Curacao Forum

Curacao Forum Dr. Albert Schweitzerschool

Dr. Albert Schweitzerschool IP: x
rudy 9/9/2006-12:40:13 PM
hallo wie weet wat de voertaal is op deze school?
Is het een goede school wie weet er wat of heeft met deze school ervaring????

RE: Dr. Albert Schweitzerschool IP: x
Peter 9/9/2006-12:50:39 PM
De instructietaal (dus voertaal) op deze school is Nederlands. De school staat goed aangeschreven.

rudy 9/9/2006-2:00:07 PM
Bedankt Peter dus er zitten ook Nederlandse kinderen op die geemigreerd zijn? Heb er geen ervaring mee maar is het onderwijs of beter gezegt sluit het een beetje aan op het nederlandse onderwijs?
Anders is de overgang zo groot. Kan veel vinden over de schroederschool maar ik vind m wel aan de dure kant. Zon 4000 euro per jaar per kind:(
En heb gelezen dat het bij de Sweiterschool veeeeeel minder is.

Peter 9/9/2006-2:25:58 PM
Albert Schweitzer sluit goed aan op het Nederlands onderwijs. De vele Nederlandse kinderen die op deze school zitten, zijn hier voor onbepaalde tijd (oftewel geemigreerd). Schroder is meer voor kinderen van tijdelijk uitgezonden ouders. Kosten op de Schweitzer zijn op jaarbasis enkele honderden NAF`s. Scheelt dus enorm.

rudy 9/9/2006-3:27:37 PM
bedankt Peter voor de info

rudy 9/10/2006-4:08:07 PM
Hallo peter
Is het makkelijk om je aan te melden op die school?
Ik heb gehoord dat er een enorme wachtlijst is weet jij daar meer over?
En heb gelezen op die website onder aanmelding dat je twee soorten leden hebt.de zogeten o en e leden.
Heb er geen verstand van vond het maar een moeilijk verhaal.
Over doopbewijs enz Nu zijn onze kinderen niet gedoopt mogen ze dan wel naar die school?
Hoop dat jij wat meer weet.

Isa 9/10/2006-4:32:45 PM
Hallo Rudy,

Er is jaarlijks een inschrijfdag voor leerlingen van de kleuterschool en onderbouw. Er zijn altijd veel meer aanmeldingen dan er plaatsen zijn, dus er zijn regels waar je kind aan moet voldoen om een hogere plek op de lijst te krijgen. De Albert Schweitzer is een Protestant Christelijke school, dus leden van deze kerk hebben voorrang. Daarna kinderen die al een broer/zus op deze school hebben zitten, daarna als de ouders in de buurt wonen/werken. Pas als deze kinderen zijn aangenomen, komen de NIET leden aan de beurt. Maar je kinderen mogen natuurlijk naar de Albert Schweitzer, er zitten daar veel niet-protestante kinderen. Het klinkt moeilijker dan het is - onze zoon is niet protestant, heeft geen broers of zussen op die school en we werken niet in de buurt. Toch is hij vorig jaar aangenomen op de kleuterschool. Het kan dus wel. Ik zou wel met hun mailen om te vragen hoe het zit als je je vanuit Nederland wilt inschrijven.
Succes!

Isa
www.de-plantage.com

rudy 9/11/2006-1:58:48 PM
in welke straat zit deze school?
Of in welke wijk? lagere school dus niet het vmbo

Isa 9/11/2006-2:33:05 PM
Rudy,

Albert Schweitzer Basisschool; .............................    
Salinja z/n.......................................465-4811

Dus in de wijk Salinja, heel erg centraal.

Isa
www.de-plantage.com

rudy 9/11/2006-2:52:09 PM
is dat bij julianadorp?

Isa 9/11/2006-4:38:34 PM
Rudy,

Niet echt. Enige Nederlandstalige school in Julianadorp is Schroeder. Wel een hele goede, maar dure school.
Heb je een kaart van Curaçao? Dan moet je Salinja ten oosten van Willemstad zoeken.
Voor Albert Schweitzer moet je dan elke dag over de grote brug (Julianabrug), veel files e.d. Of je kunt overwegen om je in te schrijven bij het Marnix college (omgeving Emmastad, Groot Kwartier), dat is ook een Nederlandstalige school, ook Protestant Christelijk en dichterbij Julianadorp dan het Albert Schweitzer.

Isa
www.de-plantage.com

gunior 9/15/2006-2:28:35 PM
wij gaan ook emigreren naar curacao ik zoek gewoon een lokale school
voor mijn kinderen
maar nou heb ik gehoord dat je geen lange haren mag hebben op school
en ik heb een zoon met hele lange mooie haren moeten die afgeknipt worden
en wie weet een school waar het wel mag

alvast bedankt
waronwheelz@hotmail.com

rudy 9/22/2006-10:24:26 AM
hoort het marnix college bij de albert schweiter?
en zitten daar ook nederlandse kinderen op? Anders is de overgang misschien voor de kids zo groot.dus fifty fifty?? weet iemand dat misschien?

frits 10/28/2006-2:42:44 PM
Ja, rudy, de marnix maakt deel uit van het Verening van Protestantse scholen samen met de Albert Schweitzer.
Er zitten er genoeg nederlandse kinderen, een vriend van mij is dit jaar ook geemigreerd en zijn 2 kinderen hebben zich makkelijk aangepast aan de albert schweitzerschool

rudy 10/29/2006-3:59:16 AM
Hai frits ea. Was het makkelijk om de kinderen daar aan te melden? Hier gaat het heel simpel:) En zijn ze halverwege een schooljaar naar school gegaan daar? Of met een nieuw schooljaar begonnen. Zou de albert Schweitzer ze ook alvewegen een schooljaar aannemen? Hoor hett wel

astrid 10/30/2006-9:38:41 PM
hi,
Albert Schweitzerschool schijnt de beste school van het eiland te zijn. Heel moeilijk om je kinderen erop te krijgen, er zijn wachtlijsten. School is naast macDonalds in salina, heeft een enorm en leeg schoolplein en overvolle klassen. Maar wel zeer goed Nederlandstalig onderwijs. Het is bij niet gelukt mijn kinderen te plaatsen, ook niet met een brief van het bedrijf.
De school in Julianadorp is een van de vier (?) privescholen. Een stuk duurder. Deze school is onderdeel van NOB (Nederlands onderwijs in het buitenland), met Nederlandse citotoetsen enzo. Op deze school zitten voornamelijk Nederlandse kinderen, en hele veel daarvan zijn marinierskinderen. De school is nogal vrij qua leersysteem en de kinderen zijn onderling nogal ruig, en luisteren niet zo goed naar de leraren (dit baseer ik op een ochtendje kijken in de klassen, misschien hadden ze allemaal een offday, wil niemand vals beschuldigen, maar ik ben me helemaal te pletter geschrokken).
Realiseer je svp voordat je gaat dat het hier op de scholen een stukje harder is. In NL heb je speciaal onderwijs voor de moeilijkste kinderen, hier is dat ook wel, maar er zitten hier veel meer probleemgevallen gewoon bij je kind in de klas.

rudy 10/31/2006-8:46:27 AM
Hallo astrid
wat was de reden dan dat ze er niet terecht konden? waren ze te laat ingeschreven of zo of was het bv midden in een schooljaar? of woon je er te ver uit de buurt? heb wel begrepen als je er dicht in de buurt woon je eerder word aangenomen of niet? want die inschrijving begint in febr maart al geloof ik.

astrid 11/1/2006-11:34:51 PM
We waren er begin januari om ons in te schrijven voor vanaf april. Is niet gelukt, omdat in de klas van mijn zoontje geen plek was, dat scheelt per klas dus. Ik zou het ALTIJD proberen als ik jou was. Ik hoor ook dat je aan het begin van een schooljaar nog nieuwe kansen hebt, omdat sommige mensen toch niet zijn komen opdagen.
Ik vond het toen niet zo heel erg, omdat ik dacht dat we in de Schroederschool (Julianadorp) een hele goede reserve hadden gevonden. Ik heb ook gehoord dat er een klein priveschooltje is in de buurt van Jongbloed, dat best nog te betalen is.

Maar first things first. Wat voor school past bij jouw kinderen? Kunnen ze overal wel aarden, of (zoals die van mij) alleen in een kleinschalige en rustige omgeving? Ik had, ondanks het ongetwijfeld supergoede onderwijs, zeer sterke twijfels bij dat enorme kale schoolplein. Waar was de gezelligheid? Is er controle? Gaat mijn kind dan niet stiekem gepest worden? En er zijn daar volgens mij wel 33 leerlingen per klas, zonder airco. En denk ook eens na over de schooltijden. Sommige scholen zijn al om 12 uur uit. Zie je dat als een fantastische bijkomstigheid voor je kinderen of komt je werk in de knel?
Ga je ooit weer terug naar NL en is het Nederlands en aansluiting erg belangrijk? Er zijn ook twee Amerikaanse scholen. Leren ze Engels spreken, kan ook een voordeel zijn.

Een schoolkeuze is superbelangrijk want als het mis gaat, heb je ook narigheid thuis. En zoveel scholen als er zijn, zoveel meningen zijn er. weet wat bij je kinderen past.
Directrices kunnen zulke leuke praatjes hebben, en de bedoelingen kunnen zo goed zijn, maar het hangt uiteindelijk altijd af van die ene juf die er een heel jaar voor staat en de sfeer die daaruit ontstaat.

astrid 11/1/2006-11:36:40 PM
heee.. ik bedenk me net.. hebben wij niet al eens eerder gemaild? Ben jij RudiXXX ? Je zou toch per september komen? Ik was je email kwijt.

Isa 11/2/2006-7:01:06 AM
Astrid, wat heb je dat goed samengevat.

Het is precies het gevoeld dat ik kreeg toen ik onze zoontje ging inschrijven bij de Albert Schweitzer - een hele grote schoolplein met bomvolle klassen. In de pauze renden en vochten de kinderen door elkaar heen en de juffen zaten in de schaduw. Ik weet dat een rustige omgeving voor mijn kind beter is (verschilt per kind), dus hebben wij hem naar Trudy`s Prive School in Emmastad gestuurd. De beste beslissing die we konden nemen.
Hij is overigens wel aangenomen op de Albert Schweitzer, dus de beschikbaarheid varieert enorm van klas tot klas.

Groetjes,

Isa

rudy 11/2/2006-7:39:59 AM
neej ik ben niet die rudi die jij kent helaas..
maar wat moet ik voorstellen met bom volle klassen? meer dan 30 kinderen per klas of zo?
een van ons hoeft er maar 2 jaar te zitten die gaat dan naar de middelbare school.
de ander moet dan nog 4 jaar.
Ze zitten nu op een school van ongeveer 270 leerlingen.
het zijn gelukkig makkelijke kinderen die wel van zich af kunnen bijten en ook makkelijk kunnen aarden. we hebben ons huis pas verkocht en naar een andere stad verhuist. ze zitten nog wel op hun oude school maar als ik zie hoe makkelijk ze hier nieuwe vriendjes maken lijkt me dat niet zon probleem.
Maar ik denk dat er op iedere school wel wat is de ene is vind je zelf ook veel leuker dan de ander dat is hier ook. en dat zal daar denk ik wel niet anders zijn.
en kinderen hebben die voorkeur ook.
Goede aansluiting vind ik wel erg belangrijk.
de oudste kan erg goed leren en is ook heel leer gierig.
Als op het moment blijkt dat ze iets heel specifieks gaat studeren over een jaar of 10 we dan misschien wel terug gaan naar nl.
Ze wil namelijk dierenarts worden, dat wil ze al vanaf dat ze kon praten, dus we zullen zien. \De tijd zal het uitwijzen.

isa 11/2/2006-8:01:39 AM
hee isa,

Mijn kinderen gaan nu naar ISC, ook in Emmastad. Over wat voor school heb jij het? Ik heb daar nog nooit van gehoord! Mijn kinderen gaan helemaal niet lekker op isc, er zitten echt hele nare kinderen tussen. Dus stielkm denk ik al aan een andere school. Hoeveel leerlingen per klas, is er toezicht in de pauzes, wat is de voertaal?

Isa 11/2/2006-9:50:46 AM
Mijn zoon gaat naar Trudy`s Prive School (groep 1 - 3).
http://www.dekleuterschool.com/
Voertaal is Nederlands, maar ze leren ook Engels en Papiamentu. 12 leerlingen per klas; echt een heerlijke school!

Isa
www.de-plantage.com

astrid 11/5/2006-7:38:09 AM
Hi Isa,
Het ziet er inderdaad leuk uit. Heb je ook al verder gekeken Heb je al een keuze gemaakt voor een school als je zoon geen kleutertje meer is?

Isa 11/5/2006-3:28:52 PM
Hallo Astrid,

Ja hoor, de eigenaresse is aan het overwegen om verder te gaan met groep 4 en 5, maar zo niet, krijgen ``haar`` leerlingen aansluiting bij het Johan van Walbeeckschool. Maar voorlopig houden we hem lekker daar, hij gaat met sprongen vooruit, leert graag, gaat graag naar school en ze houden zijn ontwikkeling precies bij (heb je met kleinere klassen).
Hoe oud zijn jouw kinderen?

Isa

astrid 11/5/2006-5:54:34 PM
9,7 en 3. Te oud dus voor groep vier en vijf. Wat hun school betreft, zou ik hardhollend naar Nederland terug willen. Wat de rest betreft bevalt het hier uitstekend. We gaan gewoon nog even doorzetten op deze school, en maken tegen het eind van dit schooljaar de balans op. En verder wil ik alleen maar aan vrolijke dingen denken. Heb je Borat al gezien?

Isa 11/6/2006-9:48:57 AM
Had ik maar de tijd om Borat te zien....pfff. Vrije tijd is bij ons ERRRUG schaars en dan rennen we meteen naar het strand :-)

Misschien is Trudy iets voor jullie kleinste?

By the way - the Albert Schweitzer kleuterschool is deze dagen dicht i.v.m. asbest gevaar. Heb je DAT weer....

Brigitte 11/7/2006-6:06:43 AM
Hai Isa ik had een vraagje azn jouw: Trudy`s Prive School wat zijn daar de kosten van? Ik ga volgend jaar stage lopen op Curacao en neem mn kleine mee van 5 jaar tegen die tijd 6.

Brigitte 11/7/2006-6:06:43 AM
Hai Isa ik had een vraagje azn jouw: Trudy`s Prive School wat zijn daar de kosten van? Ik ga volgend jaar stage lopen op Curacao en neem mn kleine mee van 5 jaar tegen die tijd 6.

Isa 11/7/2006-7:22:24 AM
Hoi Brigitte,

Goedkoop is het zeker niet - ca. 450 ANG per maand. Maar als je ziet wat je ervoor terugkrijgt, is het dubbel en dwars terug verdiend. Stuur hun even een mailtje voor verdere informatie, ze zijn super attent en vriendelijk.

Groetjes,

Isa
www.de-plantage.com

neetje 1/31/2007-1:11:50 PM
ik vind asc een goede school maar te duur!die school had me veel geholpen met nederlands.

John, 2/4/2007-11:16:39 AM
hoi,
wij zouden eind dit jaar emigreren naar curaçao. en de 3 kleinsten, Bieke 10j, Sam 6j en lisa 3j zouden daar dan ook naar school moeten gaan. Nu de reden waarom we jullie komen vergezellen op dat kleine eilandje, is omdat ons Bieke een ziekte heeft aan het netvlies en daardoor blind gaat worden. daar het bij jullie veel lichter is, worden haar oogjes minder moe, dus minder snel achteruitgang. door deze aandoening heeft zij een totale ontwikkelingsachterstand en gaat hier in België naar een BO-school. HELP... zijn die daar ook?? of zijn we verplicht om een prive leraar aan te nemen. en natuurlijk voor onze 2 andere spruiten info voor een goede school. wij gaan naar omgenving Jan Kok.
groetjes

john,Carla&Co 2/4/2007-11:17:36 AM
hoi,
wij zouden eind dit jaar emigreren naar curaçao. en de 3 kleinsten, Bieke 10j, Sam 6j en lisa 3j zouden daar dan ook naar school moeten gaan. Nu de reden waarom we jullie komen vergezellen op dat kleine eilandje, is omdat ons Bieke een ziekte heeft aan het netvlies en daardoor blind gaat worden. daar het bij jullie veel lichter is, worden haar oogjes minder moe, dus minder snel achteruitgang. door deze aandoening heeft zij een totale ontwikkelingsachterstand en gaat hier in België naar een BO-school. HELP... zijn die daar ook?? of zijn we verplicht om een prive leraar aan te nemen. en natuurlijk voor onze 2 andere spruiten info voor een goede school. wij gaan naar omgenving Jan Kok.
groetjes

Mark 3/21/2007-9:33:20 AM
Hallo John, Carl en kids.

op curacao hebben ze geen enkele vorm van speciaal onderwijs. Ik heb stage gelopen op de schroederschool en ik heb de ervaring dat daar voldoende begeleiding gegeven kan worden, aan kinderen met een leerprobleem. Er zijn drie Intern begeleiders een remedial teacher die extra onderwijsondersteuning kunnen geven. Ook is er per groep een stagiaire aanwezig. Verder zit iedereen in kleine klassen van max. 23 leerlingen.

Omdat Bieke 10 jaar is ( en waarschijnlijk in groep 6 zit) is het belangrijk om te weten dat er 3 groepen zes zijn met 20 leerlingen per klas. En alle groepen hebben 1 vaste leerkracht.
In groep 7 geeft een Intern Begeleider 2 dagen les aan de groep. Er zijn 2 groepen 1.
Extra is dat er tegenover de Schroederschool een voortgezetonderwijs zit: Verpuchi College. Die heeft dezelfde Onderwijskundig directeur als het Verpucci College. Dat is makkelijk als Bieke naar het voortgezet onderwijs gaat.
Bovendien is het makkelijk kinderen ophalen, want de 2 scholen beginnen en eindigen op dezelfde tijd (7:30 - 12:30)

De schroederschool is een Nederlandse school waar veel kinderen op school zitten van ouders die uitgezonden zijn. Daarbij komt dat het dus een goed ontwikkelde school is (2 gymlokalen, 1 PEUTERSPEELZAAL voor Lisa, 3 kleutergroep, 14 groepen t/m laaste leerjaar, 1 bibliotheek, 1 computrlokaal met 20 computers, 2 computers per lokaal.
U kunt begrijpen dat de Schroederschool wel wat kost: 1000 NAF per jaar per kind. Maar dat is vergeleken met Nederland net zo duur. 1000 NAF komt neer op 450 euro.

Bij de school zelf zit een peuterklasje. Makkelijk voor Lisa. Regels zijn hetzelfde als in België/ Nederland.

De schroederschool ligt in Julianadorp. Een rustige/ veilge villa wijk. Dat is makkelijk te berijken via de hoofdweg. Ook ligt er een goedkope supermarkt/tankstation op de route waar veel van de ouders gebruik van maken.
Jan Kok en Julianadorp liggen een stukje van elkaar vandaan. Maar ik ken ouders die met elkaar meerijden en nog van verder komen.
De directie (2 mensen) wonen ook in Julianadorp. De onderwijskundig directeur woont op 500 meter van school. De financieel directeur woont tegenover de school.

Ik heb genoeg verhalen over de schroederschool dus vraag maar als u nog meer wil weten.

Groetjes van Mark, stagiaire van 2006- begin 2007 in groep 7.

Peter 3/21/2007-11:42:17 AM
Beste Marc,

OF de Schroederschool is drastisch in prijs gedaald OF je bent een nul vergeten achter het bedrag wat je hebt genoemd. Naar mijn weten kost de Schroederschool een slordige NAF 13.000,- per kind per jaar !!!! OF je bedoelt natuurlijk NAF 1000,- per maand.

Peter 3/21/2007-1:08:42 PM
Beste John, Carl en kids,

De topic is begonnen met de Albert Schweitzer. Dit is in ieder geval beslist voor de andere twee kinderen een goede school. Als je namelijk van plan ben te ``emigreren`` ofwel je hier permanent wilt vestigen, is het ook wel een prettig om min of meer te integreren in de Curaçaose samenleving. Op de AS-school wordt Nederlands als instructietaal gebruikt en de onderwijsmethoden zijn Nederlands, maar kinderen leren ook van alles over de Nederlandse Antillen en specifiek Curaçao. De Schroederschool is 100% Nederlands, dus feitelijk een exacte kopie van een basisschool in Nederland. Kinderen op de Schroederschool zijn in de regel dan ook van tijdelijk op Curaçao verblijvende ouders, zoals de marine, het bankwezen en dergelijke (meestal 3 jaar). Vaak wordt deze school dan ook betaald door dit soort instanties. (vaak belastingcentjes uit NL dus.....) Verder geen slecht woord over de Schroederschool, maar als je je hier permanent wilt vestigen is dit niet een voor de hand liggende keuze. Voor Bieke zou ik het niet direct weten, maar ik kan uiteraard een en ander voor je navragen.

Mak 4/7/2007-5:28:14 PM
Hallo John, Carl en kinderen.

Heeft u al gekeken bij de Marnix School?? Die wordt door de Schroederschool, Schweitzer en het Buitenlands Onderwijs Orgaan van Nedrland hoog aangeschreven..

Groeten Mark

birgit 4/12/2007-4:51:27 PM
beste mensen, ik heb 3 kinderen en wil op curacao gaan wonen. mijn kinderen zitten op een vrije school en zoek op curacao ook een school die enigzins aansluit op dit onderswijs type. weet iemand een fijne basisschool waar nederlands als voertaal wordt gebruikt.

Truus 4/14/2007-9:03:52 PM
Albert Schweitzer en marnix maken deel uit van de VPCO (Prot.Chr.Onderwijs) en hebben ook een afdeling met speciaal onderwijs. Ipv speciaal onderwijs kan je een kind die dat nodig heeft ook naar de Schroeder sturen. Die hebben wel de middelen voor extra aandacht en een prijskaartje van 1050 per kind per maand.

barbara 4/15/2007-3:52:13 PM
Hallo allemaal ! Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog maar net begonnen ben om me te verdiepen in het onderwijs op Curacao. We hebben twee zoontjes ( 6 en 1 1/2 ) en zijn op zoek naar een geschikte school voor de oudste. Verder zijn we ons ook aan het orienteren op het woonvlak en ik hoop deze twee samen te kunnen combineren.We proberen dus in de buurt van de evt.school te gaan wonen zodat we inderdaad niet het hele eiland hoeven over te crossen in alle vroegte. Ik vind het persoonlijk ewrg belangrijk dat er geen overvolle klassen zijn op een school en dat er goede controle is op de kinderen tijdens speelkwartieren etc. Onderwijs zou ik het liefste gecombineerd willen zien in het Engels en Nederlands ( zeker voor de toekomst ) Ik ben zelf in het buitneland opgegroeid en ben twee talig opgevoed en heb daar positieve ervaringen mee.Airco in de lokalen vind ik ook een pre. Op die manier kunnen de kinderen zich beter concentreren, want in de warmte je moeten concentreren is na verloop van tijd gewoon heel erg vermoeiend.Ik hoop op dit forum een aantal nuttige tips te mogen krijgen van jullie ,waar ik mee verder kan.
Alvast bedankt.
Groetjes, Barbara

Mark 4/15/2007-4:19:08 PM
Hallo Barbara,

op de Schroederschool (julianadorp) zijn in elk lokaaltje die je kunt vinden een airco aanwezig. in elke klas zitten maximaal 24 kinderen.
Als er in de klas kinderen zitten die extra aandacht verdienen wordt het maximum aantal kinderen in die klas minder.
Julianadorp is een rustige villa wijk. Woonplek in Julianadorp is er nauwelijks, maar doordat het dicht bij Willemstad (10 min) ligt, ligt het vrij centraal.
De Schroeder is Nederlandstalig en geeft ook Engels les, maar geheel volgens het Nederlands systeem: uitspraak is het belangrijkste. Veel nadruk ligt hier op tijdens de lessen. Ook is er voor groep 6,7,8 een juf die engels geeft.

Kijk even op de site van de Schroederschool: www.schroederschool.com

Maar ook bij de Albert kunt u terrecht.

Extra voordeel van schroederschool: er is een kinderdagverblijf voor uw jongste zoontje. Deze is 4 dagen per week open.

Meester Luuk 4/16/2007-11:24:30 AM
Hallo iedereen,

Laat ik me ook maar eens mengen in het beantwoorden van de vele vragen. Zeg maar meester Luuk, ik ben nu zo`n 7 jaar werkzaam als leerkracht op de Dr. Albert Schweitzer Basisschool en dat bevalt uitstekend.
Na zeven jaar ben ik aardig op de hoogte van het wonen en werken op dit mooie eiland.
Wil je wat weten? Ga je gang.

Meester Luuk

Roel 4/17/2007-9:30:36 AM
Klopt het dat kinderen schooluniformen aan moeten op curacao??

Meester Luuk 4/17/2007-9:53:59 AM
Beste Roel,

De kwestie schooluniform wordt veelal per school geregeld. Op onze school ( Dr. Albert Schweitzer )
dragen de leerlingen een wit poloshirt met embleem.
Ze dragen een blauwe broek of rok. Dat betekent dat de meesten in jeans komen.
Elke school heeft zo zijn eigen kleur.
Op onze website ( in aanbouw ) staat meer info hierover. Klik op infoboekje.
( www.vpco.org/asfo2 )
De Schroederschool en Pepita hebben geen uniform.

meester Luuk

Remy 4/20/2007-9:25:23 AM
Hallo allemaal, ook wij zijn bezig te verhuizen naar Curacao en als ik het zo allemaal lees zijn we niet de enige; blijft er nog wel iemand over in Nederland / Belgie?

Onze dochters zitten thans op de Europese School in Mol Belgie, een fantastische school die zeer internationaal is.

Wij zoeken voor onze meiden (6 en 8 jaar) op Curacao een vooral leuke school, niet massaal groot of specifiek Nederlands; een leuk kleinschalig schooltje.

Daarnaast met de tijd ook een kinderopvang van onze derde dochter van 2 jaar.

Van 18 to 29 mei 2007 zijn wij op het eiland om dit soort dingen uit te zoeken en te bekijken, maar zoals iedereen, een goed overzicht krijgen via internet is moeilijk.

Bovendien is de keuze van het huis ook van invloed op de school of andersom. Kortom, je moet ergens beginnen. Wie kan ons iets adviseren waar te beginnen en wat te bekijken qua lagere scholen?

Groeten,

Remy & Pien

Mark de Kok 4/21/2007-4:59:03 PM
Hallo Remy en Pien en de kids

Er is ook een International School op Curaçao.
Neem er eens een kijkje (of eerst op internet) want ik er geen informatie over.
Schroederschool en Albert Sweitzer zijn niet massaal groot en zijn beide leuk en erg gezellig, maar wel Nederlandstalig...

Veel succes,
mark

Remy 4/21/2007-5:13:20 PM
Hoi Mark, ik weet van de internationale school af, ik heb alleen gehoord dat het schrikbarend duur is. Het lastige op het moment is dat we nog zoekende zijn naar een huis. Moeten we nu eerst een huis zoeken of eerst een school en dan een huis...aangezien de scholen al heel vroeg beginnen willen we niet eerst een half uur moeten rijden. Kortom veel uit te zoeken als we in mei op het eiland zijn. We krijgen wel langzaam een steeds duidelijker beeld van de situatie op Curacao, we krijgen er steeds meer zin aan. Wanneer beginnen de scholen eigenlijk, weet iemand dat. De huidige school waar onze kinderen nou op zitten eindigen begin juli en beginnen weer 1e week september. Klopt het dat de meeste (lagere) scholen op het eiland in augustus al beginnen?

Remy en Pien (kinderen slapen al...)

Meester Luuk 4/23/2007-12:31:37 PM
Beste Remy en Pien.

Het is goed om na te denken over de plaats waar je wilt gaan wonen en de school van je kinderen.
De scholen beginnen hier om kwart over zeven in de ochtend en gaan tegen kwart over twaalf weer uit.
Op die twee momenten is het overal erg druk en rond de scholen vaak een gekkenhuis.
Jan Sofat, Jan Thiel of Cas Grandi zijn mooie plekken om te wonen. Naadeel is dat je `s morgens erg vroeg weg moet om op tijd op school te zijn. Iedereen die daar woont moet over de Caracasbaaiweg en die staat `s morgens vroeg echt vol met auto`s.
Vanwege al het bouwen daar, wordt de drukte alleen maar erger.
`s Middags moet je opnieuw een eind rijden om de kinderen weer op te halen.
Onze kinderen zitten op de Schroederschool en wij wonen in Julianadorp. Ze gaan lekker op de fiets naar school. Nadeel is dat de school duur is en de wijk Julianadorp nogal gewild is om te wonen.
Een alternatief is Grote Berg, maar dat ligt weer wat verder weg van Willemstad.
Kortom, een hele puzzel. Succes er mee.

De meeste basisscholen krijgen op donderdag 28 juni Grote vakantie en beginnen weer begin augustus.

Luuk

Mark 4/29/2007-7:04:20 AM
Beste Remy en Pien,

uit ervaring (stage op de Schroederschool) kan ik zeggen dat het een hele opgave voor ouders is om steeds maar weer hun kinderen van en naar school te halen.
Wat willen jullie het liefste? 5 dagen in de week op en neer rijden, maar dan woon je wel waar je graag wilt. Of je gaat ergens anders wonen waar je dichter bij school woont.
Je moet je niet vergissen in de lokatie van je nieuwe woonhuis. Je moet je er goed voelen, aanspraak hebben en de kinderen moeten naar buiten kunnen. En Luuk schrijft al dat Jan Sofat, Jan Thiel, (Spaanse Water in het algemeen) en Cas Grandi zich daarvoor lenen. Maar je hebt ook leuke parken zoals Zuurzak en Bleu Bay. Mooie lokaties maar de kosten ken ik er niet van. Andere wijken zijn wat onveiliger voor de kinderen of minder leuk.
Scholen zijn er nu eenmaal niet veel, maar degene die er zijn zijn goed maar ook prijzig. Daar ontkom je niet aan.
Zoek een mooi plekje waar je elke dag kunt wonen en waar de kinderen plezier hebben. En als je dan dicht bij een school woont is dat mooi meegenomen.

Veel succes ermee. Maar voor jezelf een keuze. Met of zonder de kids.

Mark

daniella 4/29/2007-8:55:51 AM
hebben ze op deze school vacatures voor klassenassistentes?

graag spoedig bericht

met vriendelijke groet daniella

RK 4/30/2007-4:55:46 AM
In welke (leuke) wijk of in de buurt van welke wijken ligt de albert schweitzer school? En liggen die t.o.v. de Isla goed?

Hoever van te voren is het aan te raden je kind in te schrijven voor deze school??

Remy 5/1/2007-5:16:02 AM
Hallo Mark en Meester Luuk, bedankt voor jullie reacties. Kortom hebben we veel uit te zoeken als we op het eiland zijn (18 tot 29 mei) Ook willen we nog even informeren bij de Jacinta School. Iemand ervaringen mee? Alles bijelkaar zal het een beetje geluk moeten zijn om een leuk plekje te treffen om te wonen met je gezinnetje en een leuke school te vinden in de buurt, wordt een spannende zoektocht dus. Ook zal het lastig worden om de aansluiting van de scholen op elkaar af te stemmen, de meeste scholen op Curacao beginnen weer begin augustus terwijl ze op onze school ophouden 2e week juli. Tussentijds moeten we alleen nog maar even oververhuizen... Al met al een hele organisatie en zoektocht. We hopen veel uit te kunnen vinden tijdens ons aanstaande verblijf. Nog iemand suggesties voor leuke kleine scholen zonder ellelange wachtlijsten die de moeite zijn om te gaan bekijken?

Groeten Remy en Pien

Luuk 5/2/2007-12:31:29 PM
Hallo Remy en Pien;

Wanneer jullie over een paar weken op Curacao zijn, ben je van harte welkom bij mij op school.
Kunnen we over van alles en nog wat praten.
Wanneer je op de Albert Schweitzer school bent, vragen naar Meester Luuk.
Misschien tot dan.

Luuk

remy 5/2/2007-8:35:33 PM
Meester Luuk

Die uitnodiging nemen we zeker aan, we zullen ons melden in die periode! Alvast bedankt voor je gastvrijheid.

Remy en Pien

Dr. Albert Schweitzerschool IP: x
Rogier 5/6/2007-8:10:01 AM

Wie weet in welke wijk of in de buurt van welke, leuke/goede, wijken de albert schweitzer school ligt?? En liggen die t.o.v. de Isla goed?

Misschien hier een vraagje voor Meester Luuk,
Hoever van te voren is het aan te raden je kind in te schrijven voor deze school??

Alvast bedankt voor de hulp
Rogier

Luuk 5/7/2007-9:43:12 AM
Hallo Rogier,

De Dr. Albert Schweitzer Basisschool ligt in de wijk Salina. De school staat op een druk kruispunt, maar in de wijk zijn ook rustige delen om te wonen.
Van de Isla hebben we hier op school geen last.
Wanneer je op een plattegrond kijkt zie je daar de Isla duidelijk op staan. Trek een denkbeeldige lijn richting Piscadera-baai en je weet waar de probleemwijken liggen. De stank trekt meestal die kant op. De ene dag heb je er gewoon meer last van dan op de andere dag.
Wij wonen zelf in Julianadorp en ruiken het een enkele keer, maar zeker niet vaak.

Wat betreft de aanmelding op onze school.
De inschrijvingen vinden meestal in maart plaats en dan alleen voor de groepen 1 en 2. Voor de andere groepen is geen inschrijving om de eenvoudige reden dat alles vol zit. Met veel geluk lukt het soms een plaatsje in een andere groep te krijgen.
Het is helaas het resultaat van een politieke beslissing om slechts 4 scholen toestemming te geven om het Nederlands als instructietaal te mogen hanteren. De vraag naar dit onderwijs is vele malen groter dan het aanbod. Vandaar de vervelende toestand dat we vaak een aanmelding moeten afwijzen.
Binnen de politiek gaan er de laatste tijd wel wat meer stemmen op om hier verandering in aan te brengen, maar dat zal voorlopig nog wel niet vertaald worden naar meer scholen.
Een gevolg is ook dat de priveschooltjes als paddestoelen uit de grond schieten.

Luuk

RE: Dr. Albert Schweitzerschool IP:80.61.72.176 x
Janine 6/8/2007-5:32:17 AM
Kan iemand mij helpen aan de contactgegevens van de Pepitaschool?
Ook wij verhuizen met ons gezin naar Curacao en zijn bezig ons te oriënteren op scholen.
Wij hopen voor onze zoon, die naar groep 8 gaat, nog een plekje te vinden op Albert Schweitzer, Piere of Johan van Walbeek. Van Pepita weten nog weining, dus als iemand daar meer informatie over heeft, graag!

Janine

RE: Dr. Albert Schweitzerschool IP:190.4.150.148 x
Luuk 6/13/2007-10:42:08 AM
Hallo Janine;

Vanaf Curaçao allereerst een warme groet.
Het adres van Pipita is: Kaya Cupido 11 en hun telefoonnummer is 737 4056
De andere scholen zullen waarschijnlijk zeggen dat ze vol zitten.
Pipita is een kleine privéschool in de wijk Jongbloed. Het heeft een goede naam.
Succes er mee.

Luuk

RE: Dr. Albert Schweitzerschool IP:62.195.232.196 x
Elien 6/5/2008-6:10:57 AM
Hallo meester Luuk,

Om me eerste even voor te stellen; Ik ben Elien en studeer in Leeuwarden (NHL) en zit op de pabo.
Graag zou ik vanaf augustus stage lopen op Curacao en zoek daarvoor een geschikte school. Nu heb ik informatie gekregen over Pepita van iemand die vroeger daarom gezeten heeft.
Zou u, of iemand anders die dit leest, mij in contact kunnen brengen met deze school of een andere school die open staat voor stagiaires.
Dit zou ik erg op prijs stellen, want al mijn andere pogingen op contact met een school op Curacao zijn op niets uitgelopen. (geen e-mail terug of telefoon wordt niet opgenomen).

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,
Elien Zijlstra
elien72@hotmail.com

RE: Dr. Albert Schweitzerschool IP:190.2.131.14 x
Esther Baks 7/28/2008-12:10:34 PM
Hallo

Wij zijn begin begin juli verhuisd naar Curacao. Vanuit Nederland ben ik vanaf begin dit jaar bezig geweest een school te zoeken voor mijn dochter (10) zij zou in aug. in groep 7 beginnen. Overal heb ik te horen gekregen dat er geen plaats is in haar groep. Mijn eerste keus is nog steeds de Albert Schweitzerschool. Een priveschool kan ik niet betalen en omdat wij niet van plan zijn terug te gaan naar Nederland ook geen must. Zij spreekt (nog) geen Papiaments dus Nederlandstalig onderwijs wel. Over een week beginnen de scholen weer en ik heb nog steeds geen school. Mij rest niets anders dan begin van het schooljaar overal langs te gaan om te vragen of er plaats vrij is gekomen. Dus alle tips zijn welkom.

Groeten Esther

RE: Dr. Albert Schweitzerschool IP:74.63.75.130 x
Andre 7/30/2008-2:00:40 PM
Hallo allemaal. Ik heb toen ik jaren geleden op Curacao woonde als kind(we praten dan over de jaren 60) op zowel de Albert Schweitzer kleuterschool alsmede de lagere school gezeten. Schoolcarnaval e.d. meegemaakt en alle klassen doorlopen. Toendertijd stond er een nieuwe Mc Donalds restaurant dat naar ik begrepen heb er nog steeds staat. Voor de school (aan de overkant rechttegenover de MAVO))had je een wit gebouw met een zandvlakte ernaast en dat was onze gymzaal en speelveld voor softball. Ik bewaar m`n beste herinneringen aan de vierde klas lagere school en wel aan een zekere mej.Zwamborn die de beste lerares was die ik ooit heb gehad. Ze leerde ons perfect schrijven en haar voorlees uurtje uit het boek van Fulco de Minstreel was altijd een hoogtepunt. In die tijd was `Angel Job` aka El gordito d`oro de beroemdste man van Curacao. Ik zit erover na te denken 40 jaar na datto mijn oude school weer eens te bezoeken want het is wel de basis geweest als het gaat om schrijven en boek interesses. Oh ja, dat de leraren op Curacao anders zijn dan in Nederland klopt wel. Toendertijd waren leraren God en echte kerels. Geen 25 jarigen die net van de PABO afkomen en als oudere studenten uitzagen en op de typische Hollandse manier- veel praten en in de praktijk niets durven doen bij zeer irritante leerlingen- denken zich een houding te kunnen geven. Toen was het: Grote mond richting de leraar en je kon de klas verlaten. Ging je niet,werd je hardhandig de klas uitgesmeten en bij stribbelen/slaan van de docent kreeg een pets op je hoofd. Dreigen met je ouders die langskomen leverde je een enkeltje richting de directeur op die je gelijk strafwerk- 500 strafregels meegaf en als je het niet afhad de volgende dag dan was je niet welkom en kreeg je in de lijst een aantekening waar je de rest van de schoolleven voor getekend was als je naar andere klassen ging -, en die ouders die verhaal wilden halen konden gelijk hun kind van school halen omdat ze per direct niet meer welkom waren. Geen gezeur met ambtelijke instanties,gewoon recht-toe-recht aan,korte regels en oplossingen. Ik heb het veel zien gebeuren bij kinderen die net uit Nederland kwamen en dachten die vrijpostigheid/brutaliteite van constant tegenspreken in de klas zoals in Nederland de gewoonte was lik op stuk kregen. Erger nog,vaak als zo een kind later terugkwam kreeg het de hele klas weken later nog een keer over zich heen en was het pesten tijdens de pauzes een veelvoorkomend iets. Albert Schweitzer een hele ervaring als kind. Benieuwd of het nog zo is.

<Terug naar Overzicht>

Antwoord
Naam Uw IP Adres wordt opgeslagen wanneer u een boodschap achter laat.
Titel
Antwoord
Deltaworks Webdesign

copyright 2007 by Deltaworks Inc.