Curacao Forum

Curacao Forum Goh . . .waarom ga het zo ?!!

Goh . . .waarom ga het zo ?!! IP: x
Paris Jacobs 11/10/2006-2:58:32 PM
sorry gewoon effe een raar vraagje . ... .hmmmzz ...... uhm uhm,waarom zie nog steeds een soort van apartheid in curacao,ziet zoals de allechtonen en autogtonen niet echt met elkaar omgaan(qua vriendschap)en wat mij een me vriend ook opviel dat de blanke onder mekaar vaak zijn en de kleurlingen bij elkaar,ik vond dat het zo gewoon opviel in curacao laat staan als ik op vakantie gaat naar zuid-afrika.dat de bevolking dat zo toe laat maar het lijkt dat de bevolking zelf denkt blank beter is of de mensen denken dat ze te min zijn om met de blanken om te gaan,zag ok dat de iedereen zich apart hield,dominicaanse,venezuelanen en de haitianen enz vind dit gewoon gewoon zo erg en het moest er gewoon even eruit.ik ben zelfs moeder van 2 mooie/slimme dochtertjes en samenwonend met hun nederlandse/scheveningse vader.vind het zo jammer ben zelf half venezuelaanse+kwart>>curacao`se/duits.vraag me af waarom we leven in 2006,probeer je zelf echt te verdiepen in de mooie culturen maar dan ook echt verdiepen,niet alleen het negatieve oppikken,vraag jezelf eens af,hoe of wat,nou heb het het eruit.groetjes van Paris*27

RE: Goh . . .waarom ga het zo ?!! IP: x
Len 11/10/2006-3:48:01 PM
ben het er niet mee eens hoor. Ik woon op Curaçao, en heb zowel blanke als gekleurde vrienden. Eigenlijk meer Autochtonen. En zo vind ik het prettig. Ik meng me onder de bevolking en kan me vaak diep schamen om die Nederlanders die alleen onder elkaar blijven, grote mond hebben en denken alles te kunnen en mogen zeggen. Echt hoor, het schaamrood op mijn kaken!
Weet wel dat veel Curaçaose vrouwen een afkeer hebben tegen de vrouwen uit de Dominicaanse Rep. en ook uit Colombia omdat ze hun mannen afpakken. Maar dat heb ik alleen van horen zeggen...

ingrid 11/11/2006-8:11:02 AM
Je hebt groot gelijk, er is hier verdeeldheid. Mijn dochter zat op een clubje en ja hoor... als de juf even weg was... pesten... en nog erger... ga weg naar je eigen land zeiden ze vorige week. Hoe kunnen negenjarige meisjes zulke zinnen verzinnen? Ze praten gewoon hun ouders na. Bah.    

sjuul 11/11/2006-9:03:35 AM
hai ingrid wat is dat dan voor een clubje?
En is zijn nedelandse en deden dat curacaose meisjes dat tegen haar?
Gebeuren deze dingen ook op school? Er gebeurt altijd wel wat op scholen dat realiseer ik me wel dat heb je ook met dikke mensen en dunne die kunnen het elkaar ook heel zuur maken.

peet 11/11/2006-9:04:56 AM
hoi len.
in welk gedeelte zit je op Curacao. En naar welke school gaan jullie kids?

olga 11/11/2006-9:44:59 AM
jeetje ingrid dat is ook wat he dus er word ook andersom gediscrimineerd he, zo jong nog ,getver
en verder heb je soms ook de taal barriere, ik kan niet echt met mijn hulp uit haiti praten ,maar ben wel gek op haar hoor ,help ze zo veel ik kan, want haiti is pas een kloteland
ik ben gewoon aardig tegen iedereen perslot zijn we hier niet in ons eigenland he
het helpt wel dat ik mijn gaai bij me heb met shoppen, anders word je amper bekeken en nu spreken mensen je aan en krijg je contakten dat is wel fijn

Len 11/11/2006-12:23:35 PM
Ik woon in het Noord Oosten van het eiland vlakbij Koraal Tabak. En ze gaan naar basisschool Pire college (tegenwoordig het Mensink nog wat).
Ik denk dat veel van je eigen houding afhangt...

Len 11/11/2006-2:43:10 PM
Len,

Het ligt aan de houding van een negenjarige bedoel je? Sorry hoor, als je dit zegt over volwassenen dan snap ik heel goed wat je zegt (en dan vind ik het ook terecht) maar in dit geval lijkt me dit geen excuus voor dat soort gedrag. En verder bewijst dit maar dat discriminatie overal voorkomt, sommigge Curacaoenaars zien ons net zo als sommigge Nederlanders Marokkanen zien in Nederland (hmmm zin loopt niet helemaal puik maar je begrijpt het wel). Wij worden gezien als gastarbeiders, die men liever ziet gaan, kijk ook maar naar de discussie over nederlandse stagiairs. Toegegeven: veel Nederlandrrs maken het er inderdaad ook wel een beetje naar, maar het is ook vaak kortzichtigheid van de Curacaoenaars zeklf. Overigens zijn wij natuurlijk niet de enige groep die daar onder gebukt gaat: Surinamers zijn vals, Arabieren zijn boeven en men vindt zichzelf te lui :-) Dus in die zin wordt er weer niet gediscrimmineerd: iedereen gaat een keertje door de vleesmolen!

Ook ik merk trouwens dat als ik me ergens met mijn Curacaose vrouw vertoon dat dan ineens heel wat wantrouwen verdwijnt, het lijkt net alsof je dan een stempel van goedkeuring krijgt.

JJ

Ingrid 11/11/2006-3:09:41 PM
Hoi,
Gelukkig is mijn dochter niet te dun en niet te dik, zal ik maar zeggen.
We zijn hier komen wonen, hebben papiamentu-cursusboeken gekocht, hadden er zin in, maar het valt soms wel eens flink tegen. Niet alleen op school en zoals bij dit knutselclubje, maar ook bijvoorbeeld op dit forum. Allemachtig, er worden soms hele vresleijk dingen over Nederlanders gezegd. Ik wil er niet te moeilijk over doen. Misschien is het zelfs wel goed voor ons om dit mee te maken. Ik voel me als een dikke Duitser in een kuil op het Egmondse strand.
Maar wat ik al zei over de verdeeldheid is waar. Zo groot als de verdeeldheid hier is, heb ik het trouwens elders nog niet meegemaakt.   
En ik dacht juist, veel antillianen hebben in Nederland gestudeerd, de koningin is hier ongelooflijk populair, ze hebben hetzelfde paspoort, het zal niet zo moeilijk worden om te intergreren. Nou, off all places, dat is het juist wel.

Jeroen 11/11/2006-3:32:23 PM
Ingrid,

Het lijkt me inderdaad goed om dit mee te maken, ik ervaar dus ook de weerstand soms. Wie oprecht probeert te integreren die loopt gewoon af en toe keihard met z`n neus tegen de muur op. Maar het werkt louterend vind ik, vooral als je de situatie omdraait. Ik denk heel vaak bij mezelf: dus zo heeft mijn vrouw zich dus gevoeld al die tijd in Nederland. Want werkelijk waar Ingrid, het is in Nederland echt net zo, alleen daar maakten wij deel uit van de meerderheid dus voel je het niet zo... De vergelijking met die Duitser in Egmond is heel erg raak! En wat bedoel je met `elders`, heb je ook min andere landen gewoond?

En ja...die koningin en dat buitenland: dat is alleen maar symboliek, dat zegt helaas helemaal niets over de band die men met Nederland heeft. En die Antillianen die in Nederland gestudeerd hebben: helaas zijn ze nog met een vergrootglas te zoeken...

Trouwens, in mijn laatste bijdrage heb ik helaas weer de naam van iemand anders gebruikt, de laatste bijdrage van Len was dus van mij, zucht...

JJ

Ingrid 11/11/2006-9:09:25 PM
Hoi,
Ik leer er inderdaad van. Het helpt bijvoorbeeld als je bij MacDonalds in het Engels bestelt, dan zijn ze aardiger dan als je Nederlands praat. Volgens mij is dit ook geen vorm van rascisme hier, die hollander-haat. het is meer een wereldwijd mechanisme dat men in een land een hekel heeft aan hun grootste broer, grootste handelspartner, of hoe je het ook wilt noemen. Nederlanders hebben moeite met Duitsers, Tjechen niets met Hongaren, Bulgaren niets met Roemenen, etc.
Hoe het ook is, ik hoop dat ik hier ooit mijn draai zal vinden en dat mijn draai dan ook ooit geaccepteerd zal worden. Ayo       

sint 11/12/2006-2:05:04 AM
De Anti zijn gastvrij vindt ik. Als je naar de kroegen gaan dan zie je wel dat ze samen mengen de Anti en Ned.Ik ben zelf een Anti en ga naar leuke tenten waar ik leuke Ned.mannen tegen komt.Lekker gezellig chillen.Vooral de vrijdagen.Mensen Curacao is lekker en gezellig en de mensen ook dus geniet van dit mooie eilandje,ik geniet iedere dag van mijn leven.

judith 11/12/2006-9:36:44 AM
hai ingrid
wij gaan over anderhalf jaar naar curacao./ Helaas duurt het nog ff.
Omdat mij man nu nog in het midden oosten werkt. En wil pas over in een grote vakantie van de kids. Ijk heb ook een dochter van bijna 9 misschien kunnen ze tzt wel samen leuke dingen doen :)ze houd heel erg veel van paarden en vind voor de rest ook alles wel leuk. Misschien kunnen ze dan wel smane naar die knutsel club hahah.
Maar goed helaas duurt het nog wel even. \Waar zit je op curacao? en waar zit zij op school? Misschien zien we elkaar eens .....

ingrid 11/12/2006-10:45:20 AM
Hoi,
Lijkt me leuk! Weet je al naar wat voor school je je kinderen wilt doen, ik heb vantevoren scholen geshopt, dus heb heel wat tips op dat vlak. Kan je een e-mailadres geven?

judith 11/12/2006-11:53:16 AM
hoi ingrid het liefst zou ik ze op het albert sweiter hebben. We willen een huis kopen ten oosten van willemstad. We zijn dus ook al aardig aan het rond shoppen. Mijn man gaat in maart alvast ff kijken bij wat huizen.Kan dan helaas niet mee :( de kids hebben dan geen vakantie.
Maar ik vind de schroeder school veel te duur voor twee kinderen. En wil ze wel goed onderwijs meegeven. Waar zit of zitten die van jou??
Mijn email adres is judithanmi@hotmail.com is tevens mijn msn.
Lijkt me reuze leuk iets van je te horen!!! tot sinas hahah

Len 11/12/2006-6:40:00 PM
nee uiteraard bedoelde ik volwassenen en niet een kind van 9 (ik heb een dochter van 10). Ik merk werkelijk waar niet veel van Hollander haat. Echt niet! Ik vind het eiland en de mensen geweldig en gastvrij. Misschien ligt het toch wel een beetje aan je eigen houding. Als je al dénkt dat je negatief benadert wordt, dan word je dat ook. Ik probeer te integreren en dat gaat prima. Natuurlijk zijn er wel voorvallen maar over het algemeen kan ik meer irriteren aan de Hollanders met hun grote mond en negatieve instelling ,dan aan de Antillianen hoor!

ingrid 11/12/2006-8:04:07 PM
Ik irriteer me aan niemand. Ik moet alleen tot mijn grote verbazing vreselijk wennen aan deze andere sociale cultuur. Thuis zegt iedereen op straat je gedrag, ook vreemden. Bij de bakker is het een gekakel niet te geloven, en op het schoolplein, ik kon daar wel uren staan beppen. Ik was eigenlijk de hele dag aan het praten. Hier is het zo stil, de mensen zijn erg gesloten en aan beleefdheidsglimlachjes doe ze niet. Als je hier zomaar iets tegen een vreemde zegt, kijken ze je heel raar aan. Maar dat wil niet zeggen dat het thuis beter is, het is hier gewoon anders. Ik zal mijn best moeten blijven doen. Ik ben hier trouwens pas negen maanden, ik hoop dat ik binnen een jaar de pincode van de Antillianen gekraakt heb.

nicole 11/13/2006-3:42:45 AM

Ik ben zelf een antiliaanse en woon in Nederland,en ik ben ook gediscrimineerd,maar ik heb mij opengesteld om de nederlandse cultuur te leren kennen,en ik vroeg mij af waarom sommigen zo discrimineerde,en ik vroeg ze er open over.
En nu,als iemand mij iets slecht zegt,dan kan ik beter begrijpen,waarom hij of zij uit frustatie dit uit.
Niet dat ik dat correct vind hoor.
En als je met ze omga,leer je ze ook beter kennen.
En ik weet nu hoe ik ze moet benaderen,sommigen zijn heel erg aardig.
Er zullen altijd een paar blijven die echt een hekel aan buitenlanders blijven houden.
Maar nu voel ik mij eindelijk een beetje thuis.
Omdat ik ze beter begrijp.
En ik denk dat ik dat ook op Curacao had,want daar noemden ze mij ook een Nederlander(dus ik ben dan geen antiliaan zeggen ze)...........omdat ik licht van kleur ben,en nu ik hier in Nederland woon.........ben ik (ook) een buitenlander.
Wel een beetje grappig,vind je niet?

Leer de Antillianen kennen,dan zal het wat makkelijker gaan.

Isa 11/13/2006-9:07:45 AM
Ingrid, ik geloof niet dat je ooit de code van Antillianen zult kraken. Anders heb je 1 van de mysteries van de mensheid opgelost.
Discriminatie bestaat overal ter wereld, in verschillende gradaties.

Ik heb jaren in Amerika gewoond als zwarte vrouw en daar wordt je pas echt gediscrimineerd, dus geen nare opmerkingen e.d., je wordt gewoon genegeerd, gepasseerd, geduwd, bedreigd. Ik heb jaren in Nederland gewoond, in grote steden en in kleinere gemeenschappen. In de grote steden groet met elkaar nooit, praatjes bij de bakker bestaan haast niet, iedereen heeft haast.
In de kleinere steden/dorpen zijn mensen wel anders (lees geduldiger en vriendelijker), maar als buitenlandse bleef ik altijd een buitenstaander. Dat is de werkelijkheid als je naar een ander land verhuisd.
Zelfs hier op mijn ``eigen`` eiland doen sommige Nederlanders hautain tegen mij en omdat mijn zoon veel lichter van kleur is en sluik haar heeft, wordt ik vaker dan gewild gevraagd of hij geadopteerd is.
De ``key`` is hoe je met dit alles om gaat. Ik zie discriminatie altijd als een probleem die de ander heeft.
Ik ga me nergens verdedigen of bewijzen dat ik WEL op bepaald niveau ben, ik leef mijn leven, kies lieve vrienden uit (in elk land waar ik woon) en probeer eruit te halen wat erin zit.
Hier op Curaçao kom je een eind als je wat woordjes papiamentu weet, positief iemand benaderd en gewoon interesse toont in de ander.
Neem een keer wat buurtkinderen mee naar de dierentuin, nodig je buren uit voor een BBQ, probeer aansluiting te vinden bij een lokale service club of vrijwilligersorganisatie, en lach vooral veel. Ik ben ervan overtuigd dat wat je uitstraalt, je ook terug krijgt. Knorrige mensen in de winkel, achter balies zul je altijd hebben, wij als Antillianen hebben daar ook ``last`` van.
Het zonnetje schijnt hier elke dag, laat jou zonnetje ook schijnen en niemand doet je wat.

Groetjes,

Isa
www.de-plantage.com

Len 11/13/2006-1:27:32 PM
Bon tardi i bon siman!

Het gekke is juist dat ik hier op het eiland versteld sta van de vriendelijkheid. Juist HIER begroet men elkaar op straat, in de buurt. In NL als ik mensen tegen kwam als ik mijn honden uitliet, knorden ze maar wat. DOe niet zo gek zag je ze denken.
Hier op Curaçao, groet echt iedereen je, zelfs als ik met mijn auto de wijk inrijd. Jongelui die langslopen en hun hand opsteken ter begroeting (terwijl ik ze niet ken). Kinderen die gedag zeggen... ik vind het top en vriendelijk. Begroet hier de mensen in hun eigen taal en een wereld gaat open!

Peter 11/13/2006-1:37:44 PM
Ben ik het helemaal mee eens. Ik ga `s morgens regelmatig een stuk lopen of fietsen en je blijft ``bon dia`` zeggen tegen mensen die je tegenkom. Maakt dus niet of je wel of geen Makamba bent kennelijk....

Peter 11/13/2006-1:41:56 PM
FF te snel ``save`` gedrukt.....dus, tegenkomT en maakt dus niet UIT of je wel of geen makamba bent. En ik ben het dus eens met Len. Zo, hehe...

judith 11/13/2006-3:54:59 PM
Ik denk idd dat het afhangt van je hoe zelf ben ingesteld. Ben jij vriendelijk dan zijn hun dat ook. Ik kan niet wachten om er heen te gaan!! er is overal wel wat denk ik dat is hier in nl. ook.
De Antillianen die ik hier in nederland ken zijn ook super en heel gastvrij. Dus daarom is het ook belangrijk om er zelf voor open te staan. Sommige gasten hier gaan ook heel erg kort door de bocht , en hebben bij tijd en wijlen ook een erg kort lontje.
Ik denk dat het daar allemaal wat relaxder is.
Ik denk als je een beetje papiamentu spreekt het ijs al snel gebroken is.
En Ingrid wil je me nog mailen voor de scholen ed. Zou het erg leuk vinden.:)

bon noche

Antixxx 11/13/2006-7:41:53 PM
Het is inderdaad waar dat veel Antillianen makamba`s benijden. Vooral de Antillianen die in Nederland hebben gewoond. Tegenwoordig zijn er veel op het eiland die in Nederland hebben gewoond. Dit komt omdat de Antillianen hier als tweederangs burgers worden behandeld. Als ik hier naar de Albert Heijn ga dan loopt heel vaak een portier achter me aan of hij gaat in de videocamera ruimte.

De enige merkbare zegen met makamba`s die ik hier heb is dat jonge Hollandse vrouwen gek zijn op negroide mannen. Dus ik word door hen wel goed behandeld.

Iets anders: ook de portugees/joodse gemeenschap op Curacao wordt regelmatig gehekeld en wordt niet gezien als yu di Korsou want ze ze hebben zich niet gemengd met de negroide ras. Terwijl iemand die van Suriname of St. Kitts komt haar kinderen worden wel yu di Korsou.

Nina 11/14/2006-4:23:28 AM
Even een aan/en opmerking voor Paris,

Ik praat het niet goed hoor wat er is gebeurd met jou kind, dat mag niet en het hoort ook niet.

Maar aan de andere kant moet ik bijzeggen, nu zie je en maak je de andere kant van hoe het ook kan gaan. Nu voel je hoe een Antilliaan zich voelt als ze in Nederland wonen, deze dingen maken ze dikwijls mee. Vooral rond de tijd van Sinterklaas je hoort niet anders van de kinderen, die je gewoon in je gezicht zwarte piet noemen, en je merkt dat de ouders helemaal niets zeggen of dat ze je aan kijken met een domme glimlach van och het zijn kinderen. Je ziet ook de kinderen jou strak aan kijken en zeggen tegen hun ouders: mama kijk een neger!

En dan denk ik ook bij me eigen, goh.. leer je kind manieren. Hoe vaak gebeurd dat niet in Nederland!!!! Weet je wat het is de Hollanders zijn meestal stiekem en hebben vaak een houding van hypocrieten. Ik als een Antilliaan wonende in Nederland (al 19 jaar) voel me nog steeds niet opgenomen hier. Ik heb gelukkig mij mondje wel bij. Maar een Hollander zou jou nooit zien als een vriend.Ik ben een heel gezellige en spontane persoon, ik pas me makkelijk aan. Ik heb m`n werk, dus je hebt je collega`s, (familie heb ik hier niet). Ik heb altijd gedacht mijn collega`s zijn mijn vrienden, dus ik had kaartjes voor een concert gewonnen, ik heel blij voor aan mijn collega`s willen jullie mee, weet je wat ze mij hebben gezegd: ga met jou vrienden! Nou ik kan jou niet vertellen hoe ik me op dat moment voelde, en het blijft hard.

Dat zijn maar enkele voorbeelden die ik jou kan geven, van hoe een buitenlander zich kan voelen in een andere land. Vaak alleen en telleurgesteld. Die pijn dat je hebt en dat je toch leuk moet blijven doen, want anders word je alleen maar depri. Ik noem het gevangen in een ander land. Je hoort nergens bij.

Maar Paris, ik hoop dat jij je wel over een tijdje je geluk kan vinden daar, en weet je: neem de ander zoals ze zijn, zo heb je zelf nog een leven.
Leer jou kinderen, zoals ik ook de mijne leren, iedereen is anders, neem de ander zo als ze zijn, we verschillen van kleur, maar we hebben ook een hart en zijn van vlees en bloed, maar ieder denkt anders, als je maar respect heb voor je zelf en voor een ander verbeter je de wereld.

Vaak is het ontwettendheid en bang voor iets wat wij niet kennen. Verdiep je zelf in de ander, probeer het te begrijpen.

Heel veel saludos,
Nina

Jeroen 11/14/2006-9:46:26 AM
Dit is een goede discussie vind ik, ik leer hier veel van. Gisteren zat ik met een delegatie van de gemeente Rotterdam aan tafel die graag wilden weten hoe ze met Curacaoenaars moeten communiceren, ook dan merk je weer hoe ingewikkeld dat eigenlijk is: met elkaar omgaan. Ik ben het roerend eens met Isa: je bent echt een hele meneer of mevrouw als je `de code` weet te kraken. Misschien moet je het niet eens willen, misschien moet je gewoon accepteren dat je altijd een beetje een buitenstaander blijft. Integreren is een proces volgens mij van een héééle lange adem, zeker hier. Dat groeten bijvoorbeeld: ik herken dat wel, maar ik zie het niet als pure vriendelijkheid. Dat is beleefdheid, een gewoonte, maar voor mij niet meer dan dat. Vriendelijkheid zit wat mij betreft in oprechte interesse in de ander, en dat ontstaat pas na jaren praten met elkaar. En verder is het helemaal niet zo zinvol om te denken in verschillen. Voorbeeld: het is gewoon niet waar dat de hechte familieband zoals die hier is in Nederland niet bestaat. Zoals Isa ook al zei: in kleinere dorpen en steden in Nederland kom je die band tegen, ik ken `m zelf heel goed. Als je dat aan een Curacaoenaar laat zien (zoals ik heb gedaan) dan ontstaat er automatisch begrip. In sommmige dingen zijn we namelijk helemaal niet zo anders. De andere kant van het verhaal is dat je altijd mensen zult hebben die onwetend zijn, niet willen leren en alleen denken in tegenstellingen. Die jou zien als het neefje of nichtje van Verdonk, de kolonisator, voor mijn part de slavenhandelaar. Ook hier ben ik het eens met Isa: geen aandacht aan besteden, heeft totaal geen zin en het kost je alleen maar energie. Gelukkig globaliseren we met elkaar: steeds meer mensen die hier wonen hebben ook elders gewoond en weten dus ook beter te relativeren. En ik ben ervan overtuigd dat als je eenmaal meegemaakt hebt wat discriminatie is, je je wel twee keer bedenkt om dat ook een ander aan te doen.

JJ

eric post 11/16/2006-8:26:14 AM
Om nog even terug te komen op het Mc Donalds voorbeeld, als je in Nederland ben wil je toch ook niet in het duits of frans aangesproken worden. Hier spreekt iedereen papiaments dus probeer ik het ook in het papiaments, daarmee begint het intergratie proces toch? Als je wat moeite doet zullen ze het alleen maar waarderen ook al lukt het niet helemaal. Meestal geven ze antwoord in het nederlands, maar heb ik het wel geprobeerd. Vindt het een hele leuke taal en een uitdaging om het goed te kunnen spreken!

Ingrid 11/16/2006-9:12:51 AM
Nederlands is hier een officiele taal!!!
En daarbij komt dat iedereen deze taal op school als voertaal heeft gehad.

``Bon tardi, een cola graag``, verstaan ze dus best, en omdat het een officiele taal is sta ik in mijn recht om zo te kunnen bestellen.
Het is juist bizar dat je een onofficiele taal moet spreken, waarin ze minder goed les hebben gehad, om aardiger gevonden te worden.

Maar ik pas me aan hoor, ik ben al drie cursussen papiaments verder.

Jeroen 11/16/2006-11:46:07 AM
Ingrid, je laatste zin is in tegenspraak wat mij betreft met wat je daarvoor zegt. Je past je aan, maar ondertussen wil je vasthouden aan iets wat ergens in de oudheid vastgelegd is en je vindt het `bizar` dat je een onofficiele taal moet spreken om `aardig gevonden te worden`. Sorry, maar wat mij betreft is het totaal niet belangrijk of iets officieel of onofficieel is: je gaat naar een ander land, je kijkt hoe de situatie is en je handelt ernaar, that`s it. Als je er iets minder rigide naar kijkt, wat minder hun vs. wij dan kan aanpassen heel leuk zijn, zoals Eric ook zegt.

JJ

Len 11/16/2006-12:31:26 PM
Beste Ingrid, ten eerste kan het geen kwaad om mensen in hun eigen taal aan te spreken. En dat is officieel of niet, toch echt het Papiamentu. Buiten dat, het gros van de bevolking hier, krijgt helemaal geen nederlands op school! Dat krijgen ze hooguit, met mazzel, een uurtje in de week, en verder is het onderwijs (op de Nederlands talig onderricht scholen na, en dat zijn er 4) helemaal in het Papiamentu. Of de mensen in NL of de mensen UIT NL (net zo erg) het ermee eens zijn of niet, het is een feit.
De oudere generatie spreekt vaak perfect NL. De leeftijd van 30 en ouder ook nog, de jongeren bijna niet. Maar leuk of niet, er wordt uberhaupt weinig Papiamentu meer gesproken in de stad, maar Spaans. Er is een grote bevolkingsgroep die geen NL spreekt, maar dus ook geen papiamentu! Die spreken Spaans, en ook dat is een doorn in het oog voor de Antilliaan! En terecht...
Ik spreek helaas (nog) geen Papiamentu op de basis dingen na. Maar ik wil het wel. Niet omdat iets moet, maar omdat dat een normale gang van zaken is.

Cindy 11/16/2006-1:34:07 PM
Ik ben toevallig op deze site terechtgekomen en deze discussietitel sprak me meteen aan. Nu ik een beetje heb gelezen, wil ik ook mijn duitje in het zakje doen. Dit onderwerp laat me namelijk nooit los. Sowieso gaat het bij mij snel prikkelen als er over 1 kam wordt geschoren bij het bespreken van dit soort onderwerpen. Onder alle bevolkingsgroepen van de wereld heb je van alles. Als een antilliaanse die op Curaçao is op gegroeid, met een Arubaanse vader (lichtere huidskleur en zoals er hier op het eiland wordt gezegd ``goed`` haar), erger ik me regelmatig hierover aan mensen uit alle windstreken, zowel mijn mede-eilanders als mijn koningsrijksgenoten. Ondanks alle stereotypes waarmee ik ben opgegroeid, bestaan er ook nog niet-luie Curaçaoenaars, vrijgevige Nederlanders en betrouwbare Surinamers. Wat ik probeer is om mensen als mensen te benaderen en te behandelen.
Ik ben op Curaçao opgegroeid en mijn beste vriendinnetje was een arabierse, maar voor ik in Nederland heb gewoond, wist ik niet beter dan Curaçao is een meltingpot en dat gemengde roots typisch is voor mensen van hier.
In Nederland werd ik meteen in een hokje gestopt en werd mij ook de hokjesgeest aangesmeerd. Ik was daar ook echt versteld over de ideeen die mijn studiegenoten hadden over de Antillen (had je al eerder een tv gezien, hebben jullie daar ook auto`s, wonen jullie in hutten, is er echt een brug van Curaçao naar Suriname). Wij hadden op school niet alleen topografielessen NL maar ook uitgebreide stedenbesprekingen gehad, zodat ik geïnformeerd naar NL ging toen ik ging studeren.
Nu ik weer terug ben op het eiland, moet ik mezelf soms bewust ervan weerhouden om te proberen iemand een labeltje op te plakken bij de eerste oogopslag. Maar door iedereen gewoon als mens te zien, geef je jezelf en de ander een kans om een eigen idee te vormen.
Wat er op Curaçao en Bonaire heel erg leeft is een `ons kent ons` gevoel en bepaalde (vaak minder goed opgeleide) groepen hebben een bepaalde minderwaardigsheidgevoel dat zich uit in haatspraak tegen vreemden, of je nou blank bent of niet. Die hele discussie die er laatst in NL was over de slavernij en de opmerking van het VOC, vond ik echt te belachelijk voor woorden. Ja, de slavernij was verschrikkelijk. Dat ontkent ook niemand. Maar met sprak erover alsof men het aan den lijve had meegemaakt, terwijl een deel van die bevolkingsgroepen liever onderstand trekken in plaats van op moeten staan om in de schoonmaak te werken. En dat zeg ik niet zomaar, in het afgelopen jaar heb ik 40 mensen op gesprek gehad waarin mensen maanden zonder werk thuis zitten al en ze slaan de baan gewoon af, omdat het te vroeg, te zwaar en 5 dagen in de week? is.
Daarnaast heb je ook een groot deel van de bevolking, waaronder ik ook behoor, die hard werk en vooruit wil, een studie is gaan volgen in NL, een goed gevoel van eigenwaarde heeft en zich prima redt in het nederlands, papiaments, engels en spaans.
Ik maak soms mee hoe asosiaal en onbeschoft mensen zich hier gedragen tegenover elkaar en ik schaam me voor beide kanten, want ik voel mezelf echt wat ik altijd aan buitenlanders vertel als ze vragen van waar ik ben, ik ben Nederlandse, maar lucky genoeg om op te groeien in het zonnigste gedeelte van het koninkrijk.
Om een heel lang verhaal dus kort te maken, ik ben het niet eens met de conclussie van het begin. Alle beide kanten valt er wel het een en ander te verbeteren en met vingers wijzen komen we niet veel verder.

dirk 11/25/2006-4:38:31 AM
``Nederlands is hier een officiele taal!!!
En daarbij komt dat iedereen deze taal op school als voertaal heeft gehad.

``Bon tardi, een cola graag``, verstaan ze dus best, en omdat het een officiele taal is sta ik in mijn recht om zo te kunnen bestellen.
Het is juist bizar dat je een onofficiele taal moet spreken, waarin ze minder goed les hebben gehad, om aardiger gevonden te worden. ``

dit is nou precies een voorbeeld van hoe het nou niet moet. met zo`n houding vraag je er wel een beetje om dat mensen afstandelijk blijven. Ook al is NL de officiele taal, iedereen die langer dan een dag op Curacao is weet dat alle communicatie (incl de officieele) in het papiamento verloopt.

Joan 11/27/2006-7:48:12 AM
Nederlandse kinderen op Antilliaanse scholen worden inderdaad soms gediscrimineerd door hun klasgenootjes, dat werd mij bevestigd door een aantal kinderen waarmee ik gepraat heb.
Als een van de weinige niet Antilliaanse kinderen in de klas ben je anders, dus vreemd. Het is ook een taak van de leekrachten om hierop in te springen en de kinderen uit te leggen dat het niet uitmaakt of je nu geel, blauw of groen bent. Helaas hoor ik van betreffende kinderen dat de meester of juf er helemaal niets aan doet, gemiste kans...
De ouders van deze antilliaanse kinderen willen allemaal intens graag dat hun kinderen nederlands spreken en schrijven zodat ze de kans krijgen om te kunnen studeren. Daarom laten zij hun kinderen ook naar een van de 4 nederlandstalige scholen gaan. Hiermee geven ze hun kind een belangrijke kans en hopelijk steken de kinderen uiteindelijk ook nog op hoe je met je medemens omgaat die er toevallig anders uitziet dan jij.
De nederlandse kinderen waarmee ik hierover sprak verlangen intens naar hun oude school in Nederland. Sommige anderen ``slaan`` zich erdoor heen, maar zijn niet meer het kind dat ze voorheen waren. Gelukkig heb ik ook van kinderen gehoord waarmee het uitstekend gaat en die niet meer terug zouden willen naar NL.

Wij wonen nu bijna een jaar op Curacao en heb een paar minder leuke ervaringen opgedaan, vooral in sommige winkels. Enkele winkels staan erom bekend dat ze niet-Curacaonenaars negeren of onvriendelijk behandelen en dat is echt niet prettig. De volgende keer dat je er komt wordt je door iemand anders geholpen en heb je juist een prima ervaring.
Er zijn ook winkels die nog een ander filliaal hebben waar men vriendelijk is tegen iedere klant, dan is de keuze zo gemaakt.
Voor het image van het eiland en voor de vele toeristen is dit helaas geen visitekaartje van klantvriendelijkheid.

Over het spreken van de taal: het is toch een uitdaging om er een paar talen bij te leren. Momenteel leer ik papiaments en spaans en daar heb je hier echt veel aan. Als je in staat bent enkele zinnen papiaments/spaans te spreken krijg je een totaal ander contact. Vooral als je wilt communiceren met degenen die alleen papiaments als instructietaal hebben ``genoten`` en niet of nauwelijks nederlands of engels spreken.

Tom 11/28/2006-3:11:14 PM
Helemaal mee eens, spreek de taal!!!!! en verdiep je in het leven van de antilliaan en probeer hun gedachten te begrijpen. De deuren zullen echt opgaan.... Antilianen zijn hele lieve mensen.....

Isa 11/29/2006-6:41:49 AM
Hallo allemaal,

Ik heb de indruk dat het het niet vanzelfsprekend is dat mensen je in winkels vriendelijker behandelen als je Papiamentu spreekt.
Zelf ben ik Antilliaanse en heb enkele keren per week te maken met balie-medewerkers/winkelpersoneel/horeca medewerkers die kennelijk geen plezier in hun werk hebben of iets dergelijks.
Ik spreek uiteraard Papiaments, maar dat is geen garantie voor goede service. Je hebt bedrijven die hun personeel echt goed trainen (denk aan de MCB bank, Pepsi) in service verlening en dat merk je duidelijk. Ga je echter naar het postkantoor of sommige winkels in de stad.... brrrrrrr... ze zien je liever gaan dan komen.
Mij hindert het niet zo, ik ga naar een winkel of bedrijf met een doel. Ik behandel mensen vriendelijk en als ze mij weer onvriendelijk behandelen blijf ik (meestal) kalm en soms zeg ik er wat van.
Gelukkig zijn er genoeg vriendelijke mensen in andere winkels en ik heb gemerkt dat als je een grapje maakt of iets persoonlijks (wat zitten jouw vlechtjes/nagels/etc leuk) dat ze dan helemaal smelten...

Tja, it`s a way of life. De vraag is of je er werkelijk iets aan kunt doen....

Groetjes,

Isa

Joan 11/29/2006-7:08:54 AM
Hoi Isa,
De houding die je beschrijft herken ik wel, en vat ik zeker niet persoonlijk op. Sommige personeelsleden staan echt met pijn en moeite op als er een klant binnenkomt en stralen dit ook uit.
De winkels die ik bedoelde negeren echter europese klanten, de eerste keer dat je dit gebeurt is echt een hele vreemde ervaring.
Als het vaker gebeurt leer je er wel omgaan, ook zoals jij al beschreef door vriendelijk te blijven en een compliment te maken.
Pas hoorde ik de redenatie dat sommig winkelpersoneel huiverig is om nederlands te moeten spreken omdat ze het niet goed kunnen. Dit zou een van de redenen zijn waarom men er tegenop ziet om je te helpen. Kan dit kloppen?
Overigens zijn het incidenten hoor, meestal gaat het prima.

yvon 11/29/2006-7:35:47 AM
natuurlijk verstaan ze wel de taal , maar denk dat het gewoon leuk overkomt dat je je wil verdiepen in hun taal en levenswijzen , ik heb jaren in een supermarkt gewerkt waar veel duitsers kwamen en ik kon de duitser die zijn best deed om nederlands te praten meer warderen dan degene die het niet deed

angel 2/12/2007-8:39:25 AM
Goh , heb toch een paar nederlanders gevonden die de moeite nemen om zich aan te passen.

schaam me dood voor mijn eigen ras.

IK nederlands neeeeeeee ik kom uit venezuela.

Pitbul 2/12/2007-12:35:53 PM
Antillianen willen niet eens dat we integreren ze blijven liever met eigen volk. Lijken net wel Nederlanders in Nederland.

olga 2/12/2007-6:32:44 PM
super vrouw ontmoet, ik zat zonder benzine ,ben een willekeurige kapperszaak binnengelopen waar gelijk een dame die gekapt werd haar telefoon pakte,,kortom uiteidelijk heeft ze me thuis gebracht, dus er zijn hier wel degelijke hele sociale mensen ,ik heb er gelijk een vriendin bij

Stepan 2/13/2007-7:22:56 AM
Je kan niet integreren als het Curacaose volk dat niet wil..

Ronald 3/18/2007-8:35:04 PM
Dit blijft een thema zonder einde.

Maar, als gekleurde antilliaanse nederlander, die zelf 18 jaar in NL heb gewoond, kan ik zeggen dat je het allemaal zelf in de hand hebt. JIJ doet het, ook het meisje van 9! Als nederlanders zich blijven afzonderen en niet met lokalen omgaan, zullen die nederlanders altijd het gevoel houden dat ze niet integreren. Dat zijn de nederlanders die precies ervaren wat vele antillianen in NL voelen. Ik heb dat nooit gehad in mijn NL tijd. Ik heb me immers geintegreerd en had over het algemeen hollandse vrienden en kennissen.

Dus, sluit je niet op in Jan Sofat of in je SUV en doe niet uit de hoogte als je de MC Donalds binnen loopt, maar open je bek en zeg BON DIA tegen de antilliaan en je zal zien wat er gebeurt! Ik heb momenteel een hollandse stagiair voor me werken en deze jongen heeft in een paar weken het hart van alle medewerkers veroverd (antilliaan en hollanders). En weet je waarom? Hij zegt vanaf het begin Bon Dia en op maandag zegt hij ook nog Bon Siman. En hij is niet bang om met de antilliaan om ta gaan.

En by the way, kinderen blijven kinderen en waarschijnlijk zijn ze onaardig geweest tegen dat hollandse meisje, puur uit door generaties overgedragen jaloezie en nijd. Vergeet niet, dat je blanke hollander het eiland binnenkomt met een voorsprong die wij als antilliaanen niet hebben in NL! Vaak heeft papa of mama al een goede baan, voordat ze op het eiland arriveren en wonen ze in een goede buurt. Ik ben nog geen blanke hollander tegengekomen in een volkswijk als Koraalspecht of Brievengat. Dus, val me niet aan op de net gedane uitspraak! Het is eenmaal zo. En helaas, roept dit bij sommige lokale mensen, ook kinderen, een negatieve energie op. Maar, probeer dit te begrijpen door je te verdiepen in de geschiedenis van blanke nederlanders op Curacao. En dan zal je begrijpen waarom sommige mensen HELAAS nu nog blanke nederlanders discrimineren op Curacao. Vraag een keer naar de geschiedenis van Julianadorp of Emmastad en hoe daar ECHT apartheid bestond. Het was walgelijk! Maar, tegenwoordig zou ik er zo een huis kopen, omdat ik het als zwarte antilliaanse nederlander nu kan en de wijken prachtig vind. Zag vanmiddag toevallig een huis wat ik zou willwn kopen. Time goes on and we change! Some of us do not unfortunately.

Groetjes allen. Geniet van Mambo, Zanzibar, Blue Bay en Cas Abou, maar ga af en toe ook naar Awi Playa (Piscadera), Surf en Turf (Mari Pampoen), Playa Knip en durf een keer bij de Plaza Biuw te lunchen tussen de antillianen. En als je kinderen hebt, vraag een keer de kinderen van je gekleurde buren of je huishoudster om iets leuks te doen. Als die kinderen blij naar huis gaan, heb je gelijk ook de ouders als vrienden!

Rien 3/19/2007-11:35:45 AM
Deze Makamba geeft je groot gelijk. Probeer jezelf ook eens aan te passen aan de Antilliaan, je bent toch op ``hun`` gebied? Een simpel ``Bon dia, kon ta bai?`` doet inderdaad wonderen.

En nee, ik spreek niet of nauwelijks Antilliaans maar probeer het wel een beetje (heb ooit een snelcursus gedaan). Ik heb in mijn jeugd 5 jaar op Curacao gewoond (inderdaad, als kind van een vader met een goede baan zoals in het vorige bericht zo netjes omschreven) en iedere keer als ik er voor vakantie terugkom (zo eens in de 5 jaar) haal ik mijn snelcursusje weer van stal... ;-)

<Terug naar Overzicht>

Antwoord
Naam Uw IP Adres wordt opgeslagen wanneer u een boodschap achter laat.
Titel
Antwoord
Deltaworks Webdesign

copyright 2007 by Deltaworks Inc.