Eilandsraad haña un mensahe fuerte.
Manda e mensahe akí pa tur hende ku bo konosé. Forward e e-mail ku bo a haña awor akí pa bo famia, amigu i konosínan. Partisipá na e akshon di SMS ku ta bisa: “ Sende bo lus di auto awor si bo ta di akuerdo ku e Slotakkoord! Sòru bo tambe pa kayanan di Kòrsow den e dianan akí te ku djamars awor ta yen di lus di outo sendé komo símbolo pa aprobashon di Slotakkoord!
Doe massaal mee zodat de 21 leden van de eilandsraad een overduidelijke boodschap krijgen. Geef deze boodschap door aan iedereen die je kent. Forward de mail die je nu hebt gekregen naar je familie, vrienden en kennissen. Doe ook mee met de SMS actie dat luidt: Doe nu je autolichten aan als je eens bent met het slotakkoord! Zorg ook jij ervoor dat de Curacaose wegen de komende dagen door de dag één en al autolichten zijn als symbool voor goedkeuring van het slotakkoord!

Kita man fo’i Slotakkoord i sende lus!!

Handen af van het slotakkoord en de lichten aan!!

++++++++++++++++++++++++
Esaki ta un inisiativa di Stephen Walroud/ Tel 5161268 / e-mail : info@salsipuedes.com
Dit is een initiatief van Stephen Walroud / Tel: 5611268 / E-mail: info@salsipuedes.com

Joan 11/27/2006-4:06:42 PM
Vandaag heb ik erop gelet, heb slechts 1 auto met licht aan gezien?! , in 70 km rijden over het eiland (was jij dat Jeroen?).
Je zou kunnen denken dat, of het accoord en het belang ervan niet leeft, of mensen willen het accoord niet. Ik weet het niet, wie het wel weet mag het zeggen...

Jeroen 11/27/2006-4:16:15 PM
Hi Joan,

Als je een groene Hyundai Matrix met Funmiles sticker zag met een makamba achter het stuur dan was ik het :-) Mijn tussenstand na twee uur rijden op `t eiland: drie auto`s....nog niet echt een succes dus...

Ik heb geen flauw idee wat er onder de mensen leeft wat betreft het slotakkoord: de tegenstemmers zijn de grootste schreeuwers, maar wat dat zegt??

Jeroen.

Joan 11/29/2006-6:39:01 AM
Voorlopige stand:

De Eilandsraad van Curaçao heeft het slotakkoord over de nieuwe staatkundige relatie met Nederland verworpen.

Meer autonomie
De Eilandsraad wil meer autonomie dan in het akkoord is overeengekomen. Het slotakkoord werd op 2 november overeengekomen tussen Nederland, de Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten en was ter ratificering aan de Eilandsraad voorgelegd.

Staatsschuld
In de overeenkomst staat dat Nederland 80% van de Antilliaanse staatsschuld overneemt (ongeveer 2,4 miljard euro). De Antillen kunnen daarna ieder een nieuwe relatie met Nederland aangaan.

Bijzondere gemeente
De eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba worden een bijzondere gemeente van Nederland. Sint Maarten en Curaçao willen een relatie als autonoom eiland met Nederland. Met de afwijzing door de Eilandsraad van Curaçao heeft dit proces van staatkundige vernieuwing aanzienlijke vertraging opgelopen.

Bron: RTL.NL

mauria 11/29/2006-7:53:11 AM
Niks voorlopige stand. Niks aanzienlijke vertraging. Er komen geen nieuwe onderhandelingen. Dat was al duidelijk, maar minister Atzo Nicolai herhaalde het net nog even fijntjes op de radio. Hij houdt woord.
Curacao moet het nu helemaal zelf doen.

Volgens mij gaat er heel gauw een crisis komen nu er geen schuldsanering komt.

Ik ben er stuk van. Al die arme mensen hier.

Jeroen 11/29/2006-8:55:19 AM
Daar was ik al bang voor, nu staan we er dus alleen voor. Ik ben benieuwd of dit nou de gewenste AUTONOMIE is van de tegenstemmers...

JJ

Peter 11/29/2006-12:44:50 PM
De financiën van het eiland lopen binnen enkele maanden volledig vast. Resultaat: duizenden ontevreden mensen die boos gaan worden. Wat zou jij doen als je geen salaris meer krijgt?

Auria 11/29/2006-1:25:43 PM
Op mijn knieen gaan en smeken, maar dan wel op een autonome manier bij een land dat niet koloniaal is. Venezuela bijvoorbeeld. Chavez, die kan ons helpen! Of we gaan naar Bush en vragen of Amerika een paar miljard op kan hoesten. Als tegenprestatie gaan we dan lesgeven in het Engels!

Sorry, ik word er gewoon melig van. Wat een ellende voor het eiland. Ik kan het gewoon nog niet geloven dat de politici zo egoistisch en dom zijn geweest.

Jeroen 11/29/2006-1:27:00 PM
Ik snap je niet helemaal, is dat nou een argument voor `pro` of `kontra`?

JJ

Jeroen 11/29/2006-2:04:01 PM
Sorry Peter, ik snap `m nu, laat maar...

Sergio 11/30/2006-2:46:46 AM
Er moet een betere minister van financien komen met helder en fatsoenlijk beleid. Het is nooit goed om dezelfde minister op zo`n belangrijke post te hebben, terwijl zij al jaren niet in staat is om een gedegen begroting (lees zonder overdreven deficiet) op te stellen.

auria 11/30/2006-8:38:00 AM
Het ligt niet aan de minister, curacao is gewoon bankroet, daar valt geen goede begroting voor te maken. Ze hadden nog een kans om te ontsnappen met het slotaccoord maar nu is het over en uit.

Ik was juist perplex dat als zo`n minister met de begroting komt, de huid gewoon volgescholden wordt met nietszeggende populistische zaken. Zelf kunnen ze niets. Pure demagogie.

Er zei er zelfs een: arabieren moeten meubels verkopen, niet het eiland!! Daarmee bedoelde hij de minister-prsident mee. Dat is rascisme, belediging. Waarom klaagt niemand die vent aan? Mag dat allemaal maar?

antiliaan 12/11/2006-5:15:37 PM
ik vindt dat curacao het nu goed moet gaan aanpakken betere toekomst
toegemoet gaan ja het beste van maken zonder nderland net als aruba
ik wnns cura cao geluk ja gefeliciteerd yessssssssssss eindelijk van nedrland af

directrice 2/8/2007-8:54:03 PM
Ja, ik kan het aan een kant wel begrijpen want het is niet zo heel lang geleden dat curacao z`n eigen regering heeft maaaaaaaaaar toen ik de slogan hoorde van Nos mes por dacht ik even aan Haiti want dat was ook hun antwoord aan Amerika toen ze het over wouden nemen.
Ik hoop echt dat Curacao op zichzelf gaat redden.
Maar de plueblo moet zich niet laten manipuleren door de regering en de kranten.
Uni coe Emily bo mes ta kere????????

Peter 2/9/2007-7:28:52 AM
Aruba zonder Nederland?? Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe de politieke verhoudingen liggen. Overigens hebben de Antillen en Suriname begin jaren 70 het aanbod gekregen van Nederland om onafhankelijk te worden met een zak geld. Suriname is daar destijds op ingegaan in 1975. Het gevolg: meer dan de helft van alle Surinamers zijn naar Nederland verhuisd (=lees gevlucht) en uiteraard zoals verwacht politieke chaos tot en met politieke moordpartijen en burgeroorlog aan toe. Is dat soms wat je wilt? Bijna de gehele bevolking van Curaçao heeft in ieder geval in het vorige referendum aangegeven van niet.

Peter 2/9/2007-7:41:53 AM
O ja, begin jaren 70 lag de welvaart op Curaçao nog een stuk hoger dan nu(vanwege Shell) en waren de Nederlandse Antillen (de 6 eilanden) al volledig autonoom.

R. van Dijk 2/9/2007-7:48:09 AM
zie het maar als een kind dat het ouderlijk huis ontgroeid is en op zichzelf gaat wonen. Gaat niet altijd zonder vallen en opstaan maar uiteindelijk moet iedereen in staat zijn om voor zichzelf te kunnen zorgen. Dat geldt dus ook voor de Antillen. Leunen op Nederland is lekker makkelijk maar is geen basis voor een zelfstandige ontwikkeling.

Peter 2/9/2007-7:51:29 AM
Beste R, ben ik helemaal met je eens. Maar in de regel gaat het kind pas op zichzelf wonen als het volwassen is.

R. van Dijk 2/9/2007-8:04:16 AM
Soms is het kind volwassen maar wil het liever kind blijven. dan heeft het alleen een zetje nodig.

Peter 2/9/2007-4:34:04 PM
Het ``zetje`` ligt volgens mij klaar op een presenteerblaadje.

Ben 2/10/2007-10:49:02 PM
Als ik vandaag de amigoe lees en dat de partijen meer druk zijn om mensen te plaatsen bij overheids NVs dan een oplossing en de man die UTS de nek omdraaide gewoon weer in een ander raad van bestuur mag zitten..
Ze zeggen Het volk krijgt de politici die zij verdiend maar in dit geval klopt het totaal niet.

ricardo 4/12/2007-8:30:33 AM
het blijft een vreemde discussie, als we naar de geschiedenis kijken van de verschillende eilanden zien we dat ze allemaal onbewoond of vrijwel onbewoond waren, de Hollanders hebben van de eilanden in eerste instantie doorvoerhavens gemaakt voor de slavernij. De bevolking van de eilanden zijn ontstaan uit slaven afkomstig uit verschillende delen van Afrika, handvol foeregerende indianen en natuurlijk europeanen. Dit is de culturele basis van veel eilanden in het cararibische gebied. De ``antilianen`` van europese afkomst hebben een verantwoording voor de ``antilianen`` van afrikaanse afkomst. De Hollanders hebben in het verleden heel wat narigheid meegebracht en zijn daardoor historisch belast, wat niet wil zeggen dat er een eeuwige boetedoening moet zijn maar wel dus besef.

De eilanden zouden eigenlijk allemaal naar Frans model moeten overgaan maar met dit verschil dat de economie volledig wordt gelijkgetrokken dus wel dezelfde rechten, uitkeringen et etc als in Nederland of de EU. Goed beleid zal er voor moeten zorgen dat de eilanden niet overbevolkt raken, maar een gemeente in nederland kan ook niet ongebreideld bouwen en natuurgebied laten verdwijnen.

Iedere eiland / gemeente kan zijn eigen karakter behouden en zich daarvoor inzetten. Waar het om gaat dat iedereen er beter van wordt en dat welvaart niet alleen voorbehouden is aan de europese-antiliaan. Misschien een utopie maar denk ik het enige juiste en rechtvaardige wat mogelijk is.

Voor de goede orde ik ben geen antiliaan maar nederlander

Peter 4/12/2007-9:11:51 AM
Beste Ricardo, dat Franse model gaat op Curaçao zeker niet lukken. Het grootste gedeelte van de bevolking wil dat zelf niet. Zo`n 70% heeft 1,5 jaar geleden op het referendum gekozen voor autonomie.(al heeft 23% op Curaçao gekozen voor provincie/gemeente van NL, oftewel zoiets als het Franse model.) Nederland heeft steeds gezegd de keuze van de Antilliaanse bevolking te respecteren en dan doen ze ook. Zie de K3 eilanden, die voor provincie/gemeente van NL hebben gekozen. Curaçao (de bevolking) wil dus kennelijk niet dat NL bepaalt wat er moet gebeuren. Volgens de slotverklaring mogen ze volledig blijven bepalen wat ze willen, ware het niet dat NL dan een toezicht functie krijgt op financieel en justitieel gebied. Zodat de miljarden die Curaçao dan krijgt, in ieder geval (hopelijk) goed besteed worden. Beter onderwijs, verbetering van de economie, verbetering van infrastructuur enz.... En wie weet misschien eens wat meer stabiliteit in de politiek. Vaak genoeg gezegd, maar dan toch maar weer een keer. Er zijn 2 partijen die voor de slotverklaring zijn, dus voor de oplossing van alle misere op Curaçao, de PAR en de PNP. Dus hopelijk dat de bevolking 20 april de juiste partij kiest. (Ik woon op Curaçao)

Ruiz 4/12/2007-12:35:04 PM
Ricardo,
Als Curacao niet zoveel corrupte politici zou hebben zou het wel heel welvarend zijn. maar die schuld van 5 miljard? hoe is dat opgebouwd waar is dat geld gebleven??

Peter 4/12/2007-2:06:05 PM
In ieder geval is de schuld weer recent verhoogd met 2 miljoen gulden, omdat het huidige bestuurscollege (FOL, MAN en meer van dat soort partijen) het nodig achtte om nieuwe stemmachines aan te schaffen. (Wat doen ze eigenlijk met die perfect werkende machines die bij de vorige verkiezingen gebruikt zijn?)

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:84.29.54.29 x
shadia 8/8/2007-8:12:35 AM
ik ben zelf antilliaan ik blijf helemaal nuchter onder nou zien wat er gaat gebeuren met de chronische armoede in curacao en er moet ook een socialevoorziening regeling komen. kwa soort UWV wat ze in nederland hebben want de onderstand van nu is helemaal achterhaald.en meer antillaanen omscholen en met voorrang aan een baan helpen en DE BEZEM moet ook door de politiek, nieuwe struktuur aan brengen wethouder en burgemeester wij hebben echt niet zoveel mensen nodig om het land te besturen.Veel meeer controle op de financieen van de eilanden dat geldfondsen echt niet bij mensen terechtkomen die al rijk zijn.en de armen verder creperen wat al 55 jaar aan de gang is

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:84.29.54.29 x
shadia 8/8/2007-8:32:41 AM
Beste meneer wilt u svp de IP nummer van mijn baas onzichtbaar maken svp bedankt shadia

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:200.26.216.126 x
ASINA 8/8/2007-8:35:07 AM
Laten we afwachten of het allemaal doorgaat, waarvoor het volk wel degelijk gekozen heeft. Een sjofel door de politiek? Natuurlijk, MITS er een alternatief is zoals een nieuwe partij bestaande uit afgestudeerde personen uit Nederland en de Antillen. Hoeveel Antilliaanse beweren na hun studie te zullen terugkeren en hoeveel keren er daadwerkelijk terug???? Verder wordt een mens natuurlijk niet goed over bepaalde interpretaties en manipulaties over onze autonomie, die absoluut gelijk of meer is dan die van Aruba en wezenlijk niet afwijkt van het Statuut, dat al een democratisch deficit is. En ja, er is hier een enorme discriminatie en niet zozeer tussen blank en zwart maar tussen zwart en minder zwart en nog minder zwart. Helaas is het nog steeds niet uit te roeien. Heeft iemand een alternatief voor de gekozen status aparte???????!!!!!!!!!

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:81.59.2.216 x
Peter 8/9/2007-5:55:03 PM
Objectief gezien is de beste optie voor het eiland dezelfde die Bonaire heeft gekozen. Bij het referendum van 1,5 jaar geleden heeft 23% van Curaçao gekozen voor deze optie. De huidige peilingen zijn dan ook dat dit percentage inmiddels is gestegen. Aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat het meerendeel van de bevolking hier niet voor kiest, daar men bang is de eigen identiteit te verliezen. En je geeft op dat moment natuurlijk ook een beetje toe dat je het als eiland toch niet echt goed hebt gedaan. Een stukje trots van de bevolking speelt daar ook geen onbelangrijke rol bij.

Maar wat is goed voor het eiland. Wat zeggen je emoties / gevoel en wat zegt je nuchtere verstand. Het gevoel zal wel overheersen en de komende tientallen jaren zal het wel autonomie worden (blijven)

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:190.4.151.64 x
ASINA 8/9/2007-9:33:51 PM
Peter, je bent helemaal abuis door de situatie Bonaire te vergelijken met optie D van het referendum. De BES-eilanden hebben gekozen voor een bijzondere gemeente van Nederland en optie D is het integratie- provinciemodel. In ieder geval zal hier het gevoel bij de yu di Korsou overheersen en doe daar nog maar bij het anti-kolonisatiegevoel en de manipulatie van de bestuurders/politici. Eigenlijk is de status aparte net als het Statuut een tussenfase en geen gebruik van het recht op zelfbeschikking, want dat is alleen de keuze voor onafhankelijkheid of provincie-model.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:81.59.2.216 x
Peter 8/10/2007-2:27:31 PM
Het zal allemaal wel. Feit blijft dat 23% van de bevolking van Curaçao optie D heeft gekozen. Wat simpelweg aansluiting bij Nederland betekent. Of dit nou een provincie, gemeente of wat dan ook is doet er verder niet toe.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:190.4.138.80 x
ASINA 8/10/2007-5:02:06 PM
Natuurlijk, want een appel en een peer is ook allebei fruit. Hahahaha.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:86.87.51.25 x
Condor. 8/20/2007-6:26:11 PM
Curacao moet simpel weg, zijn eigen koers gaan varen. M.a.w onafhankelijk van Nederland.Een broederband hebben wij nooit gehad!Zakelijk heeft Holland ons altijd aan het lijntje gehouden, door zijn marionetten in het eilanden bestuur te plaatsen en te chanteren. Nu hebben de Hollanders olie en gas geroken en komt er plotseling een afleidings manouvre met een mooie naam `` Gemeente`` dat inhoud; Je hoeft er niet voor te werken,geld komt van zelf ( uitkering) het enigst wat je moet doen is, die luie handje van je omhoog houden,en terug naar je nest.`` Dank je wel stomme Antilliaan``. Dat Hollanders zo stom zijn heb ik nooit geweten.Dat Curacaoenaars zo dom zijn wisten wij al,maar niet allemaal! Geologische en broederlijke belangen,zullen de X-factor worden voor Holland,want ons moederland Venezuela zal dit,nooit toelaten! Hollandse politiek speelt er dagelijks er op in `` Chaves `` naar de Curacaose politiek en de doorsnee Curacaoenaar.By the way:Venezuela is nooit vergeten, dat Hollanders en kompanen in de 19de eeuw Venezuela hebben aangevallen, in een laffe daad,om zich te bemachtigen over`` El petroleo ``.De Venezolaanse revolutie is duidelijk voelbaar op de Antillen,en Venezuela is altijd dankbaar geweest, dat de Zusters Bolivar, op Curacao werden opgevangen,tijdens de bevrijdings revolutie in Venezuela door Curacaoenaars en niet door de Gouverneur.Op Curacao voelen ze de verstikkende hete zwavel adem van de Hollanders in de nek,en 30 Mei 1969 was een voorproefje maar!De Curacaoenaar..stom..dom..maar niet gek! Peter Stuyvesant heeft genoeg zaken gedaan, met mijn lichaam!Wij kunnen wel zaken doen, maar met mijn Olie en mijn Gas in mijn land!Dus Holland maak je borst maar nat, want het Gemeentelijke feestje gaat mooi niet door.``Patria o Muerte ``.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:200.26.212.196 x
ASINA 8/20/2007-7:49:14 PM
Condor is zeker een Curaçaoenaar en kan ik smakelijk lachen om zoveel gebrek aan intelligentie en realiteitszin. Tijdens het referendum was slechts 3% voor optie B=onafhankelijkheid. Wie had je als president willen hebben: de laatstlevende slavin Joyceline Clemencia of anarchist Helmin Wiels of ??? Zeg het maar; het is jouw dag vandaag. Hihi.

Condor 8/21/2007-9:16:21 AM
Tras di e ``Nick`` aki ta skonde mas! Un no mester ta inteligente o falta di mira riba realidad, pa por wak e BERDAD! Ta inteligencia i e realidad Ulandes a mara nos wowo ( den un statuto partidario)i pusha nos den e habismo actual,pa asina sierto di nos por bisa..antes Curacao tabata bon..miho nan!Korsow nunca tabata bon,pa curazaleño,Korsow tabata bon pa NAN! Aki mi por saka afo, ku e ``Nick`` aki ta un di nan! Esnan ku a jega di bisa ku Papa Godett no ta inteligente i no tin bista riba realidad, lo tin ku sigi ku su sonjo di AFRICA DEL SUR. E homber bobo Papa Godett, a jega di bisa un palabra monumental Solo el pueblo salva el pueblo`` anto esey ta e BERDAD! Nickname..si Bo ta compronde papia Corsow losigiënte: Mi herida ningun makamba lo lembe..sin ta mi mes! i por ultimo, lo mi pone Diabel mes como presidente di Korsow..i hamas un kompinchi Ulandes amigo di ``NICKNAME``. P.s. nada personal si..bon i mi tin un sapatu pa bo.

Condor 8/21/2007-9:22:45 AM
For di aki mi persona lo kier manda un saludo cordial pa Joyceline Clemencia i Helmin Wiels.Ku tur respeto pa Boso persona i Boso trabou.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:200.26.214.153 x
ASINA 8/21/2007-10:00:51 AM
Als je me echt wilt ``bereiken``, is het verstandig de Nederlandse taal ook voor anderen te voeren. Begrijp me niet verkeerd, dat ik Korsou geen onafhankelijkheid gun, want het tegendeel is waar. Er zal echter heel wat in de mentaliteit moeten veranderen misschien wel generaties lang, voordat de fundamenten daarvoor stevig genoeg zijn en geef vooral Nederland niet de hoofdschuld daarvoor. Als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er 4 vingers naar jezelf. De status aparte (als het doorgaat) geeft ons de tijd naar welke zelfbeschikking met geld van Nederland we onszelf zullen leiden nl. onafhankelijkheid of integratiemodel. Stop met de slachtofferrol uit het slavernijverleden en stroop de mouwen op en leer echt werken (zie vele habla espagnol als personeel). Stop met het vragen van excuses over de slavernij aan mensen, die er niets mee te maken hebben (gehad). Leer ervan en handel ernaar. Of moeten alle mannen nog excuses van de vrouwen vragen over wat er destijds in het paradijs is gebeurd? Het is zeker, dat je dan niet gemeende excuses krijgt en wat heb je daar aan.

Condor 8/21/2007-6:03:35 PM
Moet Je gelijk geven aan de ene kant.Jouw verleden bepaalt jouw toekomst. Met andere woorden, achterom kijken en dan verder(toekomst). Nederland is een welvarend land geworden, dankzij het verleden. En wat voor verleden dat zijn wij vergeten.( Ik heb het niet over de mensenhandel meer dan 300 jaar).Japan heeft zijn excuses aangeboden aan China en zelfs spijtbetuiging,Duitsland aan Israel enz, het vaticaan heeft Israel niet zo lang geleden erkent( ze hadden band met de nazi`s,en de vorige Paus heeft ook zijn spijtbetuiging gedaan t.o.v slavernij( niet te vergeten dat het Vaticaan 10% kreeg voor elk slaaf)in het jointventure van slavenhandelaren.Wat houdt Bea en de regering tegen om dit alsnog te doen? Er wordt weinig over onderwerp gesproken of helemaal niet!Op Curacao hebben wij een gezegde die luidt: Bisti panja limpi riba kurpa sushi.(Mooie-schone kleren aantrekken met een vieze lichaam). Dus Nederland kan zich mooi voordoen,maar blijft met een zwart verleden.De Antilliaan speelt de slachtofferrol omdat wij het zo leuk vinden..O.k..maar Nederland is ook slachtoffer geworden van zijn eigen daden.Wij mogen niet over ons verleden praten!Maar gelijk na carnaval hier in Nederland, gaan ze downstairs naar het verleden 4-5 mei.Het begint met de concentratie en eindigt in een kamp.De slachtoffers maar zonder een rol! Spijtig dat dit gebeurd is, maar het heeft 5 jaar geduurd en geen rol???? What about 300 jaar???. Leer werken: Wij hebben meer dan 300 fucking jaar, voor niks moeten werken, onder dwang en vernedering weggerukt van onze familie, met alle gevolgen van dien! Nog steeds worden wij vernedert niet alleen hier maar ook daar!Financieel en sociaal liggen wij aan de grond hier en op de Antillen.De randgroep en de criminele jongeren..o.k..maar die, die een titel hebben behaald komen ook niet aan de bak hier in Nederland.De rasistische partijen hier in Nederland hebben ons gecatalogeerd: Wij en Zij! O.k..het verkoopt goed en daarmee houden wij het doorsnee domme Nederlandse volk mee zoet.God zij dank, dat hoe dom de Antilliaan mag zijn, dat wij nooit een rasistische politieke partij op Curacao hadden en zullen hebben! Om terug te komen op de slavernij heb je wel vandaag de dag degelijk er mee te maken, want je hebt al eerder M.w Joyceline Clemencia betiteld als `` Laatst levende slavin``!En de slaven handel was in handen van de Joden die wel als slachtoffer worden gezien en de Curacaose Antilliaan niet! En over het paradijs, zelf geloof ik niet, dat de Hol-anders het zullen halen. Spijtig genoeg.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:190.4.154.103 x
ASINA 8/21/2007-6:32:13 PM
Please, plaats alles in de tijdgeest van toen overigens zonder het goed te keuren. Het is volgens mij ook je reinste kolder om ``Kuifje in Congo`` tot verboden lectuur te maken. Het is geen probleem, dat onze MP excuses voor de slavernij zou aanbieden, maar hij kan dat nooit menen en wat heb je er dan aan?? Alleen om onze kinderhand gauw te vullen? WO II is nog wel in een tijd, dat er mensen uit die tijd nog steeds leven en dat is niet meer het geval uit de slaventijd al doet JC zich als laatste slavin voor. Hahaha. We worden vernederd op dit moment nog??? Helaas we vernederen onszelf de goeden niet tena gesproken. Hang naar luxe (dus droga), te lui om voor het minimum te werken, het minst door de werkgevers geliefd, de grootste discriminatie onder onszelf tussen donker en minder donker, we hebben geen gepaste trots en zelfrespect, we voeden onze kinderen niet op etcetera. Onze afgestudeerden in Nederland, die vooraf beloofden na hun studie naar hier terug te komen blijven daar voor een goed salaris en dragen bij aan de economie van Nederland in plaats van aan Korsou en de politiek slaapt maar door al 10-tallen jaren. Ja, we hebben hier zeker racistische partijen, waarvan Charles Cooper (MAN) dit jaar het bewijs heeft geleverd in een krant en vergeet ook Pueblo Soberano niet. Hou nou toch op over 300 jaar geleden te praten en hou je bezig met vandaag en de toekomst en toon wat je van het verleden geleerd hebt. Ook weer de politici proberen ons (40% van het volk is niet of slecht opgeleid!!!) te indoctrineren met hun leugenachtige praatjes en manipulaties. Generaties zijn dom gehouden en onze kenniseconomie zit NIET hier. Is het geen schande en dat is onze schuld en niet die van Nederland. Ben je nu nog steeds van mening, dat onafhankelijkheid de beste keuze is????!!!!

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:190.4.154.103 x
ASINA 8/21/2007-6:57:21 PM
Het laatste waarvan Nederland rijk is geworden zijn de Antillen, waar al heel lang geld bijgelegd moet worden. Kom niet met de Joden aan, die de slavenhandel in handen hadden, maar ga terug naar Afrika waar je eigen mensen hun stamgenoten hebben mishandeld en uitgeleverd. Velen zijn trouwens van mening, dat de slavernij ook een blessing voor de Afrikanen zijn geweest, want hoe zouden hun nakomelingen het nu in de Afrikaanse landen hebben??!! Daar kan een mens ook niet vrolijk van worden. Btw kijk eens naar de Afrikaanse landen, die zoals jij voor ons wil onafhankelijk zijn geworden. Eén groot disaster is het daar.

Condor 8/22/2007-5:08:13 PM
Ooit gehoord van: Rederijen-Postbussen-Offshore-Utility serv etc etc??? Maar geen zin meer; Tijd verlies; Advies, vertrek naar Z-Afrika, daar zal je het naar je zin hebben..Boi. Blijf maar lekker zitten met je frustraties.

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:200.26.212.243 x
ASINA 8/22/2007-6:06:17 PM
Ooit gehoord van corruptie, zakkenvullerij, opportunisme, manipulaties, polarisatie, nepotisme?? Haha, IK frustraties??? NO WAY. Het is hier gebruikelijk anderen te verwijten waarmee ze zelf tobben. De deur heeft jou zeker geslagen en je bent niet tegen de deur aangelopen. Haha. Ken je het liedje ``el condor pasa``??

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:86.90.151.111 x
Al 8/30/2007-7:05:34 AM
Mits Curaçao niet de zelfde fout als Aruba –het amerikaniseren van het eiland- begaat, zal de status aparte een grote kans voor positieve verandering kunnen zijn.

Best for forex IP:24.0.49.112 x
Juptundurbepe 5/25/2008-8:42:12 AM
Best info about forex
<a href=> fire forex sure trading </a>
<a href=> forex advisory services </a>
<a href=> cources forex trading </a>
<a href=> currency currency knowforex.info trade trade </a>
<a href=> forex link suggest </a>

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:82.169.233.236 x
Marina 5/26/2008-3:55:12 AM
Beste mensen,
Ik ben het geheel met Asina eens. laten we eens vooruit gan kijken. Ik kom zelf niet van de Antillen, mijn roots liggen in Indonesie maar ik voel geen haat iod tegen de NL die de indonesiers zoalang hebben onderdrukt en uitgebuit. Dat heeft echt geen zin hoor. En waarom wordt er toch zo negatief gesproken over de nederlanders als makamba? Zijn er dan helemaal geen goede nederlandes? Waarom komen die antillianen dan wel naar NL om van een uitkering te leven? Als de nederlanders zo slecht zijn moeten ze hier niet komen! Nee, er zijn goede en slechte makamba`s zoals er goede en slechte nederlanders zijn. Er mag wel eens positiever gesproken worden over elkaar. Waarom kunnen we niet samenwerken en een mooie toekomst bouwen, juist op hetgeen we geleerd hebben van het verleden?
Tja, misschien droom ik maar wat maar als we echt willen kunnen we dromen waarmaken.

Gegroet,
Marina

RE: Hoe vinden jullie dat de Nederlandse Antillen weg gaat? IP:190.4.134.172 x
santa 6/8/2008-1:57:42 PM
xander je moest nu echt de UN resoluties doornemen, ik geloof 1514, 1545 en 2625(zelf oppzoeken, uit mijn hoofd weet ik het niet meer) om te weten dat het zelfgbeschikkingsrecht niet aan nederland ligt of lag.

de groeten,

santa

<Terug naar Overzicht>

Antwoord
Naam Uw IP Adres wordt opgeslagen wanneer u een boodschap achter laat.
Titel
Antwoord
Deltaworks Webdesign

copyright 2007 by Deltaworks Inc.