Nog een vraag die nu ineens even naar binnen plopt...
Ik heb hier een eenmanszaakje (ontwerp en verkoop sieraden) en wil daar uiteraard niet
mee stoppen als we op beautiful Curacao gaan wonen, ik weet zeker dat de inspiratie daar
alleen maar zal toenemen...
Ik heb net de website van de chamber of commerce bezocht, maar heel veel info staat daar
helaas niet op.
Bestaat daar de vorm eenmanszaak wel? En is het daar net zo makkelijk geregeld als hier?
Ik haal mijn materialen uit heel de wereld en verstuur mijn sieraden (per post) naar vele uithoeken. Hoe is de post op Curacao?
Ik heb begrepen dat de omzetbelasting maar 5% is?? (Las ik dat echt goed of was het wishfull thinking? :-) En weet iemand misschien hoe het zit met invoerrechten en douane e.d. (ivm. de materialen)?
Graag jullie hulp, of misschien een linkje naar een website?
Je kunt makkelijk hier een eenmanszaak (propietorship) inschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Omzetbelasting is inderdaad 5%, maar je moet ook inkomstenbelasting en winstbelasting afdragen. Voor de exacte percentages moet je contact opnemen met de Belastingdienst:
Inspektie der Belastingen; .................................
..Regentesselaan z/n................................734-2555
Invoerrechten varieren van de materialen van 0 tot 27% procent. Hiervoor kunnen ze je bij de douane informeren:
Inspektie der Invoerrechten en Accijnzen; ..................
..Sha Caprileskade..................................434-5300
Neem even de tijd en bel even (desnoods via BelPiraat o.i.d om de kosten te drukken). Maar laat je goed informeren om nare verrassingen te voorkomen.
Kijk even op www.zakelijkcuracao.nl
http://www.sba-curacao.com/home_ned.htm
http://www.antillenhuis.nl/curacao.php
Beste Peetje,
De enige manier om een eenmanszaak in te schrijven op de antillen is dat je ook geboeren bent op een van de eilanden, zoniet dan moet je een NV of BV oprichten met jou als Directeur en dan ben je ook gelijk in het bezit van een vestiging en werkvergunning.
Overegengs het kost wel +/- NAfl 2500,00 voor de notarieele akte en dan moet je NAfl 10.000,00 aan aandelen storten in de BV