Kan iemand mij vertellen hoe het werkt als ik een auto uit bijvoorbeeld Amerika wil invoeren.
Zijn de regels op Curacao net zo streng als in Nederland (BMP regels enz).
Wat zijn de bijkomende kosten buiten het verschepen om.
Dus het heeft voor mij geen zin om een auto in Amerika te kopen en dan naar Curacao in te voeren.
Dan zijn de kosten dus net zo hoog als wanneer ik het vanaf Nederland doe.
Mensen een auto moet minimaal 6 maanden op jouw naam staan. De regeling van 1 jaar is allang vergeten. Ik werk met containers zowel import / export en weet alles van. Ask me
Krullie, je zit er helemaal naast en probeer het niet ingewikkelder te maken dan het al is. Heb onlangs een auto ingevoerd en die stond 10 maanden op mijn naam. Moest dus invoerrechten betalen. Heb veel geinformeerd, ook door mijn agent die zeer goede contacten onderhoud met de douane. Er is maar 1 regel en dat is: 1 jaar moet de auto op je naam staan.
Het klopt dat sommige ``experts`` vertellen dat het 6 maanden is. Wij helemaal braaf een aankoopnota mee van een scooter toen we deze in gingen voeren. Mooi dus wel NAF 1600,- moeten betalen. Duur foutje, meneer de expert !!!
Bla bla bla bla bla
allemaal onzin
als je naar curacao gaat wonen dus geen vakantie, moet je een uitschrijf bewijs hebben. Dan moet je het wagen mininimaal 6 maanden op je naam staan. bij het invoeren heb je bijna niks te betalen. dit geld alleen voor een wagen.
Probeer teleurstellingen bij de lezers te voorkomen en meldt daarom in dit forum alleen iets als je het zeker weet. Peter heeft gelijk en Bla bla bla niet. De auto moet minimaal 1 jaar op je naam staan (kenteken) en je moet bij de douane een BB10 formulier (uittreksel uit het Antilliaanse bevolkingsregister) kunnen overleggen. Dat formulier krijg je alleen als je bij de Kranchi bent ingeschreven, dus op Curacao woont. Je kan je daar alleen inschrijven als je in Nederland (of welk land dan ook) bent uitgeschreven. Overigens is de 1 termijn ingevoerd om misbruik van de invoerregeling te voorkomen. Voor andere verhuisgoederen geldt wel de halfjaar termijn en dat de goederen gebruikt dienen te zijn. Het heeft dus geen zin om nu half IKEA leeg te kopen, op te slaan en deze spullen over een half jaar ongeopend als verhuisgoed in te voeren. No way! Dan zal je echt moeten betalen en dat kan best tegenvallen. Ik heb genoeg ervaringen gehoord van ``slimme`` nederlanders, die dachten dat het allemaal wel meevalt op Curacao met de douane. Nee dus.
ook wij hebben in nl als info gekregen 6 maanden (voor een scooter) en krijgen nu de 1 jaar regel om onze oren. heel vervelend, dus ga er maar vanuit dat het 6 maanden is. heb nog een appeltje te schillen met mijn verhuizer!
verhuizer heeft jou gewoon verkeerde info doorgegeven. voor vrijstelling van invoerrechten moet motorrijtuig minstens 12 maanden IN BEZIT en IN GEBRUIK zijn. dus stel als auto/scooter/motor al meer dan 1 jaar op jou naam staat maar niet in gebruik was moet je ook gewoon invoerbelasting betalen!! daarom vraagt douane ook verzekeringsbewijzen als bewijs dat rijtuig inderdaad in gebruik was voor periode van 1 jaar voor de verscheping heeft plaatsgevonden. er is voorheen veel misbruik gemaakt van de vrijstellingsregeling vandaar dat de regels nu flink aangescherpt zijn, DUS !! 1 JAAR in BEZIT en in GEBRUIK !! dat is het !! het is niet anders !!